• BIST 108.434
  • Altın 151,200
  • Dolar 3,6612
  • Euro 4,3260
  • Kocaeli : 4 °C
  • İstanbul : 17 °C
  • Sakarya : 4 °C

JAPONYA’DA EĞİTİM SİSTEMİ…

Mustafa Küpçü

Eğitim nedir?

Bir insanı hayata hazırlamaktır.

“Nitelikli insan” kimliği kazandırıp, “üretken ve kendi kendine yeten insan” haline getirmektir.

Yaşadığı toplumun temel değerleri ile uyumlu, sosyal ve kültürel açıdan gelişmiş insan niteliğine ulaştırmaktır.

Böyle bir eğitim-öğretim sistemi, “bilinçli, onurlu ve kişilikli insan” ortaya çıkarır. Ancak böyle bir sistemde “işsizlik, sosyal patlamalar ve kültürel çatışmalar” önlenebilir. Ülkenin refah düzeyi yükselir.

Geçenlerde, internet ortamında gördüğüm bir haber, beni derinden düşüncelere saldı. Haber özetle şöyle; “Japonya’da, Hokkaido adasında Kami-Shirtaki istasyonları arasında her gün sadece 2 sefer yapılıyor. Aslında, bu iki istasyon arasında tren seferleri talep olmadığı için kaldırılmış. Sonra, tek yolcu için yeniden konmuş! Bu tek yolcu bir öğrenci. O tek öğrencinin eğitim-öğretim hakkına saygı adına Japon yönetimi o seferleri yeniden koymuş!”

Çünkü, o insanı eğitim hakkından yoksun bırakırsa, ülke için bir “yük” olacağını biliyor!..

Bu haber üzerine, Japonya’da eğitim-öğretim sistemini araştırdım. İşte, Japonya’da eğitim sisteminin başlıca nitelikleri;

  • Eğitim sistemi, “çalışkanlık, bireyin kendisini sorgulaması ve   düzenli çalışma alışkanlığı edinmesi” üzerine kurulmuş. Öğrenciye, öncelikle “Japon kültürünün temel değerleri” öğretiliyor.
  • Ulusal bütçenin yüzde 12’si eğitime, yüzde 7.7’si askeri harcamalara ayrılıyor.
  • Okur yazarlık oranı yüzde 99 ve ilkokulda bir öğretmene 25 öğrenci, orta öğretimde 18 öğrenci ve yüksek öğretimde 11 öğrenci düşüyor! (Bizim üniversitelerimizde bile ortalama 55-60 öğrenci yer alıyor!)
  • Zorunlu eğitim –kesintisiz- 9 yıl ve parasız. Burada amaç; “İşbirliği ruhunu, bölgesel ve ulusal gelenek bilgisini, uluslar arası anlayış ruhunu, matematik, dil ve bilim yeteneğini, müzik, sanat ve edebiyata olan ilgiyi geliştirmek ve kazandırmak.”
  • Yıllık eğitim-öğretim süresi 3 döneme ayrılmış; Nisan-Temmuz ortası, Eylül-Aralık sonu, Ocak-Mart arası, haftada 5.5 gün.
  • Devlet okullarında üniforma yok! Ayırt edilebilmeleri için şapka veya sembol taşıyorlar. 1969’dab beri ilk ve ortaokullarda öğrencilere öğle yemeği veriliyor. Öğle yemekleri “birlik ve beraberliğin simgesi.” Sınıflarda, kendi sırasında ve aynı yemeği yiyorlar. Yemek bırakılmaz! Her öğrenci, “Temiz Tabak Kulübü üyesi!
  • Okulların yüzde 90’nında Jimlastik salonu, yüzde 75’inde yüzme havuzu var! Tüm okullarda eğitim amaçlı radyo ve televizyon sistemi var!
  • Okullarda “müstahdem-hizmetli” yok! Okulda temizlik ve düzen, öğretmenler ve öğrencilerin ortak sorumluluğunda! Yaşadıkları yeri temiz tutmak herkesin görevi!

Daha başka “temel kurallar” da var. Ama, “Japonya neden kalkınmış bir ülke?”  Ya da; “Japon mühendis, Osman Gazi Köprüsü’ndeki halat kopması üzerine neden intihar etti?” sorularının yanıtı da bu eğitim sisteminde yatıyor!

Şimdi, ülkemizdeki eğitim sistemini ya da “sistemsizliğini” bir düşünün!

Unutmayın; “Eğitim sistemi, siyasal iktidarların siyasal tercih işidir!”

 

Bu yazı toplam 961 defa okunmuştur.
Okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan gazetemiz hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2013 Kocaeli Gazetesi | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : (0 262) 323 39 17-18-19 | Faks : (0 262) 322 75 55 | Haber Yazılımı: CM Bilişim