• BIST 107.206
  • Altın 143,247
  • Dolar 3,5533
  • Euro 4,1312
  • Kocaeli : 21 °C
  • İstanbul : 27 °C
  • Sakarya : 21 °C

ÇOCUK VE SPOR…

Ziya Ürük

Gelişme ve büyüme çağındaki olan çocuklarımızın bünyeleri ağır sporları yapabilecek düzeyde değildir. 12 yaş öncesi çocuklar yüksek kalp atım sayısına sahip olduklarından uzun süreli dayanıklılık aktivitesini uygulayamazlar. Güçleri azdır. Kalp  atım volümleri düşük, karbonhidrat birikimi az  olduğundan yeterli oksijen kullanımına sahip değildir. Normalde ergenlikte görülen kuvvetlenme ile vücudun aktivitelere cevap verebilmesi 14 yaşında görülür.

Çocuklarda performans birdenbire fakat geçici olarak yükselir. Küçük yaşta antrenmana başlamanın olumsuz yönleri azdır. Fakat performansları düşen çocukların morallerinin bozulduğu görülmüştür. Bu yüzden spor yaşamlarını bitirenler görülür. Bu yaşlarda tek yönlü antrenman uygulanmamalıdır. Tek yönlü çalışmalar iskelet sistemini bozar. Belirli bir spor dalına yönlendirilen çocuklara aileleri ve beden eğitimi öğretmenleri yapacakları sporun şans ve riskini anlatmalıdır. Sportif başarı için okul geleceği riske sokulmamalıdır. Bu konuda aileler, okul ve spor öğretmenleri sıkı bir diyalog içinde olmalıdır. Ağırlık antrenmanları büyüme çağındaki çocuklar için mahzurludur. Mutlaka kuvvet çalışması yapılması isteniyorsa kendi ağırlığı ile yapması tercih edilir. Şinav, mekik, oturup kalkma, basit barfiks çekme gibi.

8-10 yaştaki çocukların kuvvet çalışması yukarıdaki basit kuvvet çalışmaları tekrar sayısı arttırılarak yapılır. Eğitsel oyunlar oynanır. 10-12 yaşlarda kuvvet çalışmaları arttırılır hafif aletlerle çalışmaya başlanır. 12-14 yaşta kuvvet çalışmaları yüklenerek arttırılır. 14 yaş sonrası Gençlere yönelik kuvvet çalışmaları öğretilir. Büyük ağırlıklarla çalışmaya başlanabilir.

Kuvvet çalışmalarının faydası: Kas gücünü arttırır. Kemik mineral yoğunluğu artar. Kalp-damar gelişimi sağlanır. Kandaki yağ oranı dengelenir. Kan basıncını düşürür. Vücudun direnci artar.

Çocuklarda dayanıklılık antrenmanı dokulara daha çok oksijen gitmesini sağlamaya mahsus yapılmalıdır. Aşırı ve zorlayıcı olmamalıdır. Küçüklerde oyunlar şeklinde olabilir. Dayanıklılık erkeklerde 14-15 kızlarda 13 yaşında başlayabilir. Oyunlar yakan top, basketbol, mini futbol olabilir. İlerleyen yaşlarda (14-15 yaş) Koşu kır koşusu atletizm pistinde koşu şeklinde uygulamalar yapılabilir.

Güreş çalışmaları için ideal başlama yaşı 9-10 yaşlarıdır. 8 yaşına gelmiş emsallerine göre gelişimi fazla olanlar çalışmalara katılabilirler. Bu yaşlarda çocuklara yukarıda yazılı olduğu gibi ağır idmanlar yerine basit onları sıkmayacak hareketler oyunlar şeklinde yapılabilir.

 

 

 

Bu yazı toplam 888 defa okunmuştur.
Okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan gazetemiz hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2013 Kocaeli Gazetesi | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : (0 262) 323 39 17-18-19 | Faks : (0 262) 322 75 55 | Haber Yazılımı: CM Bilişim