• BIST 96.400
  • Altın 144,423
  • Dolar 3,5616
  • Euro 4,0009
  • Kocaeli : 17 °C
  • İstanbul : 19 °C
  • Sakarya : 17 °C

Bir Lastik-İş başarısı daha…

Hasan Altınkaya

Yaklaşık 5 bin kişiyi ilgilendiren Lastik-İş Sendikası’nın toplu iş sözleşmesi görüşmeleri sürüyor. İşçiler heyecanlı. Tabii işçilerle birlikte aileleri de... Herkes nasıl bir sonuç çıkacağını merakla bekliyor. Hani meşhur bir söz vardır ya; “işçilik eskindedi!”… Bu ifade sanırım her geçen gün daha da önem kazanıyor. Her yeni sözleşmede işçi kardeşlerimiz bu ifadeyi sıklıkla hatırlıyor. İşçi kesiminde eski koşullara duyulan özlem var. İşverende ise “şartlar bu, beğenmezsen onlarca kişi kapıda bekliyor” gibi bir yaklaşım. Hal böyle olunca ne maaşlarda doğru düzgün bir iyileştirme oluyor, ne de insanca yaşam için gerekli sosyal haklar veriliyor…                   

Her geçen gün çalışma şartlarının zorlaştığı günümüzde, geçmişten bugüne geleneğini korumayı başarabilen işçi sendikaları da var. Durum 15 yıl önceki gibi olmasa da, günümüz şartlarına göre duruşunu bozmayan nadir sendikalardan biri de Lastik-iş Sendikası. İşçilerin birçoğu maaşlarını beğenmese de, bugünkü ortamda en yüksek maaşı veren fabrikaların lastik fabrikaları olduğu gerçeğini unutmamak gerekiyor. Birçok sektörün asgari ücret ya da bir miktar üzerinde maaş verdiği bir dönemde, lastik sektöründekilerin aldıkları maaşlar kıyaslanmayacak kadar iyi. Çok zor şartlar altında çalıştıkları ve daha fazlasını hak ettiklerini de biliyorum. Ancak daha ağır şartlarda, çok daha ucuza çalışan binlerce insanın olduğu da bir gerçek. Dedik ya, lastik sektörünün tanıdığı sosyal haklar ve verdiği maaşla insanımızın gözünde farklı bir yeri vardır. Çoğu gencin hayalini süsler bu fabrikalara girmek. Öyle ki, sırf bu fabrikada çalıştığı için evliliğine vize verilen çok insan vardır.                      Geçmişten günümüze taşınan bu kazanımlar elbette kolay sağlanmadı. Çok ağır bedeller ödendi. Haftada iki gün olan izin hakkının bire indirilmesi, işçiye büyük zarar vermişti. Ağır şartlarda çalışan işçiler, doğru düzgün dinlenemeden işbaşı yapmak zorunda bırakılmıştı. Bu sektörde, işçi aleyhine olabilecek en büyük olumsuzluklardan biriydi bu. Tabii bununla sınırla kalmayan işveren, nereden kısıtlamaya gidebilirim diye düşünmeye başladı. Yıllarca, işe yeni başlayan işçiye düşük ücret verilmesi için uğraştı. Bu konuda yoğun gayretleri oldu. Uzun süre direndi, ancak başaramadı. Lastik-İş  Sendikası bu konuda asla taviz vermeyeceğini her sözleşme öncesi yineledi. Esasında “eşit işe eşit ücret” gibi bir maddenin kabulü, bu fabrikaların tüm cazibesinin de kaybolduğu gün olacaktır. Bugün onlarca kişiye ulaşarak kendisini kadrolu işçi statüsüne sokmaya çalışan bir kişi, dönüp de bu fabrikalara bakmayacaktır. Kim bakar ki?… Hem bu kadar ağır şartlarda çalışacaksın, hem de maaşın yanında çalışan işçinin neredeyse yarısı olacak.                               

İşte böyle bir maddenin işverene karşı korunmuş olması, Lastik-İş adına büyük bir zaferdir. Sendika dediğin zaman eşitlik vardır, insanca yaşam vardır. Olması gerektiği gibi, dik bir duruş sergileyen Lastik-İş Sendikası’nı kutluyorum. Genel Başkan Abdullah Karacan’ın ifadesiyle; sendikal mücadelenin temeli olan bu maddenin korunması sadece Lastik-İş için değil, tüm işçi kesimi için oldukça önemli. Çünkü Lastik-İş, bugün birçok sendikanın ağabeyi konumundadır. Çünkü Lastik-İş düşerse, diğerleri de düşer.

 

Kent içi bisiklet yolları

Kartepe’de Kobis Projesi kapsamında yeni bisiklet yolları yapılması planlanıyor. Biliyorsunuz, Sekapark’ın bir ucundan başlayan yürüyüş ve bisiklet yolu, Köseköy’de son buluyor. İstasyon Mahallesi’nde bulunan köprüde noktalanan bu bisiklet yolunun, Uzunçiflik’e kadar devam etmesi planlanıyordu. Yolun altyapısı büyük ölçüde bitti. Ancak çevre düzenleme çalışmaları aylardır yapılmıyor. Yahya Kaptan-Köseköy arasında onlarca insan yürüyüş yapıp bisiklete biniyorken, eminim Köseköy-Uzunçiftlik arası da hiç boş kalmayacaktır. Bisiklete teşvik etmek ve bu yollardan insanların faydalanması sağlamak için her yıl bisiklet dağıtımı yapılması, yolların planlanması güzel. Fakat güvenli yürüyüşler için sağlıklı bir aydınlatma ve çevre düzenlemesi gerekiyor. Yollar öncelikli olarak insan güvenliği hesaba katılarak planlanırsa ailelerin ilgisi artacak, sosyal olarak da istenen verim alınmış olacaktır. Belki bu vesileyle de eski alışkanlığımız “beldecilik”i unutup, yeni ve büyük bir ilçe olduğumuzu hatırlarız…

 

Öğrencilere servis yok mu?

Dağınık bir coğrafyaya sahip olan Kartepe’de, bu özelliğin mağduriyetini en çok yaşayanların başında öğrenciler geliyor. Sarımeşe’de, Uzunçiftlik’te, Suadiye’de oturan öğrencilerin, Köseköy’de bulunan Pirelli Anadolu Lisesi’ne nasıl geldiğini düşünün mesela… Her sabah en az 1 saatleri yollarda geçiyor. Bahçelievler’de her sabah onlarca genç sanayinin yanından, TIR’ların arasından yürüyerek Köseköy’e ya da Pirelli Anadolu Lisesi’ne gidiyor. Öğrencilerin servisleri yok. Ring otobüsler de yarım saatte bir var, o da tıka basa dolu. Nasıl bineceksin? Bu benim şahit olduğum kısmı yalnızca. Mağduriyet her gün ilçenin dört bir yanında yineleniyor. Bu konuda vatandaşların sesine kulak verilmeli. Özellikle öğrenciler için çözüm yolları aranmalı. Eğitim sistemi, öğretmen, ortam gibi faktörler ne kadar mükemmel olursa olsun, güne o yorgunlukla başlayan bir çocuk, hangi dersten ne verim alabilir ki?

Bu yazı toplam 2601 defa okunmuştur.
Okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan gazetemiz hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2013 Kocaeli Gazetesi | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : (0 262) 323 39 17-18-19 | Faks : (0 262) 322 75 55 | Haber Yazılımı: CM Bilişim