• BIST 89.270
  • Altın 146,921
  • Dolar 3,6543
  • Euro 3,9297
  • Kocaeli : -1 °C
  • İstanbul : 9 °C
  • Sakarya : -1 °C

Anlamsız işler

Fikret Gökmen

Günlük yaşamımızda gözlemlediğimiz ve neden böyle diye bir anlam veremediğimiz o kadar çok olaylar var ki nedenini bir türlü çözemiyoruz. Örneğin Nazım Hikmet’in 240 sayfalık romanına 5 TL verirken, muhtarın tek sayfalık ikametgahına 4 TL veriyoruz. Muhtar birde roman yazsa, ayvayı yedik. Bunun gibi bir çok anlamsız işlerimiz var.

Böylesi anlamsız bir işte otoban turnikelerinde uygulanan OGS ve HGS sistemiyle ilgili.

 

OGS VARKEN, HGS NEDEN OLDU?

Dünya ekonomi tarihi incelendiğinde temel sorunun hep kaynak yetersizliği olduğu görülür. Zaten ekonominin tanımı da “ en düşük kaynakla en yüksek faydanın sağlanması” olarak tanımlanmıyor mu? Ama bir bakıyoruz ki günlük yaşamımıza yapılan işlerde kaynak israfı diz boyu.
Örnek mi, işte Tem’deki (otoyolda) turnikelerde yer alan OGS ve HGS’ler. Bir türlü anlamıyorum. Önce sanırım açılımı Otomatik Geçiş Sistemi (OGS) olan sistem devreye sokuldu. Tüm araç sahipleri OGS kartları olarak araçlarında bulundurdular. Sistem çalışıyordu.
Bir süre sonra baktık. Hızlı Geçiş Sistemi (HGS) adı altında aynı işlevi yapan HGS kartları devreye girdi. Vatandaş olarak sanıldı ki OGS tamamen kalkacak HGS kullanılacak. 
Bu nedenle çok sayıda vatandaş OGS kartlarını iptal ederek HGS geçiş kartı aldı. Bu arada önemli fark ücretleri ödendi.
Ancak baktık ki turnikelerde her iki sistemde çalışır halde olmaya devam etti. Halende devam etmekte. Her ikisinin de fonksiyonu yani görevi aynı. O zaman HGS’ye neden gerek duyulduğunu bir türlü anlamıyorum.
Milyonlarca insana ek kaynak tüketimi neden yapıldı? Bu kaynaklar kime neden gitti? Turnikelerden geçişte artı bir fayda sağlamadığına göre, bu kaynak israfı neden? Bu soruların mantıklı bir cevabını gerçekten veremiyorum.
Bırakınız bu uygulamanın artı bir faydasını. Ciddi zararlarına da bizzat şahit oluyoruz. Otobandan çıkış turnikelerine yaklaşıldığında eğer HGS’niz varsa o turnikeye doğru (genellikle sağa) yanaşmanız gerekiyor. Şerit değiştirip sağ şeride geçeyim derken maddi hasarlı kazalara da neden olduğunu gördüm.
Adı üzerinde Hızlı geçişti. Neden HGS’ler solda değil de sağda. Bir diğer hususta sayısal anlamda HGS’ler fazla olmasından kaynaklı HGS geçişlerinde kuyruklar oluşurken OGS’ler daha hızlı geçiş olanağı yaratmaktadır.
Teknik anlamda HGS’lerdeki arızalardan kaynaklı gereksiz yüksek geçiş ücretleri ile karşılaşılması da işin ayrı bir boyutu.
Şimdi siz böylesi anlamsız bir uygulaya neden geçildiğine ve ne fayda sağladığına bir anlam verebiliyor musunuz?
Ben veremiyorum. 

Bu yazı toplam 1437 defa okunmuştur.
Okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan gazetemiz hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2013 Kocaeli Gazetesi | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : (0 262) 323 39 17-18-19 | Faks : (0 262) 322 75 55 | Haber Yazılımı: CM Bilişim