• BIST 90.383
  • Altın 144,409
  • Dolar 3,6117
  • Euro 3,9021
  • Kocaeli : 6 °C
  • İstanbul : 9 °C
  • Sakarya : 6 °C

Hyundai’da birkaç saat…

M.Tanzer Ünal

Bugün sizlere Hyundai’dan haberler aktaracağım.
Hyundai’da geçirdiğim birkaç saatin izlenimlerini sizlerle paylaşacağım.
Biliyorsunuz, Hyundai bir Güney Kore markası.
Hyundai Motor Campany, bir aile şirketi.
Türk tüketicisi, Hyundai markasıyla ilk 1990’lı yılların başında tanışmıştı.
Markaya ilgi artınca, üretimin Türkiye’de de yapılması, buradan Avrupa ülkelerine ihracatın daha kolay olacağı düşünülmüştü.
Görüşmeler sonunda Kibar Holding-Hyundai Motor Company ortaklığı doğmuştu.
Başlangıçta ne kadar olduğunu bilmiyorum, ama şu anda ortaklıkta yüzde 70 pay Hyundai’ın, yüzde 30 pay ise Kibar Holding’in.
Fabrikanın 25 Eylül 1995 tarihinde temelini atmış, iki yıl sonra 20 Eylül 1997’de ise açılışını yapmıştık.
Büyük bir gururdu…
İlk kapasitesinin yıllık 30-40 binlerde olduğunu hatırlıyorum.
********
Aradan yıllar geçti.
16 yıl…
Hyundai, bu süre içinde yeni yatırımlar yaptı, fiziki olarak genişledi, kapasitesini artırdı.
İşte gelinen son noktayı görmek için davet üzerine Hyundai’ya gittim.
Fabrika Direktörü B. J. JİN, İnsan Kaynakları ve İdari İşler Direktörü S. H. JUNG, Üretim Grubu Genel Müdür Yardımcısı Uygur KOŞAL, Üretim Destek Grubu Genel Müdür Yardımcısı Cüneyt TRAK ve Proje Yönetimi Departman Müdürü İLL Seon RA ile birlikte olduk.
Daha önceki bir yemekte, “200 bin müjdesi” ni ilk benimle paylaşacaklarını söylemişlerdi, sözlerinde durdular.
Önce Uygur Koşal Bey’le fabrikanın üretim birimlerini tek tek dolaştık.
Pres, gövde, montaj, boya bölümlerini…
Belki yanlış ifade ettim, bunların her biri ayrı bir fabrika…
Yürürken, bir taraftan da değişen rakamları konuşuyoruz.
Fabrikaların açık alan büyüklüğü 687 bin, kapalı alan büyüklüğü ise 106 bin metrekare.
Yani Hyundai’ın kapladığı toplam alan 793 bin metrekare…
Toplam 1597 kişi çalışıyor.
Çalışanların sadece 28’i Güney Koreli…
Yine çalışanların 1278’i işçi, geri kalanı beyaz yakalı…
Tamamlanan yatırımlarla yıllık kapasite ikiye katlanmış, 100 binden 200 bine çıkarılmış.
Şimdi hedef, 300 bin…
Bunun planlaması başlamış.
Henüz 300 bin kapasitenin tarihi belli değil.
Ziyaret günümde saatte 23 araba üretiliyordu.
O günkü üretim hedefi 2 vardiyada 390 otomobil idi.
Yeni yıllık kapasiteye göre, saatte 36 araba üretilebiliyor.
Yapılan ihracat bağlantılarına göre üretim artırılabiliyor.
Üretilen arabaların yüzde 80-85’i 60 ülkeye ihraç ediliyor.
Hyundai İzmit Tesisleri’nde sadece “İ 20” modeli üretiliyor.
Yakında, muhtemelen önümüzdeki eylül ayının ortalarında daha küçük bir araba olan “İ 10” modelinin üretimine de geçilecek.
Yapılan planlamaya göre, bu yılın sonunda tesislerde “üçüncü vardiya” da çalışmaya başlayacak.
Bu ne demek?
Bu, önümüzdeki dönemde Hyundai’ın 400 civarında yeni personel alması demek.
Böylece çalışan sayısı 2 bini bulacak.


Bay JİN, “İzmit trafiğindeki otomobillerin yüzde 50’si Hyundai olmalı” deyince, bakın nasıl cevap verdim?
***********
Tesislerin gezilmesini tamamladıktan sonra yemeğe geçtik.
Özel bir salonda 6 kişilik yemek…
Sohbet ortamında yine Hyundai üzerine konuşmaya devam ettik.
Fabrika Direktörü Bay JİN, ilginç bir soru sordu:
“Biz İzmit’te kurulu bir fabrikayız. Burada yaşayan halkın markamıza ilgi göstermesini isteriz. Trafikteki otomobillerin yüzde 50’si Hyundai olmalı. Bunu nasıl başarabiliriz?”
Soru karşısında şaşırmadım.
Neden şaşırmadığımı kendilerine söyledim, size de anlatayım…
“Siz Güney Kore’de yaşayanlar, dünyanın en milliyetçi kişilerisiniz. Kullandığınız otomobillerin, cep telefonlarının, her türlü elektronik eşyanın yüzde 95’i Güney Kore markası… Böyle bir oran dünyanın hiçbir ülkesinde yok. Tamam, Türkiye’nin kendi otomobil markası yok, ama hiç olmazsa burada üretilen bir markaya sahip çıkılmasını istiyorsunuz. Düşüncenizde haklısınız, ancak bunu ülkemizde görmeniz zor. Bizde ne yazık ki, böyle bir bilinç yok. ”
Bunları söyledikten sonra sorusuna cevap verdim.
Bir öneriyle…
“İzmit trafiğindeki Hyundai otomobillerin sayısı bence şöyle artırılabilir. Her yıl bir hafta veya iki hafta, sadece İzmit’te oturanlar için çok özel fiyatla satış kampanyası düzenlenebilir. Otomobil ihtiyacı olanlar o tarihi bekler ve Hyundai’ı tercih eder. Bu yöntemle İzmit’teki Hyundai sayısı belirli bir yıl sonra bir noktaya gelebilir.”
Bay JİN, bu önerimi not etti, sonuç ne olur bilmiyorum.
Kafamdaki birkaç sorunun cevabını da yemekte aldım.
“Buradaki fabrikanın diğer Hyundai fabrikaları arasındaki konumu ne?”
“Yıllık üretim kapasitemizi 200 bine çıkardık, ama buna rağmen en düşük kapasiteye sahip fabrikayız. ABD’deki fabrikamızın kapasitesi 300 bin, Çin’deki ise bir milyon… Şunu gururla söyleyebilirim ki, en yüksek kalitede üretim yapan fabrikayız. Parça kalitesi de işçilik kalitesi de çok yüksek.”
“Arabanın parçalarında yerlilik oranı ne?”
“Yeni modelimizde, yani (İ 10)da yerlilik oranı yüzde 60’ı bulacak. Hedefimiz yerlilik oranını yüzde 100’e çıkarmak. Motor ve şanzıman da dahil Hyundai’ın tüm parçalarını Türkiye’de üretmek. Kapasitemizi 300 bine çıkardığımız zaman, motor ve şanzımanı da burada üreteceğiz.”
***********
Hyundai ziyaretinin sonuna gelmiştim.
Mayıs ayında bir başka ortamda beraber olmak üzere ayrıldık.
Özetle…
Hyundai’dan haberler güzel.
*Kapasite, 100 binden 200 bine çıktı.
*400 yeni işçi alınacak.
*Yeni kapasite hedefi 300 bin ve yüzde 100 yerlilik oranı.
Daha ne olsun!

Bu yazı toplam 2446 defa okunmuştur.
Okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan gazetemiz hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2013 Kocaeli Gazetesi | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : (0 262) 323 39 17-18-19 | Faks : (0 262) 322 75 55 | Haber Yazılımı: CM Bilişim