• BIST 106.843
  • Altın 142,689
  • Dolar 3,5367
  • Euro 4,1209
  • Kocaeli : 15 °C
  • İstanbul : 21 °C
  • Sakarya : 15 °C

“Üsküdar” Vapuru Faciası!…

Tarık Bağdat

72 baca numaralı “Üsküdar”; Şirket-i Hayriye’nin 1927 senesinde, Almanya Elbing’de F. Schichau GmbH tezgâhlarında yaptırdığı talihsiz vapur. 148 gros, 64 net tonluk geminin tekne kısmı saçtan oturma kısmı gövdesi ise ahşaptandı. 350 beygir gücünde 3 silindirli buhar makinesi bulunuyordu.
Yaz /kış; 344 yolcu alan ve saatte 8 deniz mili hız yapabilen “Üsküdar” Vapuru ‘50’li yıllarda, zamanın en köhne vapurlarından biriydi. Denizcilik İşletmelerine ait olan yolcu vapurunun İzmit Körfezi’nde batması sonucu yaklaşık 270 kişi boğularak ve soğuktan donarak ölmüştü. Ölenlerden 73 kişi Karamürselliydi. Diğer ölenler ise Gölcük, Değirmendere, Halıdere ve Ulaşlı ile bu civarın köylerinde ikamet edenlerdi.
O yılarda Kocaeli’nde lise eğitimi sadece İzmit’te verildiği için öğrenciler İzmit merkeze gidip gelirlerdi. Karamürselli gençler İzmit’e gitmek için en kolay yol olduğu için deniz yolculuğunu tercih ederlerdi. Her geçen gün yolcu sayısının artması üzerine Denizcilik İşletmeleri daha büyük bir vapur olan Şehir Hatları’nın 72 no’lu “Üsküdar” vapurunu hafta sonu Körfez’e yolladı. 1 Mart 1958 Cumartesi günü Karamürselli öğrenciler her Cumartesi olduğu gibi saat 12.00’de İzmit’teki okullarından çıkarak vapura bindiler. Bunun yanında İzmit’e alışverişe gelen vatandaşlar da vardı. Deniz kâğıt gibi dümdüzdü. Bazı öğrenciler ve vatandaşlar eski olan vapura yetişemedikleri için binemediler. Binemeyenler o gün hayatta kalabilen şanslı insanlardı.
O gün oldukça soğuk bir cumartesi günü, Gebze tarafından kapkara bulutlarla birlikte gelen fırtınaya rağmen, Üsküdar Vapuru İzmit iskelesinden ağır ağır ayrılmıştı. Rotası Karamürsel’di. SEKA tesislerinin karşısında geldiğinde aniden fırtına patladı 5 metreyi bulan dev dalgalar 1.5 dakikada gemiyi suların içine gömüverdi. 16 kişi hariç bütün vapur yolcuları, bu faciada hayatlarını kaybetti. Sınırlı sayıdaki can yeleklerini büyük öğrenciler ya kız arkadaşlarına, ya da daha küçük yaştaki çocuklara vermişlerdir.
Karamürselli, Gölcüklü lise öğrencilerinin neredeyse tamamı, kıyıda öğrencileri bekleyen Gölcüklü ailelerinin gözleri önünde bu faciada hayatını kaybetti.
Ne kadar zor anlar!…
Evlâtlarının en zor anlarında yanlarında olamamak ve çaresizlik içinde kıyıda dövünmek… Çıldırmak ama yapacak bir şeyin olmaması, büyük bir travma. Gençliklerinin baharında hayata veda eden bu yavruların hepsi Karamürsel’in, Gölcük’ün bugünlerine yol verecek insanlar olacaktı. Bir dönem yok oldu gitti. Kim bilir siyasette büyük boşlukların olmasının en önemli sebebi o liseli gençlerin bugün yaşamıyor olmasıdır.
“Atladı, canını kurtardı” gibi dedikoduların söylendiği gemi kaptanın cansız bedeni günler sonra kıyıya vurdu.
O gün kaybedilen öğrencilerden gerçek kayıplar, pazartesi günü İzmit Lisesi’nin bahçesinde yapılan yoklamada anlaşıldı.
Aynı sırayı paylaştıkları, aynı yemeği yedikleri arkadaşlarını kaybeden öğrenciler yandı kavruldu. Hayatlarında derin bir iz oluştu.
Gemi kısa zaman sonra 4 adet geminin de yardımı ile su altından çıkartıldı, ancak içinde sadece 16 kişinin cansız bedenine rastlandı. Deniz aldığı bedenlerin çoğunluğunu geri vermedi, aileler günlerce, aylarca sahilde çocuklarının ve yakınlarının cesetlerini bekleseler bile…
Sabahleyin çocuklarını okullarına yollayan ana babaların hafızalarında o gün “kara bir gün” olarak kaldı.
Yakın tarihimizin çarpıcı deniz faciasıdır, “1 Mart Üsküdar Vapur Faciası”. Belki de en büyük facialarından biridir...
“Benim yaşımdakiler 54 yıl önce yaşanan bu faciayı, ‘‘Üsküdar Vapuru faciası” olarak biliyorlar.
Her yıl olduğu gibi bu yıl da Karamürsel yitirdiği canları dualarla andı. KARSAD’lı balıkadamlar karadan uzatılan çelengi bir türlü bulunamayan, artık mezarları denizin altında olan canlar için yavaşça denizin dibine bıraktılar.
Ruhları şad, mekânları cennet olsun.

Bu yazı toplam 1434 defa okunmuştur.
Okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan gazetemiz hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz. Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2013 Kocaeli Gazetesi | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : (0 262) 323 39 17-18-19 | Faks : (0 262) 322 75 55 | Haber Yazılımı: CM Bilişim