Türkiye’de diyabetli hasta sayısı 7 milyonu aştı

Diyabet hastalığının görülme sıklığı ise obezitenin artışına paralel olarak artıyor yani 20 yaş üzeri her yedi kişiden birinde diyabet görülüyor. 14...

Diyabet hastalığının görülme sıklığı ise obezitenin artışına paralel olarak artıyor yani 20 yaş üzeri her yedi kişiden birinde diyabet görülüyor. 14 Kasım Dünya Diyabet Günü dolayısıyla açıklamalarda bulunan Anadolu Sağlık Merkezi Endokrinoloji ve Metabolizma Uzmanları Doktor Erdem Türemen ve Doktor Ayşe Serap Yalın, hareketsiz yaşam tarzı, sağlıksız beslenme ve obezitedeki artışın diyabetli hasta sayısını artırdığına dikkat çekiyor. Dr. Türemen ve Dr. Yalın, diyabet hastalığı ile baş etmek için neler yapılması gerektiğini paylaşıyor.

 

Çağımızın salgını olarak belirtilen diyabet hastalığı, toplumda her ne kadar giderek yaygınlaşsa da bu hastalığı iyi bir takip ve hasta uyumuyla kontrol altına almak mümkün oluyor. Anadolu Sağlık Merkezi Endokrinoloji ve Metabolizma Uzmanları Doktor Erdem Türemen ve Doktor Ayşe Serap Yalın, 14 Kasım Dünya Diyabet Günü’nde diyabet hastalığıyla ilgili dikkat edilmesi gereken noktalar hakkında bilgi veriyor. Diyabetin çeşitli organlarda yarattığı tahribatlarla istenmeyen sonuçlara kadar ilerleyebildiğini belirten Anadolu Sağlık Merkezi Endokrinoloji ve Metabolizma Uzmanları, diyabet konusunda bilinçli hareket edip tedaviye uyum gösteren hastaların yaşam kalitelerinin düşmeyeceğini söylüyor.

 

Diyabet hastalarının 3’de 1’i durumdan habersiz

Dr. Erdem Türemen, diyabet hastası olan insanların yaklaşık üçte birinin durumlarından haberdar olmadıklarının altını çiziyor. Dr. Türemen, hastalığın bu denli artmasının bilinen ya da bilinmeyen pek çok nedeni olduğunu belirterek şunları söylüyor: “Toplumda daha yaygın olarak görülen Tip 2 diyabete neden olan faktörlerin en başında kilo sorunu geliyor. Çünkü diyabet obeziteyle, vücut yağlanmasıyla ilişkili bir hastalık. Tabii obezitenin de birçok nedeni var” diyor.  Hareketsizlik, TV seyretme saatlerinin artması ve beslenme problemlerinin hastalığı tetikleyen en önemli etkenler olduğunu belirten Dr. Türemen, diyabetin artık çocuklarda dahi görüldüğüne dikkat çekiyor. 

 

Gizli şeker diyabet riskini arttırıyor

İlk zamanlarda sinsi bir hastalık olarak seyreden diyabette, risk faktörü olan gruplar büyük önem taşıyor. Örneğin ailesinde diyabetli olanlar, fazla kilolular, hipertansiyon hastaları, kalp hastaları ve kolesterol problemi yaşayanlar en riskli gruplar olarak öne çıkıyor. Dr. Türemen, bu noktada riskli gruplara uygulanacak tarama testlerinin olası diyabet öykülerinin erken teşhis edilmesini sağladığını söylüyor ve “Diyabet riskinin arttığı dönemi pre-diyabet olarak tanımlıyoruz. Halk arasında ‘gizli şeker’ diye bilinen bu dönemde, hastanın diyabet riski artmış oluyor. Pre-diyabeti çok önemsiyoruz; çünkü bu dönemde bazı önlemleri almak, birtakım ilaçlar kullanmak, hayat tarzını değiştirmek ya da diyet yapmak gibi pek çok adım, muhtemel bir diyabeti önlemektedir” diyor.

 

Pre-diyabette kilo kontrolü büyük önem taşıyor

Gizli şeker olarak bilinen pre-diyabet döneminde gerekli tarama testleriyle önlem almanın, diyabete erken yakalanma riskini düşürdüğünü söyleyen Dr. Türemen  “Pre-diyabet döneminde diyabeti yavaşlatan ilaçlar kullanmak gerekebiliyor. İlaç kullanmadan önce hastalara, beslenmelerini düzeltmelerini ve hareketli olmalarını öneriyoruz. Eğer hasta bunları uygular ve belirli bir kilo kontrolünü sağlayıp bunu devam ettirmeyi başarırsa zaten ilaca da ihtiyacı kalmıyor. Önemli olan, pre-diyabet döneminde kilo kontrolünü sağlayabilmektir” diyor. Türemen, diyabetin korkutan komplikasyonlarının da, iyi bir takip ve hasta uyumuyla önlenebildiğini hatırlatıyor.

 

Doğru egzersiz için ipuçları

Diyabet hastalığında doğru egzersiz yapmanın önemli olduğuna dikkat çeken Dr. Ayşe Serap Yalın ise diyabetli kişiler için egzersizin ipuçlarını veriyor;

• Egzersize yavaş ve düşük hızda başlayıp giderek tempoyu artırın. Kendinizi aşırı zorlamayın.

• Yanınızda her zaman diyabet hastası olduğunuzu belirten bir yazı, bileklik vb. taşıyın.

• Haftada 3-5 kez yürüyüş yapın.

• Ayak probleminiz varsa yüzme ve bisiklet gibi ayağa daha az yük bindiren sporları tercih edin.

• Spor ayakkabınızı ve spor kıyafetlerinizi her an görebileceğiniz yerlerde tutun. Böylece egzersiz her an aklınızda olacaktır.

• Ayaklarınızı sık sık kontrol edin (kızarıklık, su toplaması vb).

• Egzersiz süresince yanınızda glukoz kaynağı besinler bulundurun.

• Geç vakitlerde egzersizden kaçının, tek başınıza egzersiz yapmayın.

• Adımsayar kullanın ve 10.000 adımı hedefleyin. Bilimsel çalışmalar adımsayar kullananların, kullanmayanlara göre 2.500 adım daha fazla attığını ve daha fazla kilo verdiğini gösteriyor.

• Yeterli miktarda su için.

• Egzersiz öncesi ve sonrası kan şekerinizi ölçün.

12 Kasım 2015 Kocaeli- Sağlık


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz

Anket Kocaelispor'un yeterince desteklendiğini düşünüyor musunuz?

YÜKLENİYOR