• BIST 83.067
  • Altın 146,530
  • Dolar 3,7912
  • Euro 4,0490
  • Kocaeli : 1 °C
  • İstanbul : 4 °C
  • Sakarya : 2 °C

Kanser riskini azaltan 7 öneri

Kanser riskini azaltan 7 öneri


Günlük yaşamınızdaki seçimleriniz sizi kansere yaklaştırdığı gibi kanserden uzaklaştırabilir. Yeni yıla; sağlığınız ile ilgiyi yepyeni kararlar alarak, ruh ve beden sağlığınızı etkileyecek her türlü olumsuzluktan korunarak girebilirsiniz.

Yaşamınıza dair ufak değişiklikler ile kanser riskinizi azaltarak daha sağlıklı bir hayata sahip olabilirsiniz. Yeni yılda da bu konuda kararlı olmak, doğru yöntemleri izleyerek kendinize en iyi yılbaşı hediyesi olacak sağlıklı ve uzun bir ömür kazandırmak elinizde… Memorial Sağlık Grubu Antalya Onkoloji Merkezi Başkanı Prof. Dr. Mustafa Özdoğan, kanser riskini tetikleyen alışkanlıkların değiştirilmesi gerektiğini anlattı ve yeni yılda yeni bir yaşamın kapılarını açan önerilerde bulundu.
SİGARAYI BIRAKIN
Akciğer kanserinin oluşumunda %90 gibi çok yüksek bir oranla etkili olan sigaranın, vücudunuza nasıl zarar veren bir alışkanlık olduğunu unutmayın. Sigara akciğer kanserinin yanında; tedavisi en zor olan pankreas kanseri başta olmak üzere birçok farklı kanser türünün ortaya çıkmasında etkin rol oynamaktadır. Kanser riskini azaltmak için atılacak en büyük adım, sigarayı bırakmak ve bir daha asla başlamamaktır. 2014, sigarayı bırakma yılınız olsun.
KİLONUZU KONTROL ALTINA ALIN
Kilolu olmak en önemli kanser risklerinden biridir. Her yıl yeni kanser vakalarının erkeklerde %4’ten, kadınlarda %7’den fazlası obeziteye bağlı olarak ortaya çıkmaktadır. Sağlıklı ve dengeli beslenme, obeziteyi önler. Sofranızdan karbonhidrat oranı düşük sebze ve meyveyi eksik etmemek, tüm baklagiller, yağsız et, balık ve yağ oranı düşük süt ürünleri ile doğru şekilde beslenerek sağlıklı bir kiloda kalmak, bir yaşam şekli haline getirilmelidir. Fazla miktarda alkol tüketimi kanser riskini artırmaktadır. Bu nedenle kanser tüketimi sınırlandırılmalıdır. Yeni yılda, kilonuzu kontrol altına almak için sağlıklı ve her besinden yeterli miktarda tüketme alışkanlığı kazanın.
GEREKSİZ YERE VİTAMİN KULLANMAYIN
Vücutta herhangi bir vitamin ya da mineralin eksikliği olmadan vitamin takviyesi yapmak, kansere yatkınlığa neden olabilir. Antioksidan olarak adlandırılan bir takım ilaçlar ve vitaminlerin gereksiz yere kullanılması vücuda yarar yerine pro-oksidan yani hücreye zarar veren bir etki yapabilir. Doktor tarafından eksikliği ortaya konulmadan hiçbir vitamin ve bitkisel takviye sağlıklı beslenmenin yerini tutamaz. Böyle bir alışkanlığınız varsa, yeni yılda bunun yerine sağlıklı beslenmeyi tercih edin.
HER GÜN EN AZ 30 DAKİKA SPOR YAPIN
Hareketsiz bir yaşam birçok sağlık sorunları gibi kansere de zemin hazırlayan obezitenin en önemli nedenlerinden biridir. Kanserden korunmak için günde en az 30 dakika spor yapmak, bir yaşam biçimi haline getirilmelidir. Her türlü fiziksel aktivitenin, birçok kanser türünün önlenmesinde çok büyük etkisi olduğu bilinmektedir. Uzman kontrolünde yapılan spor, kanser riskini %30-50 oranında azaltmaktadır. Hareketsiz bir yaşamınız varsa, yeni yılda sağlığınız için bol bol egzersiz yapın.
STRESİ YÖNETİN
Günlük yaşam içindeki stresi mümkün olduğunca azaltmak ve gülümsenecek anlar yaratmak çok önemlidir. Stres, kanser hastalığı ile direkt bağlantılı olmasa da stresli kişilerin sergilediği aşırı yemek yeme, içki ve sigara kullanımı gibi sağlıksız birtakım davranışlar sonrası vücutta kanser oluşumu riski tetiklenmektedir. Stres, hobi edinme, meditasyon, egzersiz gibi yöntemlerle azaltılmalıdır. Hayata bakış açısı değiştirilmeli ve günlük stres mutlaka yönetilir hale getirilmelidir. 2014’ü hayata pozitif bakış açısı, kontrol altına alınmış stres ve gülümseme ile karşılayın.

AİLE ÖYKÜNÜZÜ ÖNEMSEYİN
Kanser için ailesel bir risk faktörü taşıyıp taşımadığınızı sorgulayın. Aile geçmişi, kanser riskini azaltmak ve erken evrede yakalamak için kişiye özel strateji belirlenebilmesini sağlar. Yakın aile bireylerinin sağlık durumları hakkında detaylı bilgi toplanmalı ve bu bilgiler doktor ile paylaşılmalıdır.
ERKEN TEŞHİS İÇİN KANSER TARAMA TESTLERİ YAPTIRIN
Erken evrede teşhis ve tedavi yöntemlerinin belirlenebilmesi için kanser tarama testlerine önem verilmeli ve bu konuda bir uzmandan yardım alınmalıdır. Mamografi, prostat-spesifik antijen(PSA) gibi birçok tarama testi, kanseri önlemek için değil, tedavi edilebilir durumdayken erken evrede kanseri belirleyebilmek için yapılır. Kolonoskopi ve Pap testi gibi testler ise, tedavi edilmediğinde kolon veya rahim ağzı kanserine yol açabilen prekanseröz (kanser için öncü hücresel bozulma) değişiklikleri tespit etmede yardımcı olabilir. Bu durumda rutin ve/veya uzman doktor tarafından gerekli görülen tarama testlerinin düzenli olarak yaptırılması ihmal edilmemelidir. Yeni yılda, rutin sağlık kontrollerinizi ihmal etmeyin.
Vitaminlerin Bilinmeyen Dünyası
Tüm vitaminler vücudun sağlıklı gelişimi, sindirim fonksiyonları, enfeksiyonlara karşı bağışıklık kazanması açısından oldukça önemlidir.


Tüm vitaminler vücudun sağlıklı gelişimi, sindirim fonksiyonları, enfeksiyonlara karşı bağışıklık kazanması açısından oldukça önemlidir. İki gruba ayrılan vitaminler; Suda Eriyenler ve Yağda Eriyenler olarak incelenir.

Suda Eriyenler
B grubu vitaminleri (B1,B2,B3,B5,B6,B12) biyotin, kolin, folikasit, inositol, paraaminobenzoik asit ve C vitamini suda erirler. Bu grupta yer alan vitaminler vücudun direncini arttırır, kan yapar, kas ağrılarını ortadan kaldırır, sinir sistemini düzenler, cilt hastalıklarını önler, diş eti hastalıklarının oluşumunu engeller, enerji verir ve antioksidan özelliğe sahiptir. B grubu vitaminleri tahıl ürünleri, et, balık ve kuruyemişte bulunur, C grubu vitaminleri ise bol miktarda turunçgillerde mevcuttur.
Yağda Eriyenler
Yağda eriyen vitaminler A, D, E, K vitaminleridir. A vitamini balık, et, karaciğer, süt, yumurta ve peynirde bulunur. Günlük ihtiyaç 1 mg’dır ve embriyonun gelişmesi ve büyüme için gerekli hücrelerin çoğalmasını sağlar. Yemek borusu, ağız, mide, bronş, bağırsak ve vajina iç derisini korur, akne oluşumunu engeller ve çeşitli kanser türlerine karşı etkilidir. D vitaminin kaynağı güneştir, güneşteki ultraviyole ışınları cilt yağının D vitamini üretmesini sağlar. Güneşe ek olarak yumurta, balık, peynir, mantar ve karaciğerde de bulunur. Bir insanın D vitamini ihtiyacı günlük 5 mg’dır, raşitizm ve osteomalzi denilen kemik hastalıklarını önler. E vitamini yağda eriyen önemli bir antioksidandır, kuruyemiş ve sıvı yağlardan temin edilebilir. Sinir sistemi, kaslar, üre organları, atardamar hastalıkları ve çeşitli kanser hastalıklarına karşı korur. K vitamini lahana, ıspanak, brokoli, Brüksel lahanası, karnabahar, tahıl ürünler, peynir, bitkisel yağlarda bulunur. Kanın pıhtılaşmasını destekler, diş eti kanamalarını önler ve kemikler için faydalıdır.

Okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan gazetemiz hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2013 Kocaeli Gazetesi | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : (0 262) 323 39 17-18-19 | Faks : (0 262) 322 75 55 | Haber Yazılımı: CM Bilişim