• BIST 97.533
  • Altın 145,781
  • Dolar 3,5801
  • Euro 4,0019
  • Kocaeli : 13 °C
  • İstanbul : 17 °C
  • Sakarya : 13 °C

Sıcakta terlediğiniz için kendinize kızmayı bırakın!

Sıcakta terlediğiniz için kendinize kızmayı bırakın!
Sıcakta terlediğiniz için kendinize kızmayı bırakın!

Sıcak havanın etkisini iyice hissettirmeye başladığı bu günlerde, aslında terlemenin ne kadar sağlıklı bir tepki olduğunu ve vücudunuzun ısı dengesini ancak bu şekilde koruyabildiğini, Hisar Intercontinental Hospital Klinik Laboratuvarlar Bölüm Başkanı Prof. Dr. Bekir Sami Uyanık’tan öğrendik.

Sıcak havalarda, vücuttaki ısı düzenleyici (termoregülasyon) mekanizmanın, terleme ve buharlaşma sonucu vücuttan sıvı kaybını sağlayarak vücut ısısının yükselmesini engellediğini dile getiren Prof. Dr. Uyanık;  ‘Vücuttaki ısı düzenleyici mekanizma, cilt altındaki damarların genişleyerek kan akımının artmasını sağlar. Böylece terleme gerçekleşir. Termoregülasyon mekanizma, kaybedilen sıvının yerine, yeterli sıvı alındığı sürece düzenli bir şekilde çalışır. Ancak, vücut sıvı dengesi bozulursa, dolaşan kan miktarı azalır. Bu durumda beyin, böbrek gibi hayati organların fonksiyonlarını ve canlılığını korumak için cilt damarları daralarak kan akımını azaltır. Buna paralel olarak terleme de duracak noktaya gelir. Yoğun güneş ışınları, havadaki yüksek nem, hava sirkülasyonunun az olması (esinti, rüzgar olmaması) vücut ısı düzenleme mekanizmasının çökmesine neden olur. Buharlaşmayı engelleyen dar, vücudu sıkı saran, sentetik kumaşlı ve güneş ışınlarını emen koyu renkli kıyafetler giyilmesi, yüksek çevre ısısının vücuttaki etkisini artırır. Nem oranları yükseldiğinde, deriden buharlaşma yavaşlayarak vücut yeterince soğuyamaz, kişi nefes almakta zorlanmaya ve bunalmaya başlar. Buna bağlı olarak zonklama tarzında baş ağrısı, baş dönmesi, boğazda aşırı kuruma, yutkunma zorluğu, bulantı, özellikle bacaklarda olmak üzere bütün vücutta halsizlik, gözlerde bulanıklık ile kendini gösteren sıcak çarpması ortaya çıkar. Terleme yoluyla vücuttan tuz ve su kaybı, halsizlik ve aşırı yorgunluk, tansiyon düşmesi kalbin çalışmasını olumsuz yönde etkiler; göğüste ağrı, çarpıntı, kalpte ritim bozuklukları, nefes darlığı başlar’ açıklamasında bulundu.

 

Vücudunuzun Isı Dengesini Korumak İçin…

  • Evinizde ısı yalıtımına önem verin.
  • Pencerelerinizi perde ya da filmle kapatın.
  • Hava sirkülasyonunu sağlamak için evinizi gün içerisinde sık sık havalandırın.
  • Beyin, tiroid, kalp, böbrekle ilgili bir hastalıklardan başka, yüksek tansiyon, diyabet ve obezite gibi sağlık problemlerimiz varsa, özellikle güneş ışınlarının dik geldiği öğle saatlerinde (12.00-15.00 arasında) mecbur kalmadıkça dışarıya çıkmayın, denize girmeyin ve güneşlenmeyin.
  • Güneşlenmek istiyorsanız güneş gözlüğü, şemsiye gibi gerekli kişisel koruyucu önlemleri de alarak öğlen saatleri dışında güneşten koruyucu krem, losyon kullanarak, kısa süreli güneşlenin.
  • İşiniz gereği sürekli dışarıda ve güneşin altında bulunmanız gerekiyorsa uygun zamanlarda ara vererek dinlenmeye çalışın ve aşırı hareketlerden kaçının.
  • Çok uzun süren ağır egzersiz ve yoğun fiziksel aktiviteden kaçının ve spor yapmak için sabah ve akşam saatlerini tercih edin.
  • Giydiğiniz kıyafetlerin sağlıklı olmasına, teri emecek pamuklu, açık renkli ve rahat olmasına özen gösterin. Sentetik (naylon) oranı yüksek gömlek, pantolon, çorap, iç çamaşırı giymekten kaçının.
  • El, yüz, ense ve ayaklarınızı soğuk suyla yıkayın ya da ıslatın. Vücut ısınızın yükselmemesi için, daha sık duş alın.
  • Klimanın tam karşısına oturmayın.
  • Terleme ile artan sıvı ve mineral kaybının karşılanması için, su, soda, ayran, çay gibi şekersiz ve asitsiz, kafeinsiz içecekler tüketin.
  • Susuzluk hissiniz olmasa bile, her gün en az 2-2.5 litre sıvı alın.
  • Mide krampları ve üst solunum yolu enfeksiyonlarına neden olabileceğinden, soğuk içecekleri, çok soğuk ve buzlu olarak içmeyin ya da yavaş için.
  • Kahvaltıda az yağlı peynirler, zeytin ve taze sebzeler tüketin.
  • Çay, süt, meyve suyu, ıhlamur ve kuşburnu gibi bitki çaylarını tercih edin.
  • Kızartma ve kavurma yerine haşlama, ızgara, sağlıklı pişirme yöntemleriyle, bitkisel sıvı yağlar kullanın.
  • Et ve et ürünleri, balık, tavuk, yumurta, pasta, süt ve tatlılar gibi çabuk bozulma riski olan besinleri mutlaka buzdolabında bekletin.
Okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan gazetemiz hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
  • Karaciğer sağlığınız için bunlara dikkat edin24 Mayıs 2017 Çarşamba 14:14
  • Unutkanlığı önlemek için 9 İPUCU23 Mayıs 2017 Salı 13:54
  • Bahar yorgunluğu depresyona yol açıyor16 Mayıs 2017 Salı 13:13
  • Kartepeli kadınlara astım anlatıldı13 Mayıs 2017 Cumartesi 22:00
  • ‘Sık dişini biraz’ sözü hasta ediyor!13 Mayıs 2017 Cumartesi 15:41
  • Her 10 çocuktan 1'i astım sorunu yaşıyor12 Mayıs 2017 Cuma 13:44
  • Depresyonda mısınız yoksa tükendiniz mi?11 Mayıs 2017 Perşembe 13:01
  • Şeffaf plak ile mutlu gülüşler mümkün11 Mayıs 2017 Perşembe 11:52
  • Kocaeli böbrek naklinde ilk 3'te10 Mayıs 2017 Çarşamba 14:02
  • Yaz ayında göz enfeksiyon sorununa dikkat10 Mayıs 2017 Çarşamba 11:33
  • Tüm Hakları Saklıdır © 2013 Kocaeli Gazetesi | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
    Tel : (0 262) 323 39 17-18-19 | Faks : (0 262) 322 75 55 | Haber Yazılımı: CM Bilişim