Mide yanması, reflü ve ülser tedavisinde kullanılan PPI türü ilaçlar bunamaya neden olabiliyor!

JAMA Nöroloji dergisinde 15 Şubat'ta yayınlanan araştırma sonuçları PPI'ların kronik kullanımıyla artan bunama riski arasında bir bağlantı olduğunu gö...

JAMA Nöroloji dergisinde 15 Şubat'ta yayınlanan araştırma sonuçları PPI'ların kronik kullanımıyla artan bunama riski arasında bir bağlantı olduğunu gösterdi. Yaşları 75 ve üzerinde olan 74.000 yetişkinde PPI alanlarla bunama teşhisi konulanları karşılaştırdılar. Kronik PPI kullanımı, 18 aylık bir sürede üç ayda bir en az bir kere reçete edilmesi olarak tanımlanmış. En sık kullanılan PPI'lar omeprazole (Prilosec), pantoprazole (Protonix) ve esomeprazole (Nexium) olarak görülüyor. Çalışmanın başında hiçbir katılımcı bunama belirtisi göstermiyor. 8 yıllık izlemeden sonra PPI kullanıcılarında kullanmayanlara göre bunama riskinin  %44 arttığı hesaplanmış. Erkeklerin kadınlara göre biraz daha fazla risk altında olduğu görülmüş. Arada sırada PPI kullananların riski çok daha azmış.
 

Sonuçların Değerlendirilmesi
Araştırmacılar PPI kullanımı ile bunama arasındaki istatistiksel bağlantıya vurgu yapmakta biraz aceleci davrandılar, PPI alıyor olmak otomatik olarak bunama başlayacak demek değil. Ancak çalışma uzun süreli ilaç kullanımının etkileri üzerindeki tartışmaları devam ettireceğe benziyor. Harvard ile bağlantılı Brigham ve Kadın Hastanesi geriatri bölümü klinik direktörü Dr. Houman Javedan "Yaşlı kişiler yaşları ilerledikçe daha fazla ilaç kullanıyorlar ve ilaç kullanma süresini gereğinden uzun tutuyorlar. Ya kullanmaya alışıyorlar ve doktorlarına ilacı bırakma konusunu sormuyorlar ya da bırakırlarsa ne olacağından korkuyorlar." şeklinde konuştu.

 

Bir çok yaşlı kişi aynı zamanda çeşitli ilaçlar alıyorlar, bu durum polifarmasi (polypharmacy) olarak biliniyor. 65 yaş üzerindeki erkeklerin %44'ü, kadınların %57'si 5 veya daha fazla ilaç kullanıyor. Bu gruptakilerin %12'si 10 veya daha fazla ilaç kullanıyor. Dr. Javedan "İlaçların birbiriyle nasıl etkileştiği ve uzun süreli kullanımın sonuçları bilim insanları tarafından araştırılmaya devam edilecek ve bu çalışma da PPI'larla ilgili." dedi.

 

PPI'ların insanı bunamaya daha yatkın hale nasıl getirdiği tam olarak bilinmiyor. Kanıtlar ilacın bazı bileşenlerinin, yaşın ilerlemesiyle geçirgenleşen kan-beyin bariyerini geçerek beyin enzimleriyle etkileştiğini düşündürüyor. Başlangıçta yapılan hayvan deneylerinde PPI'ların farelerin beyinlerinde beta amiloid seviyesini arttırdığı gösterildi, bu proteinin fazlalığı bunama ve Alzheimer ile bağlantılı. Diğer bazı araştırmalar kronik PPI kullanımı ile B12 eksikliği arasında bir bağlantı olabileceğini gösterdi. Dr. Javedan, bilinmeyen başka mekanizmaların da işin içinde olabileceğini söylüyor ve ekliyor "Bu çalışma, kronik PPI kullanımının özellikle de yaşlılarda güvenli olup olmadığının sorgulanmasını sağlıyor.".

 

Sonuç olarak, Dr. Javedan "Eğer 18 aydan daha uzun süredir her gün PPI alıyorsanız doktorunuza bu doza düzenli olarak devam edip etmeme konusunu danışın çünkü belki sadece belirtiler ortaya çıktığında ilaca ihtiyacınız olacak sürekli değil." diyor.

 

Çeviri: Nurçin Çağlar

Sağlıklı Yaşıyoruz

Kaynak: http://www.health.harvard.edu/blog/can-heartburn-medication-cause-cognitive-problems-201603219369?utm_source=delivra&utm_medium=email&utm_campaign=BF20160321%2DGut&mid=10945052&ml=107241


kutuyu işaretleyip tamama basın

Yorum yazarak Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz

Anket Kocaelispor'un yeterince desteklendiğini düşünüyor musunuz?

YÜKLENİYOR