• BIST 108.489
  • Altın 152,547
  • Dolar 3,6704
  • Euro 4,3242
  • Kocaeli : 11 °C
  • İstanbul : 17 °C
  • Sakarya : 11 °C

Burası Türkiye Cumhuriyeti Devleti mi, “muz cumhuriyeti” mi?

M.Tanzer Ünal

Autoport’un başına gelen, muz cumhuriyetinde dahi yaşanmaz!
********
Hani, her gün “Yabancı yatırımcı, yabancı yatırımcı” diye affedersiniz kıçımızı yırtıyoruz ya…
Nafile!
Devletin yatırımcıya bakış açısı böylesine çarpık olduğu sürece, yerli yatırımcı da yabancı yatırımcı da bu ülkeye çivi çakmaz.
Sen devlete güvenip yola çıkacaksın, devlet seni yarı yolda bırakacak…
Dönüp, “Halin nedir?” diye sormayacak…
********
İşte, Autoport’un düştüğü durum!
İşte, bu yatırımı yapanların hali!
Öyle ayrıntıya girmeyeceğim.
Şöyle olmuş da, böyle olmuş da…
O bunu yapmış, öbürü şunu…
Hepsi yazıldı, çizildi.
Ben, “büyük fotoğraf”ı size aktaracağım.
Büyük fotoğraf şu!
Yıl 1995…
Halen Kocaeli Sanayi Odası Başkanlığı görevini yürüten Ayhan Zeytinoğlu, ağabeyi Adnan Zeytinoğlu ile birlikte Başiskele Yeniköy sahilinde 43. 000 metrekarelik arazi satın aldı.
Amaçları, buraya liman yatırımı yapmak…
İşin uzmanlarını buldular, proje yaptırdılar ve ruhsat prosedürünü başlattılar.
Körfez sahillerinde iskele yapılması, Türk Silahlı Kuvvetleri’nin ön iznine bağlıydı.
1998 yılında yapılan talep, dönemin tanınmış komutanı Çevik Bir imzasıyla reddedildi.
Bir yıl sonra büyük depremi yaşadık…
Depremde Donanma Komutanlığı’nın tüm iskeleleri yıkılınca, gerektiğinde “sivil iskelelerin” ne kadar önemli olduğu ortaya çıktı.
Sonraki yıllar “iskele izni” için tekrar başvuruldu, bu kez izin çıktı.
Bölgede otomotiv sektörü hızla ilerliyordu.
Toyoto’dan sonra Hyndai için de adım atılmıştı.
Zeytinoğlu kardeşler, “Otomobil ihtisas limanı” yapmaya karar verdiler.
Yıl 2001…
İzin alındı…
Proje tamamdı…
Ancak yatırım için finans gerekliydi.
50 milyon dolar…
İşten anlayan, işi lojistik olan ortak aramaya başladılar.
Türkiye’nin dev lojistik şirketi ARKAS, bu iş için biçilmiş kaftandı.
Oturdular, konuştular, ortaklık için el sıkıştılar.
Yıl 2005…
Yatırım için düğmeye basıldı.
İskele yapımı için denizin Maliye Bakanlığı’ndan kiralanması gerekiyordu.
Milli Emlak Genel Müdürlüğü’nde işlemler başlatıldı.
Bedel 224 bin lira olarak belirlendi, ihale günü verildi.
İhaleye 2 “teklif veren” oldu.
İkinci teklif, olayların bu duruma gelmesine neden olan kişi Muhammet Coşkun’dan geldi.
224 bin lira muhammen bedel belirlenen yere 10 milyon lira teklif attı.
Yani eski parayla 10 trilyon…
Maksat işi bozmak…
İhaleyi kazandı, ama sözleşmeyi imzalamadı, teminatı yaktı.
İkinci ihaleye Autoport tek başına girdi ve iskele yapılacak yeri 49 yıllığına kiraladı.
***********
8 bakanlık ile 11kamu kurum ve kuruluşundan izin alındı, limanın yapımına başlandı.
Bu arada limana Japonya’dan da ortak geldi.
Mitsui firması…
Böylece Autoport “üç ortaklı” oldu.
İnşaatın bitmesine yakın, Muhammet Coşkun, kiralama işlemini iptal ettirmek için Milli Emlak Genel Müdürlüğü aleyhine dava açtı.
“Benim de bölgede 2700 metrekarelik yerim var, denize çıkışım engelleniyor” diye.
Ayrıntısı uzun hikâye…
Duruşmalar yıllarca devam etti, sonunda Danıştay kiralama işlemini iptal etti.
Liman bitmişti, işletmeye alınmıştı.
50 milyon dolarlık yatırım yapılmıştı.
Otomobil şirketleriyle imzalar atılmıştı.
Yıllık 400 bin aracı sevk etme kapasitesindeydi.
********
Sonucu biliyorsunuz…
Geçenlerde Autoport’a tebligat yapıldı.
“Mahkeme, kiralama işlemini iptal etti, kiraladığınız yeri boşaltın” diye.
Boşalttılar…
Bağlantı yaptıkları firmalara, “Bundan sonra hizmet veremeyeceğiz” dediler.
170 kişi çalışıyordu, onlar mağdur oldular.
İhracatçı firmalar, sıkıntıya girdiler.
Sektör allak bullak…
Şirket kiraladığı yeri 6 yıl kullandı, daha sözleşmesinin bitmesine 43 yıl varken boşalttı.
Şimdi iş yeni bir hukuk savaşına dönüşecek.
Karşılıklı davalar açılacak.
Yıllarca sürecek…
Ve o, 50 milyon dolar harcanarak inşa edilen liman kullanılamayacak.
Bu arada Japon ortak Mitsui, gelişen olaylar karşısında şaşkına döndü.
“Siz bana buranın 49 yıllığına kiralandığını söylemiştiniz, demek ki doğru değilmiş” deyip, ortaklıktan ayrıldı.
**********
Söylemek istediğim şu:
Böyle bir olay, “devlet ciddiyetiyle” hiçbir zaman bağdaşmaz.
Siz hazine yerini kiraya veriyorsunuz, üstüne 50 milyon dolarlık yatırım yaptırıyorsunuz, tesis işletmeye alınıyor, sonra da pardon deyip kiralama işlemini iptal ediyorsunuz, limanı boşalttırıyorsunuz.
Bu olay, haber olarak dünyadaki tüm “yatırım ajansları” na düştü.
Türkiye’de yatırım yapmayı düşünenler artık bu “rezillikten” haberdar.
Ülkemizin eksi hanesinin en başında…
Türkiye, “sağı solu belli olmayan, 49 yıllığına yaptığı sözleşmeyi 6’ncı yılında bozan ülke” konumunda!
Yabancı yatırımcı, böyle bir ülkeye güvenir mi?
Kötü örnek oldu…
Kendi kendimize vurduğumuz “kara bir leke” bu!
Türkiye, bu “kara leke”den kurtulmalı!
Bu konuda da en büyük görev Maliye Bakanı Mehmet Şimşek’e düşüyor.
Çünkü Milli Emlak Genel Müdürlüğü O’na bağlı.
Autoport, hukuki sorunlarından arındırılmış şekilde tekrar ekonomiye kazandırılmalı.
Bu olayın yerli ve yabancı yatırımcıda yarattığı güvensizlik, hızla giderilmeli.
Aksi takdirde ekonomimiz üzerindeki tahribatı ağır olur.
Burası Türkiye Cumhuriyeti…
Muz cumhuriyeti değil!



Bu yazı toplam 1046 defa okunmuştur.
Okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan gazetemiz hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2013 Kocaeli Gazetesi | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : (0 262) 323 39 17-18-19 | Faks : (0 262) 322 75 55 | Haber Yazılımı: CM Bilişim