• BIST 90.383
  • Altın 144,263
  • Dolar 3,6117
  • Euro 3,9021
  • Kocaeli : 7 °C
  • İstanbul : 8 °C
  • Sakarya : 7 °C

İşte dolandırıcılık yöntemleri!

İşte dolandırıcılık yöntemleri!
Son günlerde artış gösteren ve her geçen gün yeni bir yöntemle insanları kandıran dolandırıcıların kullandıkları şekiller şeytanın bile aklına gelemeyecek denilen cinste.

Gelişen teknolojinin insan hayatını kolaylaştıran kolaylık sağladığı olduğu kadar teknolojinin zararlarını görüyoruz. Özellikle son günlerde değişik yöntemlerle insanları kandırarak haksız kazanç elde eden dolandırıcılar, dolandırıcılık yapmak için her geçen gün yeni bir yöntem geliştiriyor. Bir süre aynı yöntemle insanları kandıran dolandırıcılar, yöntemlerinin artık deşifre olmasının ardından kendilerine yeni bir yöntem seçiyor.

 

DOLANDIRICILIK YÜZDE 68 ARTTI

İstatistiksel verilere göre 2002 yılında Türkiye genelinde 4 bin 550 dolandırıcılık olayı yaşanırken 2003 yılında 4 bin 342, 2004 yılında 5 bin 141, 2005 yılında 7 bin 528, 2006 yılında ise 12 bin 651 dolandırıcılık olayı meydana geldi. 2006 ile 2011 arasında ise polis sorumluluk bölgesinde 34 bin 212 dolandırıcılık olayı meydana geldi. 2006 yılı, 2005 yılına göre, dolandırıcılık olayı yüzde 68 artış gösterdi. Bunun sebebi ise internetten yapılan alışverişinin artış göstermesi olarak öngörülüyor.

 

EN ÇOK OLAY; MARMARA’DA

Bölgesel yapılan değerlendirmede ise en çok dolandırıcılık olayının Marmara Bölgesi’nde yaşandığı belirtiliyor. Bu bölgeye, Akdeniz ve İç Anadolu bölgeleri izliyor. Dolandırıcıların insanları kandırmak için kullandıkları yüzlerce yöntem var. En çok kullanılanların başında ise telefon dolandırıcılığı geliyor. Olayı gerçekleştirecek olan dolandırıcı şahıs, hedef seçtiği kişiyi telefon ile arayarak, ikna edici bir ses tonuyla yavaş ve tane tane konuşarak kullanmış olduğu telefon hattından üst düzey bir kamu görevlisinin eşinin taciz edildiğini söyledikten sonra soruşturmada kullanılmak üzere kontör veya para talebinde bulunuyor. Aksi halde, işlenen bu suçun sorumlusu olarak gözaltına alınacağı belirtilerek mağdur, hile ve tehditle ikna ediliyor.

 

“SIM KARTINIZ KOPYALANMIŞ”

Dolandırıcılar insanları arayarak, telefonunda kullandığı SIM kartın teknolojik yöntemler kullanılarak suç örgütü tarafından kopyalandığını ve bu kopya ise maliyeti yüksek telefon görüşmeleri yapıldığını ifade ederek, bu kişilerin tespitinin yapılabilmesi için yürütülen çalışmada kullanılmak üzere yine kontör veya para gönderilmesini talep ediyorlar. Şahıs, kurban seçtiği kişiye ayrıca soruşturmanın gizli olduğunu belirterek, kimseyi ve özellikle de polisi aramamasını istiyor.

 

“HESABINIZ TERÖR ÖRGÜTÜNÜN ELİNDE”

Burada da dolandırıcı, aradığı kurbanına banka hesabının terör örgütü veya bir suç şebekesi tarafından boşaltılacağını buradan teröristlere para aktarılacağı ve hesabınızda otomatik ödeme talimatlarının verildiği de bir başka yöntem. Dolandırıcılar bu süreçte ise hesaptaki paranın güvenlik için başka bir hesaba aktarılmasını istiyorlar.

 

TELEKONFERANS YÖNTEMİ

Dolandırıcılar iki ekip halinde iş bölümü yaparak da çalışıyorlar. Önce mağdurun ev telefonunu arayan, kendilerini polis, asker ya da Cumhuriyet savcısı olarak tanıtan şahıslar, bir yöntem ise para talebinde bulunuyorlar. Bu sırada kadının eşinin adı soyadı ve işini sorarlar ve telefon numarasını isterler. İkinci grup ise eşini arayarak aynı yöntem ile para talep ediyor. Telekonferans sistemi ile eşler ve dolandırıcılar aynı anda birbirleri ile konuştuklarından ikna oluyorlar, sonrasında ise istedikleri parayı hesaplarına yatırıyorlar.

 

HAKİM VE SAVCI YALANI

Burada da dolandırıcı kendisini hakim, savcı ya da polis olarak tanıtıp operasyon yaptıklarını, teröristleri yakalamalarının an meselesi olduğunu, telefonla görüştüğü şahsın yakının kimlik bilgilerinin kullanıldığını ve tehlikede olduğunu söylüyorlar. Talep edilen paranın da kullanıldıktan sonra iade edileceğini dile getiriyorlar. Yetkililer, dolandırıcıların ‘Sakın telefonunuzu kapatmayın, bu operasyon gizli sakın kimselere bahsetmeyin’ gibi sözlerine itibar edilmemesini istiyor.

 

“ÖDÜL KAZANDINIZ”

Bu yöntemde ise, dolandırıcı bazı ticari markaların kampanyalarını taklit ederek, mağdurların cep telefonlarına ya da ele geçirdiği sosyal medya hesapları aracılığı ile 'Ödül kazandınız' diye mesaj gönderiyor. Bu mesajda belirtilen telefon numarasının aranmasını istiyor. Mağdur verilen numarayı aradığında kendisine, yüksek miktarda para ödülü kazandığı, ancak ödülü hak edebilmesi için, kontör-para kartı alıp, şifresini kendilerine göndermesini veya kazandığı parayı alabilmek için verilen hesaba para gönderilmesi gerektiği söylüyor. Aynı yöntem, kendilerini Abone Merkezi görevlisi olarak tanıtan dolandırıcılarla da kullanılıyor.

 

HATALI KONTÖR MESAJI

Bu yöntemi kullanan dolandırıcılar, mağdurlara gönderdikleri mesajın sonuna GSM operatörlerinden birinin adını yazarak güven veriyor. Sonrasında bir mesaj daha yollayarak, mağdurun telefonuna başka bir numaradan yanlışlıkla Kontör-TL yüklendiğini belirterek, iade talep ediyorlar

 

DOSYA MASRAFI

Dolandırıcılar çeşitli yollarla ele geçirdikleri cep telefonlarına, ‘Hediye kazandınız’ mesajını çektikten sonra, belirtilen numarayı arıyor. Ayrıca bankaların son dönemlerde krediler için alınan dosya masraflarının geri ödenmesi bile dolandırıcılar için gelir kapısı haline geldi. Bir şekilde banka ve kişisel bilgilerini ele geçirdikleri şahısları telefonla arayan dolandırıcılar, bankalardan dosya masraflarının tahsil edilebilmesi için kendilerine bir miktar para göndermeleri gerektiğini söylüyorlar. Bu paranın dosya masrafları ile birlikte kendilerine iade edileceğini duyan vatandaşlar ise dolandırıcıların tuzağına düşüyor.

 

KREDİ KANTINIZDAN ALIŞVERİŞ YAPILMIŞ!

Dolandırıcılar daha önceden kişisel ve banka bilgilerini ele geçirdikleri vatandaşları telefonla arayarak ya da mesaj atarak, kredi kartından yüklü bir miktarda alışveriş yapıldığını ve haberinin olup olmadığını soruyor. Kart bilgisi dışında alışveriş yapıldığını duyan vatandaş ise paniğe kapılarak dolandırıcının talimatlarını izliyor. Genellikle dolandırıcılar bu yöntemlerle kredi kartı bilgilerinin eksikliklerini de tamamladıktan sonra kartların içlerini kolaylıkla boşaltabiliyor.

 

FATURA DOLANDIRICILIĞI

Vatandaşların kredi kartları ile otomatik ödeme talimatı verdiği ve gerçekte ödenmiş olan faturaların bilgilerini ele geçiren dolandırıcılar, fatura sahiplerini arayarak faturalarının ödenmediğini, en kısa zamanda ödenmezde haklarında yasal işlem başlatacaklarını söylüyor. Bu şekilde aldıkları kart bilgileri üzerinden dolandırıcılığını gerçekleştiriyor.

 

SİGORTA DOLANDIRICILIĞI

Dolandırıcılar daha önceden kişisel ve banka bilgilerini ele geçirdikleri vatandaşları telefonla arayarak kredi kartı ile hayat sigortası yaptırdığını, bu sigortadan ilk sene ücretsiz faydalandığını ve devam edilmesi için ikinci senelik 700 TL civarında bir ödeme yapılması gerektiğini söylüyor. Sigorta sözüne inanan vatandaşlar devam etmek için dolandırıcılara istediği ücreti öderken devam etmek istemeyen vatandaşlar ise telefonlarına gönderilen sözde iptal mesajı ile dolandırılıyor. Sigortanın iptali için telefona SMS göndereceğini söyleyen dolandırıcı, kullanıcının kredi kartı bilgileri ile yüklü miktarda alışveriş yapıyor ve kullanıcıya ise aslında bu alışveriş için onay mesajı gönderiyor. Gelen mesajdaki numarayı dolandırıcıya söyleyen vatandaş ise tuzağa düşmüş oluyor.

 

EVLİLİK VAADİ İLE DOLANDIRICILIK

Son bir yılda gelişen yeni ‘evlilik’ yöntemli dolandırıcılıkta, zanlılar rastgele telefon numarası çevirerek orta yaşın üzerinde, kendilerine inanabilecek kişileri belirliyor. Kadın zanlılar, çoğunlukla Bulgaristan'a göçmen olarak geldiğini, burada evlendiğini mutsuz olduğunu, kocasından sürekli dayak yediğini, ayrılmak istediğini, kendisiyle evlenebileceğini belirterek “kurbanları” ile sohbet kuruyor. Zanlılar, mağdurlardan pasaport, gümrük vergisi, rüşvet vermek için paralar istiyor. Bir süre sonra ise başka bir kadın arayarak, Türkiye'ye gelecek arkadaşının gümrükte yaşanan sıkıntı nedeniyle cezaevine girdiğini, bir kaç bin Avro daha göndermesi gerektiğini söyleyerek yeniden dolandırılıyor.

 

ASKER ARKADAŞI YALANI

Oğlu askerde bulunan aileleri tespit eden zanlı, asker ailesine ziyarette bulunarak “Ben askerdeki oğlunuzun arkadaşıyım, yanından geliyorum sizlere selamı var” dedikten sonra kendisini acındırarak, annesinin öldüğünü, memleketine gideceğini, parasının olmadığını söyleyip vatandaşları dolandırıyor. ‘Tavlama’ olarak da adlandırılan bu yöntemin bir türü olarak, zanlı yolda durdurduğu yaşlı şahısı “köyden tanıdığı” olduğuna inandırarak, oğluna borcu olduğunu, bunu ödemek istediğini, ancak üzerinde bozuk para bulunmadığını söylüyor. Vatandaştan para üstünü peşin alan zanlı, önlerinde durdukları binanın ikinci katındaki ofisine çıkacağını söyleyerek, oradan uzaklaşıyor. Vatandaş ise bazen bir kaç saat bekledikten sonra dolandırıldığını anlıyor.

 

ALINACAK TEDBİRLER

Peki, yaşanan bu kadar dolandırıcılık olayına karşılık vatandaşlar neler yapmalı? Karşıdaki kişinin, tüm yazılı belgelerini ve güvenilirliğini araştırmalı. Gayrimenkul dolandırıcılığında, tapuyu, vekaletnameyi görecek, tapu kayıtlarını inceleyecek, ihtiyati haciz, ihtiyati tedbir, ipotek, kamulaştırma şerhi, yeşil alan, sit alanı, imar durumuna bakacak. Bitmeye yakın daireyi, tapuda alacak. Trafik sicilini araştıracak. Satışı noterden alacak. Üzerinde, ihtiyati tedbir ve ihtiyati haciz var mı, servise götürüp parçalar orijinal mi bakılacak. Kredi kartınızı, çok iyi saklayın. Çalınır veya kaybedilirse, hemen, acilen, bankayı, müşteri hizmetlerini arayın, kartı iptal ettirin ve savcılığa dilekçe verin.

 

İNTERNETE DİKKAT!

İnternet üzerinden kendinize ait olan şifre, kullanıcı kodu, finansal bilgi, hesap numarası, ATM kart numarasını kimseye vermeyin, bu konuda gelen e-maillere katiyen cevap vermeyin. İnternet kafeden kredi kartı ile alışveriş ve bilgisayardan internet bankacılığı yapmayın. Hile nedeni ile açılacak, örneğin tapu iptal ve tescil davaları, hilenin öğrenildiği tarihten itibaren, 1 yıllık hak düşürücü süre içerisinde açılmalıdır. Güvenlik kameraları, suçu ayrıntıları ile tespit ediyor. CMK m. 135 ile cep, ev, araç telefonlarının dinlenmesi, yasal bir delil haline gelmiştir. Telefon dinleme kararı 3 ay için verilir+3 ay daha uzatılır. Örgüt söz konusu ise, birer ay müteaddit defara hakim uzatabilir. Nuri AKÇAHARMAN

Okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan gazetemiz hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2013 Kocaeli Gazetesi | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : (0 262) 323 39 17-18-19 | Faks : (0 262) 322 75 55 | Haber Yazılımı: CM Bilişim