Hayırlı olsun!
Uğurlu olsun!
Kocaeli bugün “hızlı tren”ine kavuşuyor.
Dün ilk kez Başbakan Erdoğan ve avanesi kullandı, bugün sabahtan itibaren halk binecek.
Ayrıntılı bilgileri haber sayfalarımızda bulabilirsiniz.
Benim asıl üzerinde durmak istediğim şu:
Bu konu öyle anlatılıyor ki, dinleyen, “hızlı tren”in AKP döneminde icat edildiğini, icat edenin de Başbakan Erdoğan olduğunu sanır.
Halbuki dünya, “hızlı tren”i tam 50 yıldır kullanıyor.
1964 yılından beri…
Demek, pek çok konuda olduğu gibi “hızlı tren” konusunda da dünyayı çok gerilerden takip ediyoruz.
16. Yüzyıl’da başlayan serüven…
*********
Madem “hızlı tren”i anlatacağım, işe 16. Yüzyıl’dan başlayayım.
Tahta raylar üzerindeki vagonların atlar tarafından çekildiği dönemden…
Trenin iki temel unsuru “ray” ve “vagon”, ilk kez 16. Yüzyıl’da maden ocaklarında kömür taşımak için kullanılmış.
İlk buharlı aracı, 1796 yılında Fransız Nicholes Cugnot yapmış.
İlk denemesinde taş duvara çarpmış, ikinci denemesinde ise virajı alamayarak devrilmiş.
İlk “buharlı lokomotif”in imal edilmesi ise 1804 yılına rastlıyor.
Bu olay, taşımacılık ve yolculukta çığır açmış.
Buharlı lokomotif, yolcu taşıdığı ilk seferinde, 39 kilometrelik yolu 20 kilometre hızla kat etmiş.
Yani 2 saatte…
Ehh, konforu yok, ama at sırtında gitmekten iyi.
20. Yüzyıl’da, motorlu taşıtların ortaya çıkmasına kadar, ulaşım genellikle demiryolları ile yapılırmış.
Gelelim “hızlı tren”e!
***********
Hızlı tren, genellikle Avrupa’da Fransa, Almanya, İspanya, İtalya, Belçika gibi ülkelerde; uzak doğuda ise Japonya, Çin ve Güney Kore’de yaygın kullanılıyor.
Bu ilkeler arasında “öncü ülke” hangisi?
Japonya…
Hızlı trenle en fazla yolcu da bu ülkede taşınıyor.
Geçen yıl 120 trenle 305 milyon yolcu taşımışlar.
Dünyada ilk “hızlı tren hattı” Japonya’da Tokyo ile Osaka arasında inşa edilmiş.
Yıl, 1959…
Hattın yapımı 1964 yılında tamamlanmış ve hizmete açılmış.
İlk hızlı trenin saatteki hızı, 210 kilometre imiş.
Tarihe ve hıza dikkat edin!
Yıl, 1964…
Hız, saatte 210 kilometre…
50 yıl sonra, Türkiye’de hizmete sokulan trenin hızı 240-250 kilometre.
********
Hızlı trende Japonya’yı Fransa izliyor.
Fransa’da hızlı tren fikri, Tokyo-Osaka hattının yapılmasıyla ortaya çıkmış.
Fransızlar mevcut demiryolu hatlarını yenilemişler, daha hafif özel vagonlar imal etmişler ve 1967 yılında ilk hızlı treni hizmete sokmuşlar.
Saatteki hızı 253 kilometreymiş.
1972’de Fransa’daki hızlı trenlerin hızı 318 kilometreye ulaşmış.
1994’te “Manş Tüneli” yapılmış ve kıta Avrupa’sı hızlı trenle İngiltere’nin başkenti Londra’ya bağlanmış.
Londra-Paris arası böylelikle 2 saat 15 dakikaya inmiş.
Londra-Bürüksel arası ise 1 saat 51 dakika…
Japonların “hızlı tren”de geldiği nokta
*********
Dünya, bunlara “hızlı tren” diyor.
Bizimkiler abartmayı sevdikleri için, “Yüksek Hızlı Tren” diye ifade ediyorlar.
240-250 kilometrenin neresi yüksek?
Bakın, sizlere Japonların “hızlı tren”de geldikleri son noktayı anlatayım.
Japonlar, “Maglev” adını verdikleri yeni bir “hızlı tren” geliştirdiler.
Raydan birkaç milimetre yüksekte, rayla doğrudan teması olmadan hareket eden bir tren…
Bu proje için 90 milyar Dolar harcamışlar.
Tren, raya temas etmeden manyetik alanla havada duruyormuş.
Saatteki hızı 581 kilometre.
Uçak hızının üçte ikisine eşit…
Japonlarınki, bir “güç gösterisi”!
Dünyaya meydan okuma!
Sonuç…
*******
Onların “hızlı tren”i saatte 581kilometre hız yapıyor.
Bizim dün hizmete giren “yüksek hızlı tren”imizin saatteki hızı ise 240-250 kilometre…
Onlar, 50 yıldır hızlı trene biniyorlar.
Bizim hızlı tren serüvenimiz yeni.
2009, Ankara-Eskişehir…
2011, Ankara-Konya…
2014, Ankara-Pendik…
Şunu söylemek istiyorum.
“Hızlı tren”e kavuştuğumuza sevinelim, ama böbürlenmeyelim.
“Hızlı tren”i tam yarım asır geriden takip ediyoruz.
Yorum yazarak Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Kocaeli Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Kocaeli Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.
Şimdi oturum açın, her yorumda isim ve e.posta yazma zahmetinden kurtulun. Oturum açmak için bir hesabınız yoksa, oluşturmak için buraya tıklayın.
Yorum yazarak Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Kocaeli Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Kocaeli Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.