Milletvekili dokunulmazlıkları kimin için, kime yarıyor?

MAKALEYİ DİNLE

Milletvekili dokunulmazlığı; milletvekillerinin, suç işlediklerinden bahisle, meclis izni olmadan, gözaltına alınmaması, tutuklanmaması ve cezaî takibata uğramamaları anlamına gelir.

Milletvekili dokunulmazlığının genel adı YASAMA DOKUNULMAZLIĞIDIR.

Fransız İhtilalinden sonra toplanan Kurucu Meclis, 26-27 Haziran 1790 tarihli bir Kararname ile Meclis üyelerinin, Meclisin kararı olmaksızın ve “suçüstü (flagrant délit)” hâli hariç, tutuklanamayacağını öngörmüştür. Yani doğuşu Fransa’da olmuştur.

 

Bir de YASAMA SORUMSUZLUĞU vardır.

Milletvekillerinin fiilleri yasama fonksiyonunun ifası sırasında, yani meclis çalışmalarında oy, söz ve düşünce açıklaması şeklinde işlenmişse, bu fiiller, yasama dokunulmazlığının değil, yasama sorumsuzluğunun kapsamına girer. Bu milletvekillerinin meclis çalışmalarındaki düşünce ve ifade özgürlüklerini ifade eder, çok gerekli ve çok önemlidir. 

 

MİLLETVEKİLİ DOKUNULMAZLIKLARI ASLINDA MUHALEFET MİLLETVEKİLLERİNİN İKTİDAR ÇOĞUNLUĞUNDAN KORUNMASI ve MİLLİ İRADENİN TECELLİSİ İÇİNDİR

Yasama dokunulmazlığı; ceza kanunları karşısında vatandaşların eşitliği ilkesinin bir istisnasıdır. Yasama dokunulmazlığının olmaması durumunda milletvekili, iktidar tarafından suç işlediği gerekçesi ile gözaltına alınabilir, tutuklanması sağlanabilir ve bu şekilde parlamentoya gelmesi önlenerek oy kullanmasına engel olunabilir ve bu şekilde milli irade parlamentoya yansımaz. Örneğin hükümet aleyhine yapılan kritik bir güvensizlik oylamasında, birkaç muhalefet partisi üyesinin tutulma ve tutuklanma nedeniyle parlâmentoya gelip oy kullanamadığında, normalde düşmesi gereken hükümet görevde kalabilir ki, bu demokrasiyle bağdaşmaz. İşte bu nedenle parlâmento üyelerine yasama dokunulmazlığı tanınmıştır. Bu hali ile yasama dokunulmazlığının amacı, parlâmento üyelerini iktidar tarafından tahrik edilebilecek keyfi, zamansız ve esassız ceza kovuşturmalarıyla, geçici bir süre için de olsa, yasama çalışmalarından alıkonulmasını önlemektir.

 

MAALESEF ÜLKEMİZDE MİLLETVEKİLİ DOKUNULMAZLIĞI İKTİDAR ÇOĞUNLUKLARI TARAFINDAN KENDİLERİNİ GÜVENCEYE ALMAK İÇİN KULLANILMAKTADIR.

Esasında muhalefetin meclis çalışmalarını güvenceye alması gereken bu dokunulmazlık, maalesef ülkemizde iktidarlar tarafından yolsuzluk dahil her türlü suç şüphesi içinde bulunan milletvekillerinin oy çoğunluğu ile ceza soruşturmasından kurtulmasına yaramaktadır. Bu hali ile ülkemizde dokunulmazlık kavramı diğer kavramlar gibi içi boşaltılmıştır. İktidarın muhalefet milletvekillerinin dokunulmazlıklarını kaldırması tam bir çoğunluğun azınlığı çoğunluk gücünü kullanarak yok etme çabasıdır ve demokratik değildir. Milletvekili dokunulmazlıkları, zimmet, görevi kötüye kullanma ve diğer kamu davaları özellikle 17 Aralık soruşturmaları dahil, haklarında soruşturma bulunan tüm milletvekilleri açısından, iktidar milletvekilleri de dahil olmak üzere kaldırılmalı, yargılanmanın önü açılmalı, ancak YARGIYA DA MÜDAHALE EDİLMEMELİ, yargı bağımsızlığı korunmalıdır. Dokunulmazlıkların genel değil de özel, kişi yada kurumlara eşitlik ilkesi gözetilmeden, özellikle muhalefet milletvekilleri için kaldırılmasında bunun Anayasa Mahkemesi ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nden eşitlik ve adil yargılanma haklarının zedelenmesi nedeniyle geri dönebileceği unutulmamalıdır.

Yine unutulmamalıdır ki hukuk ve adalet bir gün herkese lazım olur.

# DİĞER MAKALELERİ

Yazar Fahri Örengül - Mesaj Gönder


kutuyu işaretleyip tamama basın

Yorum yazarak Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz

Anket Kocaelispor'un yeterince desteklendiğini düşünüyor musunuz?

YÜKLENİYOR