• BIST 107.324
  • Altın 143,294
  • Dolar 3,5602
  • Euro 4,1499
  • Kocaeli : 27 °C
  • İstanbul : 27 °C
  • Sakarya : 27 °C

1 Mart Deniz Faciası…

1 Mart Deniz Faciası…
Üsküdar vapuru faciası ya da Körfez Faciası olarak bilinen Türkiye Cumhuriyeti tarihinin en ölümcül sivil deniz kazasıdır. Kayıplar hakkında net bir bilgi yoktur.

Haberin foto galerisi için tıklayınız

Bazı kaynaklara göre 200-300, bazılarına göre 400-500 yolcu hayatını kaybetmiştir. Yolcularından yalnızca 40 kişi kadarı kurtulabilmiş…

İnsanları derinden etkileyen çok üzüntü veren olaylar ve felaketler vardır. Deprem, sel, yangın gibi doğal felaketler. Savaş sırasındaki katliamlar. Çernobil örneği kazalar. Hava, deniz ve karayolundaki kazalar. Maden kazaları. Canlı bombalar. Maçlarda tribün faciaları. Hac farizası sırasındaki izdiham faciaları. İlaca bağlı sakatlık ve ölümle biten facialar. Facialardan biri de İzmit’te yaşandı.

 

TÜRKİYE’Yİ YASA BOĞDU

İzmit Körfezi'nde İzmit-Gölcük-Karamürsel hattında seferler yapan öğrenci yüklü köhne Üsküdar Vapuru'nun batmasının yol açtığı  1958 yılındaki "1 Mart Deniz Faciası" sadece yöremizdeki insanları değil, tüm memleketimizi yasa boğmuştur. 

 

ACILAR HALA ÇOK TAZE

İzmit ve Gölcük ve Karamürsel'li bir vapur dolusu gencin boğularak ölümüyle sonuçlanan Üsküdar Faciası'nın elli sekizinci yılı. İzmit, Kocaeli ve bütün memleketi bir anda yasa boğan Üsküdar Vapuru faciası, üstünden bu kadar yıl geçmesine karşın yüreklerimizde açtığı yara hala iyileşmedi. Evlatlarını, yakınlarını kaybedenlerin acıları dinmedi. Olaydan kurtulabilenler hayatta kalabilmek için verdikleri mücadeleyi hiç unutmadılar.

 

BÜYÜK BİR TELAŞ YAŞANDI

Kimi cankurtaran yeleğini takacak zaman bulamadı, kimi de telaştan, korkudan ters taktı. Kimi de kız arkadaşlarına can yeleği takacağım diye kendisine zaman bulamadı. Kimisi de alt salonlardan yukarıya çıkacamadan  vapur iki defa yan yatmış, birden ters dönerek suların derinliğinde kaybolmuştu. 

 

1 Mart 1958 Cumartesi

Hava günlük-güneşlik. Hafta tatillerini karşı sahillerde geçirmek isteyenler, İzmit'teki işlerini bitirip evlerine dönenler, Lise'ye Kız Enstitüsü'ne Erkek Sanat Okulu'na gelip-giden öğrenciler iskeleyi doldurmuştu. Yolcuların bir kısmını "Suvak" vapuru alıp götürmüştü. Gölcük yakınlarında fırtınaya yakalanan Suvak, güçlükle koya sığınabilmişti. Üsküdar Vapuru İzmit'ten 12.25'te hareket ettiğinde yüzlerce yolcu taşıyordu. Ancak Klor Fabrikası açıklarına kadar gidebildi. Birden bastıran fırtınaya ve dev dalgalara dayanamayan Üsküdar Vapuru, iki dakika içinde Kaptan Mehmet Aşçı ve yüzlerce yolcusu ile sulara gömülmüş ve kaynayıp gitmişti.

 

DONANMA FACIA YERİNDE

Faciadan hemen sonra Donanma Komutanlığı, denizaltı ve askeri vasıtalarla olay yerine gelerek kurtarma çalışmalarına katılmışlardır.

Kocaeli Valisi ve İzmit Belediye Reisi Ekmel Çetinel, hoparlörlerle kazayı bütün halka duyurarak kurtarma çalışmalarına katılmalarını istemiştir. İzmit ve Gölcük'teki tüm resmi ve özel vasıtalar kurtarma işine girişmişlerdir.

Ancak fırtınanın şiddeti ve dalgalar kurtarma faaliyetlerini engellemiş, can kaybı yüksek olmuştur.  Aramalara gece gece sabaha kadar aralıksız devam edilmiş, kurtarılanların ilk tedavileri denizaltı gemilerinde yapılarak Gölcük Askeri Hastanesi'ne İzmit Devlet ve İzmit İşçi Sigortaları hastanelerine kaldırılmışlardır.

Dahiliye Vekili Namık Gedik, Ulaştırma Vekili Fevzi Uçaner, Denizcilik Bankası Umum Müdürü Sami Şehbenderler, Ulaştırma Vekilliği müfettişleri ile Denizcilik Bankası mütehassısları faciayı tahkik için İzmit'e gelmişlerdir.

 

CENAZE TÖRENLERI

Cesetlerin araştırılarak bulunması, hemen nakledilerek teşhisi, sahiplerine teslimi ve muamelelerin tamamlanmasından sonra 3 Mart 1958 Pazartesi günü öğleyin yapılan cenaze töreninde Cumhurbaşkanı adına Umumi Katip Fikret Belbez, Dahiliye Vekili Dr. Namık Gedik, Maarif Vekili Celal Yardımcı, Ulaştırma Vekili Fevzi Uçaner, Kocaeli Valisi Ekmel çetiner, Sakarya ve İstanbul Valileri, Seka Umum Müdürü Enver Atafırat, Kocaeli ve Sakarya Millevekilleri, Birinci Ordu Kumandanı, Deniz Kuvvetleri Kumandanı, İstanbul Garnizon Kumandanı, 23. Tümen Kumandanı, Resmî ve askerî erkan ile binlerce İzmitli hazır bulunuyordu. Şiddetini arttıran yağmur altında cenaze namazları kılınan facia şehitleri, eller üzerinde ve binlerce kişinin gözyaşları içinde Bağçeşme Mezarlığına kadar taşındılar.

        

DENİZE YÜZLERCE ÇELENK BIRAKILDI

İzmit'e 3 Mart günü gelen Başbakan Adnan Menderes, vekiller, milletvekilleri, askeri ve mülki erkan ve vatandaşlar, facianın olduğu yerdeki törende hazır bulunmuşlar, burada denize yüzlerce çelenk atılmıştır. Törenden sonra da faciada ölenlerin, vatandaşlar ve donanmanın imkanları ile denizde aranmasına devam edilmiştir. 5-6 Mart 1958 tarihli gazetelerde ellerinde kefenleri ile ölülerinin bulunmasını bekleyenlere dair haber ve fotoğraflar yer almıştır.

 

“KAPTAN GERÇEKTE ÖLMEDI, KAÇTI” DEDİKODUSU

Üsküdar Faciası, "Kaptan gerçekte ölmedi, kaçtı" dedikodusu Kaptan Mehmet Aşıcı ailesini de perişan etmiş, İzmit'ti terketmek zorunda kalmışlardır. Ancak balık ağlarına takılı olarak bulunan cenaze Gölcük sırtlarında Saraylı mezarlığına defnedilmiştir. Suat Tahsin Türk, Üsküdar Faciası'nda mağdur olanların büyük bir kısmının vekili olarak Denizcilik Bankası aleyhine dava açmış, dava açanlar tazminat almışlar. Dava açamayan 50 kadar aile tazminat alamamışlardır.

Olaydan sonra Karamürsel ve Gölcük'te orta öğretim okullarının süratle açılması sağlanmış, Denizyollarının İzmit-İstanbul seferleri kaldırılmıştır. Müzeyyen ÜNAL

Okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan gazetemiz hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2013 Kocaeli Gazetesi | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : (0 262) 323 39 17-18-19 | Faks : (0 262) 322 75 55 | Haber Yazılımı: CM Bilişim