• BIST 98.314
  • Altın 143,771
  • Dolar 3,5550
  • Euro 3,9921
  • Kocaeli : 17 °C
  • İstanbul : 19 °C
  • Sakarya : 17 °C

“Eyvah! hamileyim ve her şeyi unutuyorum”

“Eyvah! hamileyim ve her şeyi unutuyorum”

Eğer hamileyseniz ve her zaman kullandığınız telefon numaralarını bile hatırlamıyorsanız, sürekli eşyalarınızı bir yerlerde unutuyorsanız, üzülmeyin… Yalnız değilsiniz...

Hamilelik döneminde pek çok anne adayı değişik derecelerde unutkanlık problemi yaşar, fakat rahatlayın, çünkü unutkanlığınız bebeğinizin doğumuyla beraber çok büyük ihtimalle kaybolacak ve hafızanız eski durumuna geri dönecektir.

Acıbadem Kocaeli Hastanesi Kadın Hatalıkları ve Doğum Uzmanı Dr. Yıldız Tuncay: “Bu şikayetlerinize konsantrasyon güçlüğü, okuduğunuzu anlamama, öğrenmenizde güçlük de eklenince, ''bana ne oluyor'' korkusuyla daha da strese girersiniz, ancak bu durumun, hamileliğinizde tamamıyla normal ve geçici bir süreç olduğunu bilmelisiniz. Öyle ki, bu durum uzmanlarca hamileliğin bir belirtisi olarak bile kabul ediliyor.” diyor.

Eşinizden unutkanlığınızla baş edebilmeniz için size yardımcı olmasını isteyin.

Eğer unutkanlıkla beraber ciddi konsantrasyon güçlüğü, moral bozukluğu, etrafınızdakilere olan ilginizde veya yaşamdan aldığınız keyifte azalma hissediyorsanız, depresyonda olabilirsiniz.
Mağazaya gittiğinizde ne alacağınızı unutmanız, gözlüklerinizi nereye bıraktığınızı hatırlamamanız, cüzdanınızı kaybetmeniz gibi kısa süreli hafıza zayıflıklarınız, hamilelerinizde sizi paniğe sürükleyebilir. Eşiniz bu dönemde evden ayrıldığınızda etrafı kontrol edebilir, ütü, ocak, fırın gibi kullanılan mekanik ve elektronik aletlerin kapatıldığına bakabilir ve size bazı küçük hatırlatmalar yapabilir.

Avustralya'da yapılan bir çalışmada hamilelerin %68’inde hafıza değişikliği olduğu belirtilmiştir. Hamilelik boyunca %54 oranda konsantrasyon güçlüğü, %52 oranda ise kısa süreli hafıza kayıplarıyla karşı karşıya kalındığını da bu çalışmada vurgulamaktadırlar.

Unutkanlığın sebepleri
Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı Dr. Yıldız Tuncay hamilelikte unutkanlığın artma nedenlerini şöyle sıralıyor
&#61692 Hamileliğin ilk trimesterinde, yeni başlamakta olan 40 haftalık hamilelik sürecinin heyecanıyla, bebeğin sağlığıyla ilgili kaygılar yaşanır ve vücuttaki olağanüstü hormonal değişiklikler nedeni ile ortaya çıkan yorgunluk veya bulantılar baş etmeye çalışmak unutkanlığı arttırabilir,
&#61692 Son trimesterinde ise, yaklaşan doğum ile birlikte, muhtemelen giderek bozulan uyku kalitesi nedeniyle, unutkanlık artar.

Aslında, hamilelikte unutkanlıkla ile ilgili yapılmış çalışmalar kısıtlı sayıda olup, sonuçları da her zaman birbiriyle örtüşmemektedir, fakat bazı çalışmalarda hamilelikte hafıza kayıpları, konsantrasyon güçlükleri olduğu lehine bulgular gözlenirken, diğer bazı araştırmalarda da hamile kadınların kognitif (Bilişsel) testlerde en az hamile olmayanlar kadar başarılı olduğunu göstermiştir. Bu çalışmaların en ilginç sonucu ise, hamile kadınların hafızayla ilgili performanslarının hamilelik öncelerine göre daha kötü bulmasıdır. Belki de değişen şey, hamile kadının kendini algılama biçimi olabilir.

Hamileliğiniz süresince hormon değişikliklerinizin ve emzirme sırasında salgıladığınız oxytocin hormonunuzun beyin yapınızı değiştirdiği ileri sürülmektedir. Hamileler, görüntüleme yöntemleri ile incelendiğinde, hipofiz bezlerinin büyüdüğü ve özellikle hamileliğin son 3 ayında beyinlerinin biraz küçüldüğü görülmüştür. Belki de okuduğunuz son paragrafı hatırlayamamanızın nedeni budur, ancak üzülmeyin, doğumunuzdan birkaç ay sonra beyniniz tekrar eski haline dönecektir.

Hamileliğiniz ilk 3 ayındaysanız yeni yaşam biçiminizin nasıl olacağı, bebeğinizin sağlık durumu hakkında yoğun düşünceler beyninizi çok meşgul edebilir. Eğer son 3 aydaysanız ilerleyen hamileliğinizin getirdiği büyük yaşam değişiklikleri, yaşadığınız deneyimler, doğum sonrası bebeğinizin bakımı ile kaygılar ve uykusuz geçen geceleriniz, yine kafanızı oldukça meşgul edecektir. Doğumunuz için korkularınız da uykusuzluğunuzu artıracak, düşüncelerinizi dağıtacak ve sonucunda da bu durum unutkanlığınız üzerinde olumsuz bir etki yaratacaktır.

“Her zaman dikkatli, zihnim açık, iş yaşamımda iyi bir organizasyon ile planlanmış bir yaşantım vardı. Hamileliğimde ortaya çıkan unutkanlığımla nasıl baş ederim?” diyorsanız, size önerebileceğimiz bazı noktalar var. Önlemler ve iyi planlayabildiğiniz günleriniz yaşamınızı kolaylaştıracaktır.

Unutkanlıkla baş etmenin yolları
&#61692 Kendinize küçük bir not defteri edinin, gün içinde yapılacakları kaydedin. Bu amaçla teknolojiden de faydalanabilirsiniz. Laptop, blackberry, el bilgisayarları gibi elektronik aletler, her yerde kullanmanıza olanak verecek ve unutkanlığınızı önleyecektir.
&#61692 Günlük detaylı program takviminizi oluşturun. Randevularınızı kaydedin.
&#61692 Her zaman kullandığınız anahtar, günlük vitaminler gibi şeyleri hep aynı yere koymanız, bulmanızı kolaylaşacaktır.
&#61692 Stresten uzaklaşın, relax olmaya çalışın, rahat ortamlarda yemek yiyin, enerjinizi sizin için gerçekten önemli olan şeylere yoğunlaştırın. Sakin olun, çünkü stres unutkanlığınızı artırır, doğumdan sonra geçeceğini bilmek sizi rahatlatacaktır.
&#61692 Eşinizden unutkanlığınızla baş edebilmeniz için size yardımcı olmasını isteyin. Mesela evden ayrıldığınızda etrafı kontrol edebilir, ütü, ocak, fırın gibi kullanılan mekanik ve elektronik aletlerin kapatıldığına bakabilir.
&#61692 Hamilelik egzersizleri gevşemenize yardımcı olacaktır. Günlük yürüyüşleriniz dolaşımınızı hızlandırarak, oksijeninizi artıracak, hafızanızı güçlendirecektir.
&#61692 Taze sebze ve meyve tüketmeye gayret edin. Anti-oksidan içerdikleri için hafızanız güçlenecektir.
&#61692 Eğer ev hanımıysanız ve zamanınızın çoğu evde geçiyorsa, arkadaşlarınıza gidin, konuşun, sosyal ilişkiler hafızayı güçlendirir.
&#61692 Günde bir tane balık yağı kapsülü almanızı önerilebiliriz.
&#61692 Kendinize önemli olan şeyleri hatırlatacak stratejiler geliştirin. Mesela, çok eskiden beri bildiğiniz bir telefon numarası ya da önemli başka bir numarayı hatırlayamadığınızda, unutkanlığınıza kızıp ya da endişelenmek yerine, sakinleşip, derin bir nefes alın ve gözünüzün önüne kendinizi o numarayı çevirirken veya işlem yaparken getirmeye çalışın. Böyle durumlarda panik olmamak genellikle işe yarar.
&#61692 Yaşamınızı veya yaşam alanlarınızı sadeleştirin. Genellikle çocuk sahibi olmadan önce evinizde yapılan tadilatlar, değişiklikler ve hazırlıklar da üzerinizde stres yaratır.
&#61692 Kendinize, bebeğiniz gelmeden önce yeterince zaman ayırın. Arada bir uzun uzun banyo yapın, mum ışığında akşam yemekleri yiyin, kitap okuyun, yürüyüş yapın. Uyku öncesi kafeinli içecekler almayın, gece uykularınız bozuksa gündüz kestirmeye çalışın. Kısaca, gevşeyin ve rahatlayın, bu sayede gerçekten önemli şeyler üzerine daha iyi yoğunlaşabileceksiniz.
&#61692 Eğer unutkanlıkla beraber ciddi konsantrasyon güçlüğü, moral bozukluğu, etrafınızdakilere olan ilginizde veya yaşamdan aldığınız keyifte azalma hissediyorsanız, dikkat edin. Bu depresyonda olduğunuz anlamına gelebilir. Mutlaka sizinle ilgilenen kişilerle (Özellikle doktorunuzla) bunu paylaşın.

Hamilelik sonrasında unutkanlık
Rahatlayın, çünkü unutkanlığınız bebeğinizin doğumuyla beraber çok büyük ihtimalle kaybolacak ve hafızanız eski durumuna geri dönecektir. Bu beklediğiniz kadar hızlı olmazsa da endişelenmeyin. Muhtemel sebep, bebeğinizin özellikle ilk bir-iki ayında uyuyamamanız dolayısıyla, uyku eksikliğinizden kaynaklanır.

Okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan gazetemiz hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2013 Kocaeli Gazetesi | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : (0 262) 323 39 17-18-19 | Faks : (0 262) 322 75 55 | Haber Yazılımı: CM Bilişim