• BIST 108.277
  • Altın 151,616
  • Dolar 3,6780
  • Euro 4,3348
  • Kocaeli : 24 °C
  • İstanbul : 20 °C
  • Sakarya : 24 °C

Sena Şen’den oruç tutanlar için tüyolar

Sena Şen’den oruç tutanlar için tüyolar
Cihan Hastanesi Beslenme Uzmanı Sena Şen, oruç tutanlar için bazı önerilerde bulunarak sakıncalı davranışlardan bahsetti. Sahur ve iftar ile ilgili de önemli ipuçları verdi.

Cihan Hastanesi Beslenme Uzmanı Sena Şen, Ramazan ayının gelmesi ile birlikte oruç tutan vatandaşlar için bazı hatırlatmalar yaparak önemli konulara değindi. Ramazan ayının bu yıl Haziran’a denk gelmesi ile oruç tutanların sağlıklarına daha fazla dikkat etmeleri, iftar ve sahur menüleri konusunda daha dikkatli olmaları gerektiğini söyleyen Şen, “Sıcaklık ve nem artışına bağlı olarak vücut ısısı artmakta ve metabolizma oluşan bu duruma uyum sağlamaya çalışmaktadır. Sıcaklıkların etkisiyle vücutta terleme artar ve yeterli sıvı alınmazsa su ve mineral kaybı sonucu, bayılma hissi, bulantı, baş dönmesi gibi sağlık problemleri yaşanabilmektedir. Vücuttaki su oranın yeterli düzeyde tutulması hayati önem taşıdığından vücuttan kaybedilen miktarda suyun vücuda alınması zorunludur” dedi.

 

İFTAR VE SAHUR ARASINDA ÜÇ ÖĞÜN OLMALI

Günde ortalama en az 2- 2,5 litre su içilmesi gerektiğini vurgulayan Sena Şen, “Uzun süre aç kalınması metabolizmayı yavaşlatır ve besinlerin yağ haline gelmesini kolaylaştırır. Oruç tutarken yaptığımız hareketler yavaşlar ve metabolizma hızımız düşer. Biranda ve fazla miktarda yemek yediğimiz için yemek sonrasında kan şekerimiz hızla artar, ardından da hızla düşer. Bu durum da genelde iftar sonrası yorgun ve bitkin hissetmemize neden olur. Oruç tutarken sağlıklı ve çeşitli besin seçenekleri ile yeterli ve dengeli beslenme sağlanmalıdır. İftarla sahur arasındaki zamanda en az üç öğünü tamamlamak ve sahur öğününü atlamamak gerekir” bilgisini verdi.


SAHURA MUTLAKA KALKILMALI

Sahura kalkılmaması ya da sahurda sadece su içilmesinin zararlı bir davranış olduğunu da kaydeden Şen, “Çünkü bu şekilde beslenmek 17-18 saat olan açlığı, ortalama 20 saate çıkarmaktadır. Bu da açlık kan şekerinin daha erken saatlerde düşmesine ve buna bağlı olarak günün daha verimsiz geçmesine neden olmaktadır. Bu durumun aksine eğer sahurda ağır yemekler tüketilirse gece metabolizma hızı düştüğü için yemeklerin yağa dönüşme hızı ve kilo alma riski artmaktadır. Bu nedenle sahura mutlaka kalkılmalı ve sahur yemeğinde süt, yoğurt, peynir, yumurta gibi sağlıklı ve dengeli besinlerden oluşan hafif bir kahvaltı yapılmalı ya da çorba, sebze ve zeytinyağlı yemeklerden oluşan bir öğün tercih edilmelidir” dedi.

 

ORUÇ TUTMAK KİMLER İÇİN SAKINCALI?

■ Şeker-tansiyon hastaları.

■ Hamileler ve emzirenler.

■ Akli dengesi ve psikolojik durumu bozuk olanlar.

■ Çok yaşlı ve hasta olanlar.

■ Verem ve kanser hastaları.

■ Böbrek ve kalp hastalığı olanlar.

■ Mide ülseri, safrakesesi iltihabı, karaciğer yetmezliği olan kişiler.

■ Ağır enfeksiyon geçirenler veya ateşli hastalıkları olanlar.

■ Sık sık ilaç alması gerekenler.

 

Oruç tutanlar için bazı öneriler:

1. Ramazan ayı boyunca yeterli ve dengeli beslenmeye özen gösterilmeli.

2. Ramazan ayında öğünler; sahur ve iftarda iki ana öğün ile iftardan sonra 1-1.5 saat aralıklarla iki ara öğün şeklinde düzenlenmeli.

3. Oruç tutanların mutlaka sahur yapmaları sağlığın korunması açısından önemli.

4. İftara peynir, domates, zeytin gibi kahvaltılıklar veya çorba gibi hafif besin ve yemeklerle başlanılması, 10-15 dakika sonra az yağlı et yemeği, sebze yemeği veya salatayla devam edilmesi uygun.

5. Günde ortalama 2- 2,5 litre su içmeye, bununla birlikte enerji verirken sıvı ihtiyacını da karşılayacak ayran, taze sıkılmış meyve suları, soda, sebze suları içmeye özen gösterilmeli.

6.İftarda aşırı şerbetli, yağlı tatlılar yerine; sütlü tatlılar veya meyve tercih edilmeli.

7. Yemekler yavaş yavaş ve iyice çiğneyerek yutulmalı.

8. Tek seferde büyük porsiyonlar tüketilmemeli.

9. İftar yemeğinden hemen sonra televizyon karşısına geçmek, koltukta dinlenmek yerine hareket etmek, kısa mesafeli yürüyüşler yapmak sindirime yardımcı olmakta.

Okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan gazetemiz hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2013 Kocaeli Gazetesi | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : (0 262) 323 39 17-18-19 | Faks : (0 262) 322 75 55 | Haber Yazılımı: CM Bilişim