• BIST 83.243
  • Altın 149,216
  • Dolar 3,8261
  • Euro 4,1052
  • Kocaeli : 3 °C
  • İstanbul : 7 °C
  • Sakarya : 3 °C

Güreşte güç, sürat ve dayanıklılık

Ziya Ürük

Sporcunun, fiziken ve ruhen en yüksek verime ulaşabilmesi için yapması gereken çalışmalara antrenman denir. Sporcunun kendini geliştirmek için teknolojik gelişmelerden istifade etmesi, bedensel yeteneğini arttırmak için program dahilinde aksatmadan antrenmanlarını yapması gerekir. Müsabakalarda en yüksek verime ulaşabilmek için, öncelikle bedensel yeteneklerin geliştirilmesi gerekir. Bunları kuvvet, sürat ve dayanıklılık olarak üç grupta toplayabiliriz. Kuvvet, sürat ve dayanıklılık hemen her spor dalında aranan hususlardır. Ancak güreşte tüm bu özelliklerin olması şarttır. Antrenman programları yapılırken bu üç öge programda yer alır.

 

Kuvvet deyince akla ilk gelen güçtür.  Bu güç güreşte rakibe karşı koyma, direnme, vücudun her yerinden istifade edebilme olanağıdır. Kuvvet, kasların kasılması ile sağlanır. Kasların seri olarak kasılmasına Çabuk Kuvvet denir. Çabuk Kuvvet direnci kolayca yenebilen kuvvettir. Çabuk Kuvvet minder güreşinde geçerlidir. Kuvvette devamlılık kasların uzun süre dayanma gücü olan çabuk yorulmayan kas gücüne denir. Uzun süreli müsabakalarda ve Yağlı Güreşte geçerli kas gücüdür. Kuvveti geliştirme çalışmalarında ağırlık çalışmaları önde gelir. Bir güreşçinin ideal ağırlık kaldırması kendi ağırlığı kadardır. Sporcu kendi ağırlığını aşması gerekir. İstasyon çalışmalarında seri sayısı beş, seriler arası dinlenme iki dakika yeterlidir. Bu dinlenme süresi sporcuya göre değişir. Vücudu hazır olmayan sporculara beş dakikaya kadar süre verilebilir. Ağırlık çalışmaları yaş ve kilo göz önüne alınarak yapılır.( Antrenmanlara alınan sporcuların doktor kontrolünden geçmesi unutulmamalıdır. )

 

Serilik - sürat - çabukluk her üçü de aynı anlama gelecek kelime dizisi Çabuk Kuvvet ile yakın ilişkisi olan yetenektir. Bu yetenek ya doğuştan olur. Veya çalışmalar ile geliştirilir. Seri hareket etmek;  kasların dış dirençlere karşı en kısa zamanda eklemleri harekete geçirebilme kabiliyetidir. Bunlar Şu şekilde izah edilebilir. Güreşte rakibin dalmasına karşı verilen insiyaki hareketler-parad yapmak.

 

Bir de sporcunun kabiliyetine göre özel sürat durumu vardır ki; örneğin rakibinin hamlesini savuşturup kendi ikinci veya üçüncü hamle yapar. Veya şöyle de diyebiliriz: rakibe tek dalar rakip kurtulursa ikinci, devamında üçüncü dalışını yapar. Üçüncü hamleyi yapabilen Özel Süratini iyi geliştirmiş sporcudur.

 

Süratte devamlılık Müsabakaya başladığı şekilde aynı süratte devam edebilme kabiliyetidir.

 

Teknik çalışmalarda güreşçi refleksini arttırabilir. Öyle ki; zamanla yapılacak hareket otomatik olarak kasların eklemleri çalıştırması ile gerçekleşebilir.

 

Sürat geliştirmede en büyük faktör sporcunun genetik özelliğidir. Sürat koşuları ve çabukluk çalışmaları ile sürat gelişimi sağlanır.

 

Dayanıklılık, uzun süreli mücadele ve yorgunluğa karşı koyma yeteneğinin arttırılmasıdır. Uzun süreli müsabakalar bir günde beş-altı müsabaka için Uzun Süreli Dayanıklılık. Orta süreli müsabakalar bir günde iki müsabaka için Orta Süreli Dayanıklılık. Kısa süreli müsabakalar günde bir müsabaka için Kısa süreli dayanıklılık gerekir.

 

Dayanıklılığın gelişimi için; Uzun mesafeli kır koşusu, uzun tempo koşuları, engelli koşular tercih edilir. Koşu tekrarlarının monotonluktan kurtarılması için, tempo değiştirerek, kır koşuları yaparak sporcuların sıkıcılıktan kurtarılması sağlanır. Koşularda orman içi ve engebeli arazide koşu oksijenin bol olması ve zeminin yumuşak olması nedeniyle terci edilir. Kasların uzun süreli dayanıklılığı için koşu yanı sıra teknik çalışmalar, ağırlık ve fiziki çalışmalarda zaman mefhumu öne çıkar.

 

Ağırlık ve fiziki çalışmalar sonunda kasların yumuşatılması için masaj yapmak ve kasların yumuşak olmasını temin etmek gerekir. Sert kasın mukavemeti kısa olur.

Bu yazı toplam 1592 defa okunmuştur.
Okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan gazetemiz hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2013 Kocaeli Gazetesi | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : (0 262) 323 39 17-18-19 | Faks : (0 262) 322 75 55 | Haber Yazılımı: CM Bilişim