• BIST 96.400
  • Altın 144,450
  • Dolar 3,5644
  • Euro 4,0031
  • Kocaeli : 17 °C
  • İstanbul : 19 °C
  • Sakarya : 17 °C

Enerjisiz hayat olmaz! B12 enerji vitamini...

Enerjisiz hayat olmaz! B12 enerji vitamini...
Bu hafta vücudumuz için çok önemli olan ve eksikliğinin çok ciddi sağlık sorunlarına yol açtığı her geçen gün yeni bir çalışmayla gösterilen B12 vitamini ile ilgili derlediğimiz bilgileri aktarmak istedik.

B12 Vitamini enerji vitaminidir!

B12 vitamini “enerji vitamini olarak adlandırılır ve vücut bazı hayati fonksiyonlarını yerine getirebilmek için bu vitamine ihtiyaç duyar. Enerji üretmek, kan yapımı, DNA sentezi ve myelin oluşumu için gereklidir. Myelin sinir uçlarının korunması ve birbirleriyle iletişim kurabilmeleri için kullanılır. B12 suda çözünen bir vitamin olmasına rağmen idrarla hemen atılmaz, karaciğer, böbrekler ve bazı dokularda depolanır. O nedenle eksikliği uzun süre kendini belli etmeyebilir. Vücudumuz B12’ye,

için ihtiyaç duyar.

 

B12 eksikliğinin belirtileri:

B12 eksikliği, yeterince vücuda girmemesi veya yeterince emilememesi nedeniyle olabilir. Vegan ve katı vejetaryenlerde besinlerle yeterince alamadıklarından, zayıflama ameliyatı olanlar veya mide ilaçları ve diğer bazı ilaçları kullananlarda ise emilim azaldığı için B12 eksikliği görülür. Kanda yeterli B12 yoksa şu belirtiler görülebilir:

1-   Zihin bulanıklığı,

2-   Hafıza sorunları,

3-   Ruh halinde dalgalanmalar,

4-   Motivasyon eksikliği,

5-   Kayıtsızlık ve duyarsızlık,

6-   Yorgunluk ve enerji eksikliği,

7-   Kas zayıflığı,

8-   El ve ayaklarda karıncalanma.

Bu sayılan belirtiler varsa doktora B12 vitamininin kontrol edilmesini hatırlatmakta fayda var. Bu belirtiler başka sorunlar nedeniyle de ortaya çıkabileceği için akla ilk gelen B12 eksikliği olmayabilir. Oysa bu eksiklik çok ciddi hastalıklara neden olabilir; depresyon, bunama, Alzheimer, anemi, uyku sorunları, nörolojik ve nöropsikiyatrik hastalıklar, kardiyovasküler ve beyin damarları hastalıkları, kanser, doğurganlık, hamilelik ve emzirme sorunları ortaya çıkabilir. 

 

B12 vitamini eksikliği riski altında olanlar:

·        50 yaşın üstünde olanlar. Mide cidarı giderek gıdalardan B12’yi çıkaran hidroklorik asit üretim yeteneğini kaybediyor.

·        Anti asit ve anti ülser ilaçları kullananlar. Bu ilaçlar midenin asit salgısını azaltır, bu da B12 emilimini düşürür.

·        Metformin türü diyabet ilacı kullananlar. Bu ilaçlar da emilimi azaltıyor.

·        Diğer ilaçları kullananlar. Antibiyotikler, kanser, gut, hipertansiyon, Parkinson, antipsikotik, tüberküloz, doğum kontrol, kolesterol düşürücü ilaçlar emilimi azaltıyor.

·        Günde 4 bardaktan çok kahve içenlerde emilim %15 kadar düşüyor.

·        Zayıflama ameliyatı olanlar.

·        Bir tür anestezi ilacı olan nitrus oksite maruz kalmak da B12 rezervlerini tahrip edebiliyor.

·        B12 Emilim Bozukluğu Sendromu. Bu durum, mide cidarı tarafından üretilmesi gereken, B12’ye bağlanarak ince bağırsakta emilmesini sağlayan bir protein olan intrinsic factor’ün mide cidarı tarafından üretilememesi olarak açıklanabilir.

 

Doğal B12 Vitamini Kaynakları:

·        Deniz ürünleri en iyi B12 kaynaklarındandır. Ancak günümüzde ağır metaller tarafından zehirlenmemiş deniz ürünü bulmak çok zordur.

·        Serbest dolaşan, otla beslenen hayvan eti ve ciğeri,

·        Serbest dolaşan tavuk eti,

·        Pastörize edilmemiş süt,

·        Serbest dolaşan tavuk yumurtası.

B12 vitamininin tahıllarda özellikle buğdayda bulunduğunu, bu nedenle de tahılların vaz geçilmez olduğunu belirten beslenme uzmanları var. Ancak tahılların zararları düşünülecek olursa B12’nin tahıllardan alınması hiç sağlıklı olmaz. Yukarıda da saydığımız gibi B12 en iyi şekilde hayvansal gıdalardan alınabiliyor. Risk altında olanlar, hayvansal gıda tüketmeyen vegan ve vejetaryenlerin takviye almayı düşünmeleri gerekir. Bunun için de önce kandaki B12 düzeyi ölçülmeli ve doktor tavsiyesiyle takviye edilmeli.

Sonuç olarak, Karatay Diyeti ilkeleriyle beslenenler doğal kaynaklardan B12 vitamini alırlar. Ancak emilimi azaltan durumlar söz konusu olabileceğinden mutlaka ölçülmeli ve gerekirse takviye edilmeli. Prof. Dr. Canan Karatay B12 vitamininin 800 – 1000 pg/ml düzeyinde olması gerektiğini söylüyor.

Sağlıklı Yaşıyoruz

 

Kaynaklar:

Karatay, Prof. Dr. Canan, Karatay Diyetiyle Yaşam Boyu Sağlık, Hayykitap, 2011.
http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2009/05/19/warning-potentially-life-threatening-vitamin-deficiency-affects-25-percent-of-adults.aspx

Okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan gazetemiz hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
  • Mikrobiyomun düzeltilmesi için 6 tavsiye26 Ocak 2017 Perşembe 12:15
  • K2 Vitamini16 Ocak 2017 Pazartesi 21:09
  • Kilo verememenin 8+4 nedeni!10 Ocak 2017 Salı 10:59
  • Nohuttan yoğurt mayası nasıl yapılır?25 Aralık 2016 Pazar 10:59
  • Şekerin 100 zararı!14 Kasım 2016 Pazartesi 13:02
  • Sağlıklı yaşama ilk adım: Mutfağın hazırlanması: Karatay mutfağına dönüşüm04 Kasım 2016 Cuma 21:28
  • Güvensizliği tespit edilen 43 ürün için toplama kararı!03 Kasım 2016 Perşembe 23:25
  • Bağışıklık sistemini güçlendirmek için 8 öneri!03 Kasım 2016 Perşembe 10:10
  • 1 saat az uyumamak için dikkat!29 Ekim 2016 Cumartesi 09:26
  • Sağlığınıza...25 Ekim 2016 Salı 17:00
  • Tüm Hakları Saklıdır © 2013 Kocaeli Gazetesi | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
    Tel : (0 262) 323 39 17-18-19 | Faks : (0 262) 322 75 55 | Haber Yazılımı: CM Bilişim