• BIST 99.639
  • Altın 140,677
  • Dolar 3,5032
  • Euro 3,9191
  • Kocaeli : 24 °C
  • İstanbul : 25 °C
  • Sakarya : 24 °C

Omega-3 her derde deva mı?

Omega-3 her derde deva mı?
Bugün Sağlıklı Yaşıyoruz köşesini, rahmetli Prof. Dr. Ahmet Aydın Hocamızın "7'den 70'e Taş Devri Diyeti" kitabındaki Omega-3'le ilgili görüşlerine ayırdık. (1)

Buna geçmeden kısa bir bilgi paylaşmak istiyoruz. 2011 yılında "Bilimsel Gerçeklerle Kilo Vermenin ABC'si Karatay Diyeti" kitabını okuduğumuzdan beri yaşamımızda pek çok şey değişti. Pek çok hastalığımızdan kurtulduk ve sağlığımıza kavuştuk. Bunun önemli nedenlerinden birinin de Omega-6 yağlarını kesip, Omega-3 yağlarını arttırmamız olduğunu düşünüyoruz.  Hamsi, istavrit, sardalye gibi Omega-3 açısından zengin balıkları tercih ediyoruz. Mevsiminde 200-300 gram balık yiyerek ~ 3 gram EPA + DHA almaya çalışıyoruz. (2) Balık yiyemediğimiz zaman ise Prof. Dr. Canan Karatay'ın  "Her gün 2-3 gr katkısız Omega-3 tüketilmelidir. Omega-3 yağ kapsülleri içinde kesinlikle Omega-6 yağı bulunmamalıdır." (3) önerisine uyuyor ve her gün 3 gram EPA + DHA içeren Omega-3 takviyesi alıyoruz. (4)

untitled-2-057.jpg

Çok da yararını gördük. Yurtdışına kan örneğimizi göndererek Omega-3 / Omega-6 testimizi de yaptırdık. Bizim Omega-3 / Omega-6 oranımız 1/4 düzeyinde. Şimdi daha da iyi olmuştur. "Adam gibi beslenme" öneren ve beslendiğini sananlara da bu testi yaptırmalarını ve gerçeklerle yüzleşmelerini öneriyoruz. 

Bu girişten sonra AA Hocamız bakalım neler diyor: (7'den 70'e Taş Devri Diyeti" kitabını şayet okumadıysanız mutlaka okumanızı öneriyoruz.)

untitled-3-018.jpg

"BALIKYAĞI"

Biraz da balık yağından bahsetsek. Okuduklarımıza göre nerdeyse her derde deva...

Çoklu doymamış yağ asitleri olan omega-6 ve omega-3 yağ asitlerinin hücre yapısının oluşumunda çok önemli görevleri var. Diğer yağlardan farklı olarak her ikisi de insan vücudunda sentezlenemiyor. Yani mutlaka diyetle dışarıdan alınmaları gerekiyor.

Sağlıklı yaşamın temel maddelerinin başında geliyor omega yağ asitleri; insan sağlığındaki yerleri doldurulmaz. Örneğin beyin yapısının %60’ı yağ ve bu yağların üçte ikisi omega yağ asitlerinden oluşmuş.

Omega yağ asitlerinin yapıtaşı olmalarının ötesinde çok sayıda başka fonksiyonları mevcut. Omega-6 yağ asitleri metabolitleri enflamatuvar (iltihap yapıcı), hiperaljezik (ağrı yapıcı), trombotik (pıhtı yapıcı) ve mitojenik (hücre üremesini artıran) özelliklere sahip. Aslında vücudun bu özelliklere ihtiyacı vardır. Aksi halde düşmanlara karşı mücadele edemeyiz (iltihap), kanamalarımız artar, ağrı hissetmeyiz ve hücrelerimiz çoğalmaz.

Fakat omega-6 yağ asitlerinin aşırı etkileri de dizginlenmeli. Aksi halde denetlenemeyen iltihap vücudumuzu tahrip eder, kanımız pıhtılaşır, aşırı ağrı hissi olur ve kanserleşmeye eğilimimiz artar. Omega-3 yağ asitlerinin ise görevleri tam tersidir. Yani omega-3 yağ asitleri iltihap azaltıcı, ağrı kesici, kan sulandırıcı ve kanser önleyici özellikleri ile omega-6 metabolitlerinin aşırı etkilerini dizginler.

Bu nedenle diyet ile aldığımız omega-6/omega-3 oranı dengeli olmalı. Taş devrinde yaşayan insanların diyetlerinde omega-6/omega-3 oranı yaklaşık 1:1 ile 4:1 arasında değişiyormuş. Ama geleneksel beslenme tarzımızdan uzaklaştıkça maalesef çok büyük bir bölümümüzde omega-6 fazlalığı ve omega-3 eksikliği gelişti. Son 50-100 yılda serum kolesterol düzeylerini düşürme (!) amacı ile mısır, soya, pamuk, ayçiçeği gibi yağların aşırı kullanılması, buna karşılık özgür beslenen hayvanlardan kaynaklanan proteinler (et, balık, süt, yumurta) ve lahana, marul ve semizotu gibi yeşil sebzelerin daha az tüketilmesi ile omega-6: omega-3 oranı 20-50:1’e kadar çıktı. Bu durum birçok kronik hastalığın salgın halinde yayılmasına neden oluyor. Öyle ki oluşumunda omega-3 eksikliğinin rolünün olmadığı bir hastalık yok gibi.

 

Omega-3 yağ asitlerinin yararlı olduğu hastalıklar:

▪️Akne

▪️Akıl hastalıkları

▪️AIDS

▪️Alerjiler

▪️Alzheimer

▪️Anjina pektoris

▪️Artrit

▪️Damar sertliği

▪️Davranış bozuklukları Demans (yaşlanma) Diyabet

▪️Egzama

▪️Enfeksiyon Enflamatuvar hastalıklar Felçler

▪️Görme bozuklukları Hipertansiyon Hiperaktivite

▪️Şizofreni

▪️İmmün yetersizlikler 

▪️Kalp hastalığı 

▪️Kanser

▪️Kistik fibroz

▪️Kronik yorgunluk sendromu 

▪️Lösemi

▪️Lupus

▪️Malnütrisyon

▪️Menopoz

▪️Meme kanseri

▪️Memenin kistik hastalığı 

▪️Metastaz

▪️Multipl skleroz 

▪️Otoimmün hastalıklar 

▪️Otizm

▪️Öğrenme bozuklukları 

▪️Reye sendromu 

▪️Şişmanlık

▪️Sedef hastalığı

 

Balıkyağı için önerdiğiniz bir doz var mı?

Birçok hastalıktan korunmak için;

▪️Süt ve oyun çocukları günde en az 250- 500 mg; 

▪️Büyük çocuklar/erişkinler ise en az 500-1000 mg aktif omega-3 yağ asidi (EPA+DHEA) almalılar. 

Bebek sadece anne sütü emiyorsa (ilk altı ay) ve anne yeteri kadar balıkyağı alıyorsa takviyeye gerek yok. Fakat bebek mama ile besleniyorsa hemen balıkyağına başlanmalı.

Kalp hastaları, depresyon, romatoid artrit ve diğer iltihabi kronik hastalıklar için doz 3000 mg’a kadar çıkartılabilir. En iyi etkiyi sağlamak için omega-6’dan zengin yağların (mısır, ayçiçeği, soya, pamuk) tüketimi de iyice azaltılmalı (omega-6/omega-3 oranı), aksi halde balıkyağından istediğimiz etkiyi elde edemeyiz.

Balıkyağı kullanırken aldığınız preparatın ne kadar aktif madde (EPA+DHEA) içerdiğine bakmalısınız. Yukarda bahsettiğimiz dozlar aktif maddeler ile ilgili miktarlardır. Eğer dikkat etmezseniz düşük miktarda omega-3 alırsınız. Örneğin kapsül 500 miligramdır, ama ancak 100 miligram aktif madde içeriyordur. "

Sağlıklı Yaşıyoruz

 

Kaynaklar:

(1) Aydın, Prof. Dr. Ahmet, 7'den 70'e Taş Devri Diyeti, HayyKitap, İstanbul, 2010. ISBN: 978-605-4325-35-1

(2) https://www.facebook.com/saglikliyasiyoruzcom/photos/a.307180999391637.68423.307166446059759/1078737252236004/?type=3&theater

(3) Karatay, Prof. Dr. Canan Efendigil, Bilimsel Gerçeklerle Kilo Vermenin ABC'si: Karatay Diyeti, Hayykitap, istanbul, 2011.

(4) https://www.facebook.com/saglikliyasiyoruzcom/photos/a.307180999391637.68423.307166446059759/1074910615952001/?type=3&theater

Okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan gazetemiz hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yorumlar
enis n. özdoğan
02 Nisan 2017 Pazar 11:50
11:50
Sn.Karatay'dan önce okudugum,hayatımı değiştiren kitap .Ahmet hocamıza saygıyla ...
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2013 Kocaeli Gazetesi | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : (0 262) 323 39 17-18-19 | Faks : (0 262) 322 75 55 | Haber Yazılımı: CM Bilişim