• BIST 90.383
  • Altın 144,409
  • Dolar 3,6117
  • Euro 3,9021
  • Kocaeli : 5 °C
  • İstanbul : 9 °C
  • Sakarya : 5 °C

Taşçı: Verin bana yetkiyi, size tramvay yapacak parayı bulayım

Taşçı: Verin bana yetkiyi, size tramvay yapacak parayı bulayım
Kocaeli Servis Araçları İşletmecileri Esnaf Odası Başkanı Ahmet Taşçı, Büyükşehir’e seslendi: Verin bana yetkiyi, size tramvay yapacak parayı bulayım

Kocaeli Servis Araçları İşletmecileri Esnaf Odası Başkanı Ahmet Taşçı, “En son P plakalar 170 bin liradan satıldı. Şimdi 200 bin lira olmuştur. Kocaeli genelinde yaklaşık 1000 adet korsan servis aracını legal hale getirdiğinde, Büyükşehir Belediyesi’nin kasasına muazzam bir para girecek. Bu parayla tramvay da alınır, başka şey de” dedi.

 

Kocaeli Servis Araçları İşletmecileri Esnaf Odası Başkanı Ahmet Taşçı, korsan servis yapanlara oldukça tepkili. Taşçı, biz Psikoteknik, SRC Belgesi, Savcılıktan temiz kağıdı raporu, Emniyetten temiz kağıdı raporu, Belediyelerden servis aracı kullanabilir belgesi alıyoruz. Halk otobüsü ve ticari taksilerde de bu belgeler zorunlu.  Ama korsan servis araçlarında bu belgeler yok. Biz bu kadar görevi yerine getiriyorsak yetkililer de korsanı engellemeliler. Bunlar önlenirse biz belediyeden plaka isteyeceğiz ve geliri belediyenin olacak.

 

TRAMVAYIN PARASINI BU YOLLA ÇIKARTIRIM

Servis araçları taşımacılığında konsanla mücadele hem bu iş koluna kalite getirecek hem de devlete ve belediyeye gelir getirecek. Korsanları ihbar ediyoruz, kimi zaman bu araçlar bağlanıyor ancak bazen de emniyetten telefon geliyor ve araçları bırakın deniyor. Bana bir ekip versinler korsan araçları onlara göstereyim. Böylelikle korsanı da kayıt altına alalım. 1000 adet plaka satılsa şuan yeni plakaların değeri 200 bini bulur. Bu da ne demek tramvay yapımı hemen hemen bedavaya gelmiş olur” dedi.  

 

BİR SERVİS ARACININ “P” PLAKASI 170 BİN LİRADAN FAZLA! 

Servis araçları Odası Başkanı Ahmet Taşçı ile yaptığımız söyleşiyle kentimizdeki durumu şöyle bir gözden geçirdik. Sorunlar ve çözüm noktalarıyla ilgili önerileri konuştuk. Taşçı, “Korsan taşımacılık engellenirse bin adet plaka daha talep ederiz, şuan 170 binin üzerindeki bu plaka 200 binden satışa sunulabilir. Bu da belediyenin kasasına ek bir gelir sağlar” dedi

 

3 DÖNEMDİR BAŞKAN

Oda, 2001 yılında kuruldu, Şuanki oda başkanı Ahmet Taşçı, kurucu başkan vekili olarak görev almıştı. 2005 yılında Ahmet Taşçı odanın başkanı oldu ve üç dönemdir de oda başkanlığı görevini yürütüyor. Ahmet Taşçı ismi genelde Karamürselli ünlü başpehlivan Ahmet Taşçı ile karıştırılır. Bu zamanda espri konusu olur. Benim tanıdığım oda başkanı Ahmet Taşçı, aza kanat getiren, hak hukuka önem veren biri. Kendisini yıllardır tanırım, odası ve servis şoförleri için tıpkı bir dedektif gibi korsan avına çıkan, üstlendiği misyonu gayet güzel yürüten biri.

 

40 DAKİKALIK SOHBET

Kendisiyle okulların açıldığı hafta trafik, taşımacılık ve sorunlarıyla ilgili bir söyleşi yapmak istedim. Sağ olsun bizi kırmadı ve ziyaretimize geldi. Cuma öncesi 40 dakikalık bir sohbet yaptık. Sohbetin sonlarına doğru, Ahmet Taşçı kıpır kıpır olmaya başladı. Kendisine “Başkan Cuma’ya daha var niye öyle heyecanlandın yetişiriz” dedim. O da bana, “Yok ondan değil Bülent, Fırıncılar Odası Başkanı Ali Sarı’nın fırınına gideceğim, bugün balık ziyafeti var da, kalabalık olursa nasıl yerim geç mi kalırım onu düşünüyorum” dedi. Kahkahayla güldüm…

 

Bu giriş yazısının ardından buyurun Taşçı ile sohbetimizin detaylarını okuyalım…

 

İlimizde kaç servis aracı var ve “P” plaka ne kadar başkan?

2001 yılında kurulduğumuzda Büyükşehir statüsünde olmadığımız için Gebze ve Darıca bölgesi kapsam dışında kalmıştı. 2004 yılında P Plaka çıktı. Bu plaka çıkmadan önce önüne gelen servis yapıyordu. Kimse vergi vermiyordu. Buna bir düzenleme gelsin istedik. Servis yapan araçlar da belli oldu. “P” plakası olmayan servis yapamayacaktı. 2007 yılında 4 bine yakın plaka vardı. Yeter dedik. UKOME’ye ve başkanımıza söyledik. Plaka satışını dondurun dedik ve plakaya tahdit geldi. Gebze’den hiç kayıt yoktu. Kocaeli, Büyükşehir olunca 2007’de 2 aylık bir süre verildi. Gebze bölgesi de geldi  “P” Plaka alıp odaya üye oldular. 5 bin 500 plaka alınmış oldu.

 

HABERİMİZ YOKTU

2009 yılında Gebze bölgesinden bazı kişiler “P plakalarla ilgili satışlardan haberimiz yoktu,  duymadık bilmiyorduk”  dediler ve başkan bizimle görüştü ve bu durumu konuştuk. Ben, “Bunlar sizi yanıltıyor. Gebze’de iş yapan İstanbullular bunlar” dedim. Yine de “P” plaka satışı açtık. 640 kişi başvurdu, 149’u alabildi. Gerisi İstanbul’da ikamet ettiği için alamadı. 5 bin 550 ile plakalar dondu. 60 plaka sahipsizdi, onlar satıldı. 6 ay önce ihaleyle plaka sattı. Şuan 170 bin TL.  

 

Anlamsız bir iddia var “P” plaka rantı diye,  bu rantla ilgili ne kastediliyor?

Bazıları plaka olayında rant var diyor. Rant derken emekli olanın aldığı tazminatı da rant olarak saymak gerekir.  “P” plaka taktığın zaman araba fiyatı aşağı düşüyor. Herkes plaka taktı ve şuan tıkır tıkır vergilerini ödüyorlar. Vergi borcu olan yok. Burada belediye kar ediyor, devlet kar ediyor vergisini alıyor. Esnaf da hayatını sigorta ettirmiş oluyor. Burada zarar eden kim, zarara uğratılan kim ben anlamıyorum bazıları bu duruma rant gözüyle bakıyor.

 

Oda olarak istediklerinizi elde edebilmek için ne tür mücadeleler verirsiniz?

Eylem yapmak, yol kesmek gibi girişimlerden yana biri değilim. Eylem yapmaktansa konuşarak sorunlarımızı çözmeliyiz, ben UKOME’nin yolunu aşındırdım. Kendimizi anlatana kadar gidip geldim. Zaten zamanla iyi niyetli olduğumuzu kanıtlayabiliyoruz. Sorunun çözümünü istemekten ziyade çözümün nasıl gerçekleşeceğinin yollarını aramayı tercih ederim.

 

ko-006.jpg

 

26 YAŞINDAN KÜÇÜKLER SAPIK MI?   

Bilindiği gibi ülkemizde bir Özgecan olayı yaşandı. Bu olayın ardından devlet 26 yaşından küçük olanların servis araçlarında şoför olarak çalışmaz dedi. Olay öyle bir yere taşındı ki 26 yaşından küçükler sapıt, büyükler değil gibi bir durum çıktı ortaya

 

26 YAŞINDAN KÜÇÜK ÜYELERİM VAR

Özgecan olayı gibi bir olay Allah’tan burada yaşanmadı. Devlet 26 yaşından küçüklerin talebe servisi yapmasını yasakladı. Şimdi ben soruyorum; 26 yaşından küçükler sapık da büyükler değil mi? Askerden gelen üyem var. Arabası var, ancak kendi çalışamıyor. Mecburen şoför tuttu. Bu üyem nasıl para kazanacak? Aracı var plakası var ama işsiz gibi aylak aylak dolaşmak zorunda.

 

HOSTESE SGK ZORUNLU TUTULURSA TAŞIMA BEDELİNİ YÜKSELTİRİZ  

Taşçı, “Okul servislerindeki hosteslerin SGK’lı olması isteniyor. Bir SGK bedeli 400 TL. Biz hostese SGK yaparsak batarız. Zaten herkes eşini, çocuğunu çocuğunu hostes olarak çalıştırıyor. SGK sorumluluğu gelirse zam yapmak zorunda kalırız” diyor.

 

Konuşmasına devam eden Servisçiler Odası Başkanı Ahmet Taşçı, “Hosteslerden sigorta istiyorlar. Arabacı ya hanımını ya kızın gösteriyor hostes olarak ve bu şekilde sıkıntı da çıkmıyor. Herkes desturlu gidip geliyor. Lise mezunu şartı kalkacağı söyleniyor.  Belediye taşıma belgesi vermek için hosteslerin SGK dökümünü istiyor. Buna müdahale ettik ve döküm vermeden belge aldık. Ancak bu durum SGK’ya bildirilecektir. Ya ceza yiyeceğiz ya da yeni dönemde bu zorunluluk sürecek. Durum böyle olursa biz de zam yapmak zorunda kalırız.

 

HESAP ORTADA

Hostes maaşı 650, yakıt 550, şoför farkı 300, koltuk sigortası 60, tamir bakım amortisman 50. Yani toplamda giderimiz bin 610 TL. Peki biz ne kazanacağız? Yaptığımız servisten cebimize para bile kalmayacak duruma geldik. 16 kişilik araçta aylık bin 920 TL. Kazancın bin 610’unun masrafa gittiğini düşünürsek hesap ortada. Herkes elini vicdanına koysun, çarpsın, toplasın bölsün, düştüğümüz durumu görsün.

 

SERVİSÇİLERİN TRAFİK SORUNU

Ahmet Başkan, hangi saatlerde yoğunluklu olarak trafikte yer alıyorsunuz?

5 bin 700 araç bizde var, bin tane korsanla beraber çalışıyor. Bin tane de kendi servisini çeken kuruluş araçlarıyla birlikte her gün trafiğe 8 bin araç giriyor. Bu araçlar saba 08.00’dan sonra 2 bin ile 2 bin 500 araç talebe servisi yapıyor. Saat 09.15’te işleri bitiyor, akşam 15.00 ile 18.00 arası trafikteyiz.

 

Araçlarınızla ilgi bir otopark projeniz var mı?

Bizi kamyoncularla karıştırmasınlar. Mahalle arasında kamyonla bir tutmasınlar, gece yarısı servise giden araçlar var. Bunları garaja koyarsanız sabah 05.00’da nasıl gidecek garaja. Yalnız gündüz araçların depolanacak bir yer yapılabilir. Ağırlıklı olarak Gebze bölgesinin böyle bir şeye ihtiyacı var. Gebze’de bir garaj yapılabilir. İstanbul’la birlikte Gebze’de gündüz 5 bin araç sokakta oluyor. Oraya acil bir garaj lazım. Başkanımıza söyledik ilerleyen yıllarda belki böyle bir şey yapılabilir.

 

Trafik açısından değerlendirdiğinizde servis çeken esnafın sorunları ve önerileri nelerdir?

İstanbul’dan gelen servis araçları da kent trafiğine eklendiğinde büyük sıkıntılar yaşıyoruz. Bu sadece bizim değil yolda olan herkesin sıkıntısı. Mesela GOSB’un girişindeki trafik sıkışıklığı. Gebze’den GOSB’a bir iki tane giriş çıkış olması lazım. İstanbul’dan gelen Bayramoğlu’ndan çıkıyor ve o bölge sıkışıyor. Hemen her gün 2 saat trafik kilitleniyor. Kocaeli’de Umuttepe’ye bir alternatif çıkış lazım. Otobandan çıkış yapılsın. Bu şart. Çok da maliyetli değil. Akıllı düşünene kadar deli karşıya geçermiş.

 

Servis taşımacılığında verilen zammı nasıl yorumluyorsunuz?

Türkiye’de herkes yüzde 5 aldı. Esnaf düşük buluyor ancak birebir para topladığı için zaten bu parayı toplamıyoruz. Veliden fazla parayı alanlar Okul Aile Birlikleri’dir. Bizlere ödenen ise çok düşük… Okul Aile Birliklerinin uyguladığı yerlerde fahiş fiyat var ve bunu arabacılara mal ediyorlar. İhale edilen okullarda fahiş fiyat var. Yönetmelik gereği araçlarımızın içerisine fiyatlarımızı yazmamız gerekiyor. Bizim panomuzda 160 TL taşıma beledili yazıyor, okullar veliden 500 TL alıyor.

 

Odayla ilgili teknik bilgileri alabilir miyiz?

Oda yönetiminde 11 kişi var, Kocaeli’nin en büyük odasıyız. Odamıza ait resmi plakalı araçlarımız var. Bu araçlar, üyelerin araçları arıza yaptığında 3 gün süreyle bedelsiz olarak üyelerimizin kullanımına veriliyor.  Odamızda 6 kişi çalışıyor. Araç parkımız içerisinde yine ücretsiz hizmet veren bir de kurtarıcımız bulunuyor. Bu dönem hizmet araç sayımızı 10’a çıkartacağız. Bunların dışında korsan timinde çalışan otomobil türü araçlarımız da bulunuyor. Röportaj: Bülent EKİNCİ

Okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan gazetemiz hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yorumlar
Kocaelili
21 Ekim 2015 Çarşamba 21:28
21:28
Çok güzel olur. Bu sayede sende kontuğun sayesinde aldığın plakaları yüksek fiyattan satacaksın....
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2013 Kocaeli Gazetesi | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : (0 262) 323 39 17-18-19 | Faks : (0 262) 322 75 55 | Haber Yazılımı: CM Bilişim