• BIST 90.056
  • Altın 145,047
  • Dolar 3,6129
  • Euro 3,8964
  • Kocaeli : 14 °C
  • İstanbul : 14 °C
  • Sakarya : 14 °C

Egzersiz verimini müzikle artırmanız mümkün

Egzersiz verimini müzikle artırmanız mümkün
Spor yaparken birçok kişi müzik dinler, kulüplerde ritmik şarkılar çalınır. Yoga gibi egzersizlerde ise tam tersi dingin, düşük tempolu müziklerle gevşemeye çalışırız.

Fitness Uzmanı Bünyamin Aysoy; Müziğin performansa olumlu katkılarının bilimsel olarak kanıtlandığını belirtiyor.  Aysoy’a göre; egzersiz müzikli ve müziksiz ortamlarda değerlendirildiğinde müziğin bir dış faktör olarak tüm mekanizmaları üzerinde olumlu etkilerini gözlemek mümkün. Bilim insanları bunu müzikteki ritim ve insan hareketleri arasındaki eşzamanlılığın motor becerilerin artırması olarak açıklıyor. Performansa katkı ise sadece tempo olarak yapılan egzersize uygun müzik dinlemekte sağlanmıyor, burada kişisel deneyim ve beğeniler de önemli; zira tercih edilmeyen ama ritmik bir müzik performansı artıracağı yerde motivasyonu düşürebiliyor.  

Yine seçilen müzik tempo olarak yapılan egzersizle eşzamanlılık oluşturması halinde etkili. Yapılan araştırmalar uyumlu müziklerin performansı olumlu etkilediğini, uyumsuz müziklerin ise antrenmanı güçleştirdiğini ortaya koyuyor.

Egzersiz müziklerinin doğru seçimi için şu tavsiyelerde bulunuyor:

Müzik sportif aktivitedeki hareket ritmini algılamaya yardımcı olmalı

Müziğin melodik ve armonik yapısı sporcuların ruh halini  ifade  etmeli

Çeşitli müzik eğilimleri, aktiviteleri ilgilendirecek türdeki müzikler arasından tercih edilmeli

Müziğin sesi egzersiz yapılan çevrenin her yerinden eşit duyulmalı

Müzik ve egzersiz eşzamanlı olarak seçilmelidir. Müziğin metronom sayısı ne ise egzersiz ritmi de uygun eşzamanlılıkta olmalıdır. Örneğin metronom sayısı 100 olan bir müzik parçası seçildiyse kalp atım hızı da dakikada 100 olacak şekilde egzersiz düzenlenmelidir.

Yüksek sesli ve hızlı müzikler, insana enerji verir ve kalp atış hızının artmasına neden olur, solunum hızını değiştirerek kan basıncını artırır. Yüksek tempolu egzersiz başlarında yükselen bu tempo  gevşeme egzersizlerinde  yumuşak sesler ve yavaş müziklerle yer değiştirmelidir. Rahatlatan müziğin hızı genellikle anne karnındayken işittiğimiz kalp hızıyla (dakikada yaklaşık 72 vuruş) olarak tarif edilir.

Müzik beden ısınıza dahi etki eder. Davul ve bas bedende kalorifer etkisi yaratırken, uçuk ve soyut müzikler serinlik hissi yaratır, özellikle açık havada spor yapanlar için farkı bir bilgi.

Normal kalp atışı hızıyla başlayan ve yavaş yavaş hızını arttıran müzikler dinleyicide heyecan yaratır, özellikle yarışlarda turnuvalarda bu tür müzikler tercih edilmeli  

Müzik yapan ve dinleyen bir grup insan aynı duyguları paylaşmakla kalmıyor, fiziksel olarak da birbirlerine benziyor. Nabız hızları birbirinin aynı oluyor. Müziğin birleştirici etkisi de burada ortaya çıkıyor zaten. Bir birlik duygusu yaratılıyor.

İlginç nokta ise şu; Bu etkilerin bazılarının iskeletten vücuda girdiği tahmin ediliyor. Çünkü duymayan insanlarda bile bu etkiler oluşabiliyor.

Okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan gazetemiz hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2013 Kocaeli Gazetesi | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : (0 262) 323 39 17-18-19 | Faks : (0 262) 322 75 55 | Haber Yazılımı: CM Bilişim