Derince Limanı ve İzmit Körfezi’nin satışının düşündürdükleri…

MAKALEYİ DİNLE


********
Başlığı okuyunca diyeceksiniz ki, “Derince Limanı’nın satışını anladık da, İzmit Körfezi’nin satışı da neyin nesi?”
Anlatayım…
Daha doğrusu, yazıyı okumaya devam edince anlayacaksınız.
*******
Önce yarın satılacak “mal”ı size tanıtayım.
Gerçi, bu “mal”ın satışını biz yazmaktan, sizler okumaktan bıktınız.
Özelleştirildiydi…
Vazgeçildiydi…
Alan firma caydıydı…
Bitmedi tükenmedi şu Derince Limanı’nın satılması.
Efendim, Derince Limanı, ülkemizin ve İzmit Körfezi’nin en önemli limanı.
Osmanlı döneminde, 1904 yılında, yani tam 110 yıl önce işletmeye alınmış.
Mülkiyeti, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğü’ne ait.
Sekiz rıhtımı var.
Yılda 1000 civarında gemiye hizmet veriyor.
********
İzmit Körfezi’nde kaç liman bulunuyor?
Liman işletmeciliğinde sıkıntı nerede?
İzmit Körfezi, İstanbul’dan başlıyor Yalova’ya kadar uzanıyor.
Tam 112 kilometre…
Körfezde irili ufaklı 43 tane liman var.
Önce küçük iskele olarak kurulup sonra limana dönüştürülenlerle birlikte bu sayı 57’ye çıkıyor.
Tersaneler, bu sayının dışında.
Bu kadar liman var, ama limanların altyapısı yok.
Sıkıntı burada.
Ne bölgesel “kıyı master planı”, ne de “liman master planı” yapılmış!
Herkes kıyıyı kendi kafasına göre kullanıyor.
“Liman master planı” deyince…
Nerede, konteyner parkları?
Nerede, TIR parkları?
Nerede, demiryolu bağlantıları?
Nerede, OSB bağlantıları?
Nerede, otoban bağlantıları?
Bunların hiç biri planlanıp yapılmamış.
Lojistik planlaması sıfır!
57 limandan sadece altısının demiryolu bağlantısı var.
Böyle şey olur mu?
Bu haliyle limanlar, “gecekondular” a benziyor.
Yapılmış, ama yolu yok.
Alması gereken hizmetler, yetersiz…
Limanlar arasında koordinasyon bulunmuyor.
Her biri, kendi başına buyruk!


Artık karar verilmeli! İzmit, liman kenti olacak mı, olmayacak mı?
********
Yıllardır tartışır dururuz…
Her liman inşaatında “kavga” çıkar.
Çevre dernekleri, “Liman istemeyiz” diye ayaklanır.
Sonunda o liman yine de yapılır.
Benim bildiğim 30 yıldır bu “didişme” yaşanır, değişen de bir şey olmaz.
Aslında bunda şaşılacak bir durum yok!
Geneliyle Türkiye’yi yönetemeyen zihniyetin, liman işletmeciliğinde “makro” düşünmesi beklenemez.
Veya…
Diğer tüm işlerimiz kötü olacak da liman işletmeciliğimiz iyi olacak!
Bu mümkün mü?
Birleşik kaplar misali…
Her şeyimiz sorunlu!
*********
Ben olaya şöyle bakıyorum.
Bazı konuları, “Böyle gelmiş, böyle gitsin” mantığıyla değerlendirmemeliyiz.
Kocaeli dinamik bir şehir.
Diğer hiçbir kentle mukayese edilemeyecek kadar dinamik…
Bazı kararları kendi aramızda alıp uygulayabiliriz ve uygulatabiliriz.
Oturup karar vermeliyiz.
İzmit, liman şehri olacak mı, olmayacak mı?
Aslında bu kararı almakta geç kaldık, ama yine de artık kesin kararımızı verelim ve bu tartışma bitsin!
Bu saatten sonra, “İzmit’i liman kenti yaptırmayız” demek, mümkün değil.
İzmit, doğal gelişimi içinde, artık liman kenti…
Şimdi bize düşen görev, bunu kabul etmek ve İzmit’i gerçekten “liman kenti” haline getirmek…
İzmit’in zaten bundan kaçması mümkün değil!
Bölgemizde bu kadar sanayi kuruluşu varsa, İzmit de “liman kenti” olacaktır.
Gelin, hamasi nutukları bırakalım, modern ve sağlıklı liman kenti nasıl olunursa, bunun için ne yapmak gerekirse, onu yapalım!
Körfezin etrafını ona göre dizayn edelim!
Liman işletmeciliğini başıboşluktan kurtarıp, tek elde toplayalım, “İzmit Körfezi Liman İşletmeciliği Direktörlüğü”nü kuralım.


Derince Limanı’nın bu şartlarda satışı çok zor!
********
Yarın, Derince Limanı’nın satışı var.
Birkaç kez uzatıldı, sonunda son teklif verme tarihi olarak 16 Ocak belirlendi.
Dün bu satırların yazıldığı saate kadar 25 yerli ve yabancı firma şartname dosyası almıştı.
Bakalım yarın teklif veren olacak mı, olursa nasıl bir teklif ortaya çıkacak?
Bu son cümlemden de anlamışsınızdır.
Derince Limanı’nın satışında sıkıntı yaşanabilir.
Yani, sonuç, Liman-İş Sendikası’nın istediği gibi olabilir.
Neden sıkıntı yaşanır?
Satılıyor derken, limanın 36 yıllık işletme hakkı devrediliyor.
İhaleyi alan, limanın sınırsız sahibi olacak değil.
Limanın bu şekliyle işletilmesi ekonomik görünmüyor.
Mutlaka yeni yatırım gerekiyor.
Şöyle anlatayım…
36 yıllık işletme hakkı için ortaya çıkacak rakam 500 milyon dolar olarak tahmin ediliyor.
İhaleyi kazananın, bir 500 milyon dolarlık daha yatırım yapması şart!
350 bin metrekarelik dolgu yapması lazım ki, liman limana benzesin.
Eee, bu hacimdeki yatırım da her babayiğidin harcı değil.
********
Dün, Liman-İş Sendikası Kocaeli Şube Başkanı Bülent Aykurt ile telefonla görüştüm.
Sendika, özelleştirmeye şu nedenlerden dolayı karşı çıkıyor.
*Dolgu, İzmit Körfezi’nin kirlenmesine, ekolojik dengesinin bozulmasına ve daralmasına neden olacak.
*Devlete ait tek liman da özelleştirilince, limancılık faaliyetlerinde tekelleşme yaşanacak. Rekabet ortamı ortadan kalkacak.
*Bölgede trafik yoğunluğu artacak.
Temel nedenler bunlar.
Bakalım yarın özelleştirmede nasıl bir gün yaşayacağız.

# DİĞER MAKALELERİ

Yazar M.Tanzer Ünal - Mesaj Gönder


kutuyu işaretleyip tamama basın

Yorum yazarak Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz

Anket Kocaelispor'un yeterince desteklendiğini düşünüyor musunuz?

YÜKLENİYOR