• BIST 107.148
  • Altın 143,559
  • Dolar 3,5506
  • Euro 4,1367
  • Kocaeli : 31 °C
  • İstanbul : 31 °C
  • Sakarya : 30 °C

Fikri Işık’ın “yerli otomobili”…

M.Tanzer Ünal

Türkiye’de “siyaset yapma şekli”ne bayılıyorum.

Her genel seçim öncesi…

*Ya “büyük petrol yatakları” bulunur…

*Ya bir yerlerden “doğalgaz” fışkırır…

*Ya “uçak” yaparız…

*Ya da “yerli otomobil”…

Belleğinizi yoklayın, bu saydıklarımın mutlaka izini bulursunuz.

Hepsi, palavradır.

Hepsi, “seçim öncesi toplumda olumlu hava yaratma” ya yöneliktir.

Hepsi, “başarılı görünme” gayretidir.

Seçim biter, unutulur gider.

Ne “petrol” bulunmuştur, ne “doğalgaz” fışkırmıştır.

Ne ortada “yerli uçak”, ne de “yerli otomobil” vardır.

Bir dahaki seçimlere kadar bu yalanlar rafa kaldırılmıştır.

 

***

 

Ne büyük talihsizlik ki, AKP iktidarının “yerli otomobil” kampanyası kentimizin iki bakanı tarafından yürütülmüştür.

Önce Nihat Ergün, sonra Fikri Işık…

Dönemin Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün, 2011 yılı başında, yani genel seçimlerden altı ay önce, “yerli otomobil yapacak babayiğit aradığını” ilan etmişti.

Aradı taradı, bulamadı.

Ama amaç hasıl olmuş, kamuoyunda “AKP iktidarı yerli otomobil yapacak” algısı oluşmuştu.

“Seçim malzemesi” olarak günlerce kullanıldı.

Seçim bitti, unutuldu.

Daha doğrusu unutturuldu.

Nihat Ergün’ün “bakanlık ömrü”, yerli otomobil yapacak “babayiğit”i bulmaya yetmemişti.

 

Daha sonra “babayiğit”i bulma görevini Fikri Işık devraldı

Nihat Ergün gitti, Fikri Işık geldi.

Yerli otomobili üretecek “babayiğit”i bulma görevini bu kez yeni Bakan Fikri Işık üstlenmişti.

7 Haziran seçimleri öncesi yine bu “oyun” iyi oynanmalıydı.

Toplumda, “Yerli otomobil geliyor” algısı bir kez daha yaratılmalıydı.

Halk, 2011’deki yalanı çoktan unutmuştu.

Şimdi çiçeği burnunda Bakan Fikri Işık milletin karşısına çıkıp, yerli otomobil yapılacağını “ilk seçim müjdesi” olarak verebilirdi.

Verdi de…

“2015 Ağustos’unda ilk prototipi, 2016’da inşallah ilk filoyu üreteceğiz…”

Nereden bilebilirdi, 7 Haziran seçimlerinden sonra işlerin karışacağını.

AKP tek başına iktidar olamayınca, “seçim müjdeleri” sorgulanmaya başlandı.

Münafık gazeteciler, Fikri Işık’a “ağustos”u hatırlattılar, “Yerli otomobili ağustos ayında görebilecek miyiz?” diye sordular.

Fikri Işık’ın cevabı ilginçti.

“TÜBİTAK yapıyor… Kendim gördüm, hatta bizzat test ettim. Binek otomobilin prototipini ağustosta, arazi aracını ise aksaklıklar nedeniyle eylülde tanıtacağız…”

Ağustos geldi geçti, yerli otomobil tanıtıldı mı?

Tanıtılmadı…

Bugün, eylül ayının son günü.

Ya arazi aracı?

Arazi aracından da ses seda yok!

Bu defa, beş ay arayla iki seçim birden yaşanacağından “seçim yalanları” nın trafiği biraz karıştı.

7 Haziran seçimleri öncesi verilen sözlerin foyası, çok geçmeden ortaya çıkıverdi.

 

***

 

Bütün bu yaşananlardan sonra “yerli otomobil” konusu kapanır mı?

Kapanmaz…

Bakın göreceksiniz, önümüzdeki ekim ayı içinde, “yerli otomobil” bir kez daha “seçim müjdesi” olarak ortaya atılacaktır.

Bir prototip modele ait fotoğraflar gazetelere dağıtılıp, “İşte yapacağımız yerli otomobil” denecektir.

 

Yerli otomobil yapılabilir mi?

Türkiye, “yerli otomobil” de “yerli uçak” da yapabilir.

Önemli olan, bunların seri üretimi ve ticari hale getirilebilmesidir.

Yurt içinde ve dünyada kabul görmesidir.

Türkiye, yıllar önce “uçak” da “otomobil” de yaptı.

Yani AKP iktidarının otomobil ve uçak yapma girişimi ilk değil.

Ne oldu?

Devam ettirilemedi…

Çünkü ülkemizde “sanayi kültürü” ve “sanayi altyapısı” yoktu.

Sonra şu “kavram kargaşası” ndan kendimizi kurtaralım lütfen!

Efendim, 1960’larda “Devrim” arabasını yapmışıyız, şimdi neden yerli otomobil yapamayacakmışız…

Efendim, 1970’lerde “Anadol” u yapanlar bizim mühendislerimiz değil miymiş…

Doğru, “Devrim”i de yaptık “Anadolu” da…

Her iki otomobilin de her şeyi ama her şeyi ithaldi.

Adları “Devrim” ve “Anadol” olunca, herkes sandı ki bu otomobiller yerli!

Şimdi otomobil üretmesini öğrendik, parçalarının tamamına yakını yerli, ama markaları yabancı.

Ford, Fiat, Renault...

Yılda 1 milyondan fazla motorlu araç üretiyoruz.

Bir kısmını kendimiz kullanıyor, bir kısmını da satıyoruz.

Tekrar başa dönersek…

Yerli otomobil yapabilir miyiz?

Bundan 45 yıl önce, 55 yıl önce yaptığımıza göre bugün haydi haydi yapabiliriz.

Hatta seri de üretebiliriz.

Ama bunun piyasada tutunması, kabul görmesi şart!

Yani yapacağımız işin ekonomisi çok önemli.

Ekonomik olmayan hiçbir iş sürdürülemez.

Böyle bir projeye vaat edilen devlet desteği ise “akla ziyan”dır.

Hiçbir devletin gücü, bu zararı karşılamaya yetmez.

Bugünlerde birileri “babayiğit” olarak ortaya çıkarsa, bilin ki o kişi, babayiğit havası atarak devleti söğüşleyecektir.

Artık devlet desteğiyle “dünya markası” yaratma dönemi gerilerde kaldı.

Yarım asır önce mümkündü, bugün mümkün değil.

Hemen “Güney Kore modeli” aklınıza geliyor değil mi?

Onlar yaptı, biz neden yapamadık?

Onlar yaptı, çünkü Kore 1910-1945 yılları arasında Pasifik bölgesinin en gelişmiş ülkesi Japonya’nın yönetimindeydi.

Emperyalist Japonlar, Kore’yi Japonlaştırmak için bu ülkeye “sanayi kültürü” nü yerleştirdiler.

1950’lerden sonra da, ABD Güney Kore’ye çok yardım etti ve Güney Kore “Güney Kore” oldu.

Bir de…

Güney Kore’de yaşayanlar, Güney Kore olabilmek için affedersiniz eşek gibi çalıştılar, halen de çalışıyorlar.  

Her şeyin bir sebebi vardır.

Hiçbir şey sebepsiz değildir…

Kendimizi Güney Kore ile karşılaştırırken, şartlarımıza ve fırsatları değerlendirme becerilerimize dikkat edelim.

Şimdi kalkmışıyız, yerli otomobil yapacak bir “babayiğit” arıyoruz.

Devlet diyor ki, “Babayiğit ortaya çıksın, ben yardım edeceğim…”

Böyle bir sistemle “yerli otomobil” üretilemez.

Babayiğit dediğin, sırtını devlete dayamaz.

Eğer sırtını devlete dayayıp yerli otomobil üretmek istiyorsa, bilin ki o babayiğit, devleti söğüşleyecektir.

Ben olduğunu sanmıyorum, ama varsa, o “babayiğit” mutlaka bir “yandaş”tır.

“Yerli otomobil yapıyoruz” deyip, malı götürecekler.

 

***

 

“Yerli otomobil”le ilgili olup bitenleri sizlerle paylaşmaya çalıştım.

Gelişmeleri hep birlikte titizlikle izleyelim!

Bakalım Fikri Işık’ın “bakanlık ömrü”, yerli otomobil yapmaya yetecek mi?

Yoksa bu görevi seçimlerden sonra bir başka isim mi devralacak?

Bu yazı toplam 1490 defa okunmuştur.
Okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan gazetemiz hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yorumlar
İzmitli
15 Ekim 2015 Perşembe 21:45
21:45
Montajcı bunlar!..(Nerede imza protokolü satınalma,karşı taraf açıklaması vb.)
Ülkedeki fabrikaları ve Kurumları sattılar sattıkları yerler dosyalara sığmıyor;Birkaç yaptıkları şeylerde montaj,bunlar montajdan öteye geçemezler babaları izin vermez…
Ağır sanayi kim siz kimsiniz!Her şeyi satan,yağmalayan AKP’iktidarının seçim yalanları bitmez.Bu sattıkları fabrikalarda ve Kurumlardaki insanları da modern köleler yaptılar bu yerlerin kazancı sadece bir kişiye patrona gidiyor.
Devlette olsaydı çalışanlara yansıyacaktı yani çalışanlar ASGARİ ÜCRETE hatta bazı yerlerde daha düşük ücretlerde çalıştrılıyorlar;MADEN OCAKLARINDA BİLE tv.lerde 600 TL.ye çalıştırıldıklarını söyleyenler oldu (Servis parası,yemek parası vb.şeyler kesildikten sonra)’her yeri satıp insanlarımızı modern köleler yaptılar.
Bu teneke kafalılar evet bunlar teneke kafalı;Fikri IŞIK’ın kadroları teneke kafalılar hazır yiyicilerdir,el attıkları her yerin,kurumun içine ettiler..
Yerli araba safsatasında olduğu gibi seçim reytingleri için yiyemedikleri halt…
Ellerinde patladı montajcıların ulan sanayiden geçtik…
TARIM,HAYVANCILIK can çekişiyor…
SU ve ÇEVRE politikan yok,Tarım alanları,Ormanlar yağmalanıp yok ediliyor.
GAP projesine çivi çakılmıyor…
Birde NÜKLEER SANTRAL belası çıktı…GELİŞMİŞ ÜLKELER nükleeri terk ediyorlar mevcutlarda kapatılıyor,Dünya yenilenebilir enerji politikası izliyor,
Yani eller gider uzaya TÜRKLER hala yaya!..
İzmitli
29 Eylül 2015 Salı 21:49
21:49
Her şeyleri rant,Vatandaşı düşünen yok!..(Halıdere taş ocağı ve Sürekli yükseltilen yollar)
Bu taş ocağı para kazansın diye yol yapılırken veya onarılırken yollar illaki her defasında yükseltiliyor!..yani yola stabil malzeme (çakıllı malzeme)seriliyor her defasında..Bizim köyün mezarlığının yanından geçen yol daha öncede doldurulup yükseltilmişti,geçen aylarda tekrar yol yapımında stabil malzeme dökülerek yükseltildi.Yol mezarlık girişinden çok yüksek oldu bu nedenden!..
Aynı durum çarşıdada yapılıyor yol yükseltildiğinden bazı dükkanlar yol altında kalıyor veya yol dükkan girişinden yüksek oluyor..Vatandaşı insanları düşünen yok!..sırf bu firmalar para kazansınlar diye her defasında yollar yükseltiliyor...Aklıma geldi Ford sapağındaki köprünün korkuluklarına yandan bakın,eski Gölcüklüler bilir yolların eski seviyelerini...her seferinde yollu yükseltmekte ne oluyor hırsız rantçılar,sonunuz hiç iyi olmayacak.
İzmitli
29 Eylül 2015 Salı 20:29
20:29
Akp gitmezse Emekçiye,vatandaşa hayat dahada zorlaşacak
Torba yasadan işçiye,çalışana tombala yok!Bu torbadan ülkede emeklilik yaşı çok yüksek işçi çalışanlara bir tombala yokmu;Erkekler:55,Bayanlar:50'olmalı.Meslek lisesi staj başlangıçları SGK'başlangıcı sayılmalı,Emeklilikte yaşa takılanlar mağdur...Yasalar hep Vekillere,Holding patronlarına,Para baronlarına var,Vatandaş ölsünmü?
İzmitli
29 Eylül 2015 Salı 20:12
20:12
Arap çoğrafyasından göçmen istemiyoruz..
Biz Türkiye topraklarına arap ülkelerinden göçmen falan istemiyoruz;Onlar değilmiydi Osmanlıyı sırtından hançerleyen İngilizlere satanlar...Onlara Suudi arap Kralları,Emirleri,Prensleri vb. baksınlar..Arap çoğrafyasından göç falan alınmasın ülkede sınırlar delik deşik,bu ülkenin sınırı yokmu?..Devlet iktidar nerede?..Türk'ün Türkten başka dostu yok;Türkler birlik olmalı Türk birliği kurulmalı.
İzmitli
29 Eylül 2015 Salı 20:08
20:08
Akp işçi,emek düşmanı

DİSK'sendikasının sitesinde; DİSK Genişletilmiş Başkanlar Kurulu Sonuç Bildirgesi(25-26 Mart 2015)'okuyunuz seçimlerden sonra emekçileri neler bekliyor. AKP'nin hala rafta beklektiği çalışanın aleyhine yasalar. Bu yüzden insan odaklı insana değer veren Sosyal demokratlara CHP'ye oy vermeli her emekçi.Asgari ücret piyasadaki Esnaf, Küçük işletmeler, Kobilerde çalışan bireyler içindir (Gücü yeten işveren fazla maaş verebilir) Holdinglerde, fabrikalarında, Kamuda asgari ücretin ve teşerön'un işine?..
İzmitli
29 Eylül 2015 Salı 20:06
20:06
Emeğin kenti Kocaeli kime oy verecek?..
Türkiye için emeklilik yaşı çok yüksek kimse 65'yaşında emekli olamaz!Bu yasa mezarda emeklilik yasasıdır.Erkeklerde:55,Bayanlarda:50 yaş olmalı.Bu yaş sınırlarıda;Bedenen fiziken,Kimyasalla ve kimyasal ortamda,Yer altında çalışanlar için yüksek,bu tür iş kollarında 45’yaşında Emeklilik olmalı.
ASGARİ ÜCRET;Asgari ücrete gelince Asgari ücret Esnaf,Küçük işletmeler,Kobiler içindir(Gücü yeten işveren fazla ücret verebilir),Asgari ücretin Holding ve Holding fabrikalarında,Kamuda işi ne?..Olmamalı,olamaz.
Emekli maaşı;1000 tl.nin altında Emekli maaşı olmamalı,kalmamalı.
Vergi;Koç Holdingle emekçi işçi aynı oranda vergi vermemeli,Bordrolu çalışan vergi kölesi olmamalı,sistem zengine çalışıyor zengin dahada zengin oluyor.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2013 Kocaeli Gazetesi | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : (0 262) 323 39 17-18-19 | Faks : (0 262) 322 75 55 | Haber Yazılımı: CM Bilişim