Liderlik ve insan yönetimi bir ‘ruh sarraflığı’ işidir. Eurosoft Genel Müdürü Mahmut Karcı, liderlikle ilgili şu değerlendirmeyi yaptı. Temelinde insanın kendisini karşı tarafın yerine koyması vardır. İnsanları etkilemek, motive etmek, harekete geçirmek, üretken kılmak, ancak onları anlamakla mümkün olabilir. Liderin görevi, birlikte çalıştığı insanların ruhlarına ulaşmak ve onların gönüllü katkılarını alabilmektir.
**
Bir lider sonuç almak istiyorsa öncelikle işin ayrıntısına vakıf olmalıdır. Ancak bu şekilde hangi işin, kim tarafından, ne zaman, nasıl ve neden yapıldığını anlayabilir ve bir sorun çıktığı zaman çözüm üretebilir. İşler ancak doğru süreçler halinde modellenirse, yani neyin, hangi sırayla, nasıl, ne zaman yapılacağı belirlenirse bir sonuç elde edilebilir. Aksi takdirde uygulama kişilerin “iyi niyetine” teslim olur.
**
Liderin, geliştirdiği bir stratejinin ya da aldığı bir kararın uygulamada nasıl işleyeceğini ve engelleri öngörebilmesi gerekir. Süreçlerin ayrıntısını bilmek demek, uygulama adımlarını senkronize edebilmek demektir. Stratejinin hayata geçmesi, doğru kişilere doğru sorumlulukları vermekle mümkün olur.
**
Bir lider eğer kendisini işlerin dışında tutarsa, odasından çıkmadan, sadece kendisine sunulan raporlar ve bilgilerle şirketi yönetmeye kalkarsa, başkalarının “kuklası” haline gelir. Çünkü çok doğal olarak üst-düzeye sunulan birçok bilgi ve raporları hazırlayan kişilerin kişisel bakış açıları, algılamaları, sınırlamaları, gündemleri ve niyetleri bu bilgi ve verileri yönlendirir.
Çoğu zaman sunulan bilgilerle gerçekte yapılan işler arasında dağlar kadar fark vardır. Uygulamanın dışında duran bir liderin bu farkı algılayabilmesi mümkün değildir.
Etkili bir lider olabilmek için görünür olmanın gereği açıktır. Ancak bu, şirketin içinde dolaşmak anlamına gelmez. Zaten işlere hâkim olmayan bir liderin ortalarda dolaşmasından daha itici bir şey olamaz. Mesele ortada dolaşmak değil işlerin nasıl yürüdüğünü bilip, doğru yerde ve zamanda çalışanlara yol gösterebilmektir.
**
Liderin koyduğu hedeflerin sayısının az ve gerçekçi olması gerekir. 10 tane hedef koyan bir lider yeniden durup düşünmelidir, çünkü hedef ve önceliğin ne demek olduğunu bilmiyor demektir. İşletmenin gerçeğini bilen bir lider, az sayıda hedef üzerinde yoğunlaşmak gerektiğini de bilir.
**
Bir liderin sadeleştirmeyi bilmesi gerekir. Hedeflerini, düşünce ve değerlerini yalın bir şekilde iletebilmesi uygulamanın başarısı için hayati önem taşır. Uygulamaya hâkim olan liderler, konuları nasıl basitleştirebileceklerini de iyi bilirler. Liderin söylemi asla soyut olmamalıdır. Liderlik dili, öykü dilidir. Lider anlatmak istediklerini espri de katarak, öyküleştirerek anlatabilmelidir.
**
Bir kararın neden uygulanmadığının onlarca sebebi olabilir. Ancak bunların en başında insanlarla ilgili sebepler gelir. İster yetkinliğe ilişkin, ister organizasyonel isterse motivasyonla ilgili sorunlar olsun, eğer insanlarla ilgili sebepler etkin bir şekilde çözülmezse uygulamada başarı sağlamak mümkün değildir.
**
Uygulamada başarılı olmanın önemli bir yapıtaşı da çalışanlara yetki ve sorumluluk vermektir. Ancak aynı oranda da bu kişileri sonuçlardan sorumlu tutmak ve performanslarını değerlendirmek gerekir. Çalışanlar hedef, strateji ve kararların bir parçası olmalıdır. Onları sadece “söyleneni yapan” kişiler olarak görmek değil, karar sürecine dahil etmek gerekir.
**
Liderin, yönettiği insanlara geri bildirimde bulunması gerekir. Bu bilgilendirmeler, liderin işin üzerinde olduğunun bir göstergesidir. Eğer lider uygulamadan uzaklaşırsa çalışanlar yaptıklarının önemsenmediğini düşünürler ve uygulamanın kalitesi düşer. Eğer şirket içindeki iletişim, korku/suçlama yerine “değerler” üzerine kuruluysa, her seviyede hem karar almak hem de uygulama yapmak konusunda herkesin ustalaşacağı bir ortam yaratmak mümkün olur. Çalışanların tümü, birlikte öğrenen, “ortak akıl” geliştiren bir seviyeye yükselebilir.
**
Şirket kültürünün ve psikolojik faktörlerin uygulamayı nasıl etkilediğini liderin fark edebilmesi gerekir. “Korku kültürü” insanların inisiyatif almasına engel olabilir. Liderin görevi şirketin nabzını tutmak ve sistemin ihtiyacı olan enerji ve heyecanı sağlamaktır. Ancak icraata yakın duran bir lider bu görevi hakkıyla yapabilir.
Liderler mantık ve akıl olarak herkesten ileride olup personelini en iyi şekilde yönlendirebilen, doğru işleri ve görevleri zamanında verebilendir. Lider birçok alanda bilgi sahibi olmalıdır. Muhasebe, psikoloji, pazarlama, stok yönetimi, işletme bilgisi, aklınıza ne gelirse.
İyi bir lider gerektiğinde iyi bir cerrah olmalıdır. Kesip atmayı, problemleri hemen çözmeyi bilmelidir. “İlaç vereyim, ilerde sorunu çözeriz” mantığıyla geçici çözümler ve tedavilerle değil, akılcı çözümlerle ilerleyebilmelidir.
Bütünsel düşünmeyi bilmeli, öğrenmelidir. Satranç gibi, yaptığı hamlenin olası sonuçlarını, 4 ya da 9 hamle sonrasını tahmin etmelidir. Tüm etkileşimleri öngörebilmeli, olasılıkları değerlendirmeyi bilmelidir. İnsan kaynağını doğru seçmeli ve yönetmelidir. Hesaplanabilir riskler almayı bilmelidir. Doğru kararın ne olduğunu bilmeli, radikal kararları alabilmelidir. Ayrıca insan ilişkilerinin çok gelişmiş olması gerekir.
Liderin Özellikleri
• Akıllı, zeki
• Çalışkan
• Vizyon sahibi, büyük resmi gören
• Gelecek analizi yapan
• Yaratıcı düşünceye değer veren
• Çalışanlara yol gösteren
• Kendini ve ekibini motive eden
• İnisiyatif sahibi
• Dinleyen
• İletişim kuran
• Değişim yaratan
• İşini iyi bilen
• Bilgiye açık, sürekli öğrenen
• Mücadeleci (kayaları aşındıran suyun gücü değil, devamlılığıdır)
• Sorgulayıcı
• Hatalardan ders alan
• Çalışanlara örnek olan, söz ve davranışları uyumlu
• Güçlü ve zayıf yönlerini iyi bilen
• Samimi, açık ve içten olan ama rol yapabilen
• Açık bir vücut dili kullanan
• İnsanlara değer verdiğini gösteren, keyif alan, gülümseyen, dokunan
• İnsanların içindeyken içindeki güveni yansıtan, coşkulu
• Mesajlarda statükonun dışına çıkıp, şaşırtıcı, düşündürücü, yenilikçi mesajlar veren
• Konuşurken heyecan yaratan, hareket sağlayan tavırlar ve yüksek bir tempo
Liderlikteki 7 ölümcül günah
1. Kibir
2. Şehvet
3. Açgözlülük
4. Üşengeçlik
5. Öfke
6. Kıskançlık
7. Pisboğazlık
Halk artık gerçeği gördü!
Saadet Partisi Kocaeli Milletvekili Aday Adayı Rüstem Coştur, büyük rüyanın bittiğini ifade ederek, Arınç-Gökçek kavgası ile alevlenen fitilin ateş aldığını söyledi. Coştur, çay simit hesabı bile yapamayan bir hükümetin bu anlamda yaklaşan seçimler öncesinde yine halkın sorunlarını değil kendi siyasi geleceklerini hem de ekranlar önünde fütursuzca sergilemesinin bir ilahi adalet olduğunu ifade etti. Coştur’a göre halk gerçeği gördü. Bakalım 7 Haziran’daki seçimlerde nasıl bir sonuç çıkacak?
Gürsel Tekin’den Tan’a teşekkür mektubu geldi
CHP Genel Sekreteri Gürsel Tekin, CHP Kocaeli Milletvekili aday adayı Diş Hekimi Müzeyyen Topçu Tan’a teşekkür mektubu yolladı. CHP Kocaeli Çevre ve Sağlık Komisyonu olarak yayınlanan ‘CHP Çevre Komisyonu 5 Yıllık Faaliyet Raporu’nu okuyan Gürsel Tekin, aday adaylığı sürecine kadar komisyonun başkanlığını yürüten Tan ve nezdinde çalışma arkadaşlarına teşekkürünü mektupla iletti.
Çöpe vatandaş önlemi
İzmit şehir merkezindeki asırlık çınar ağaçlarının diplerine başta sigara izmariti olmak üzere çöp atılmasının önüne geçebilmek için vatandaşlar ilginç önlemlere baş vuruyor. Fethiye Caddesi merdivenler mevkiindeki asırlık ağacın çevresini naylonla kapatan duyarlı vatandaşlar” şehrin en merkezi yerindeki ağaç dibine çöp bırakılmasından bıktık. Bu konuda İzmit Belediyesi yetkilileri hem yazılı hem de sözlü olarak sık sık uyarılarda bulunuyor.
Üzülmez’e teşekkür
Kartepe Belediyesi, ilçede hasta, yaşlı ve engelli vatandaşlara yönelik hizmetleri devam ediyor. Bu kapsamda gerçekleştirilen hizmetlerinden biri de Rahmiye Mahallesi’nde Aile Sağlık Merkezi ve Bilgi Evi olarak kullanılan bina girişine rampa yaptı. Mahalle Muhtarı İrfan Erçelik, Başkan Hüseyin Üzülmez’e teşekkür etti.
Yorum yazarak Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Kocaeli Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Kocaeli Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.
Şimdi oturum açın, her yorumda isim ve e.posta yazma zahmetinden kurtulun. Oturum açmak için bir hesabınız yoksa, oluşturmak için buraya tıklayın.
Yorum yazarak Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Kocaeli Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Kocaeli Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.