Hafta sonları uyku keyfi yapanlar dikkat!

Klinik Endokrinoloji ve Metabolizma Dergisi'nde yayınlanan yeni bir çalışmaya göre; tatil günlerinde geç vakte kadar uyumak ve diğer uyku düzeni ayar...

Klinik Endokrinoloji ve Metabolizma Dergisi'nde yayınlanan yeni bir çalışmaya göre; tatil günlerinde geç vakte kadar uyumak ve diğer uyku düzeni ayarlamaları, insülin direnci, daha yüksek beden kitle endeksi gibi metabolik sorunlarla bağlantılı. Araştırmacılar bulgularının, düzenli uyku saati değişikliklerinin kalp hastalığı ve diyabet gibi hastalıklara yol açabileceğini gösterdiğini söylüyorlar.

 

Uyku bölünmelerinin sağlığı bozduğuna dair başka araştırmalar da var fakat bu çalışma uyku düzensizliğini metabolik sorunlarla ilişkilendiren ilk çalışma. Bu sorunlar, diğer uyku bozuklukları, sigara ve sosyoekonomik düzey gibi değişkenlerden bağımsız.

 

Uyku düzenindeki haftalık değişiklikler vücudun içsel saatini bir kenara atarak metabolik döngülerin vücut saatiyle olan bağlantısını koparıyor. Örneğin, dokulardaki yağ birikmesi artıyor, bağırsaklardan besin emilimi, pankreastan insülin salgılanması, karaciğer salgıları gibi olaylar da vücut saatiyle bağlantılı.

 

Pittsburgh Üniversitesi'nden Patricia Wong başkanlığındaki araştırmacılar 447 orta yaşlı sağlıklı kişinin sağlık, uyku alışkanlıkları ve beslenmelerini 7 gün boyunca izlemişler. Bu araştırma için katılımcılar hareket kaydeden bileklik takmışlar (Actiwatch-16). Her katılımcının bir tatil günü ve önceki akşamki uyku düzenleri gözlemlenmiş.

 

Hiçbir katılımcının tatil günlerinde aynı uyku düzenini sürdürmediği görülmüş. Deneklerden %85'inin uyku zamanlarını ileri aldığı, %15'inin ise öne kaydırdığı belirlenmiş. Bazılarının hafta içinden kalan uyku eksikliklerini gidermek için hafta sonları daha uzun uyudukları görülmüş.

 

Araştırmacılar, iş günü ile tatil günü uyku düzenleri arasındaki fark ne kadar fazlaysa metabolik sağlık sorunlarıyla bağlantının o kadar fazla olduğunu görmüşler. Sosyal jet lag olarak adlandırdıkları bu düzen değişikliği, daha yüksek kan yağları, daha yüksek insülin direnci, daha geniş bel çevresi, daha yüksek beden kitle indeksi ve daha düşük HDL düzeyiyle ilişkili. Bu ilişki egzersiz, alınan kalori e alkol tüketimi gibi faktörleri ayarladıktan sonra bile görülüyor.

 

Çeviri: Nurçin Çağlar

Sağlıklı Yaşıyoruz

 

Kaynak: http://arstechnica.com/science/2015/11/sleeping-in-on-weekends-linked-to-health-problems/

Bu haberi bu kaynaktan da okuyabilirsiniz:

http://www.express.co.uk/life-style/health/620803/lie-in-increase-risk-diabetes

Birincil kaynak: Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 2015. DOI: 10.1210/jc.2015-2923  (About DOIs).



Yorum yazarak Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz

Anket Kocaelispor'un yeterince desteklendiğini düşünüyor musunuz?

YÜKLENİYOR