Reklamı Kapat

TCDD'nin zararı dudak uçuklattı!

TCDD, 2018 yılını bir milyar 695 milyon lira zararla kapatmayı hedeflemesine rağmen 2 milyar 558 milyon lira zarar etti. Sayıştay raporunda ayrıca, kurumun yaptığı projelerin sözleşmede belirlenen tarihlerde tamamlanmadığı da vurgulandı.

Sayıştay’ın TCDD için hazırladığı raporda bir yılda 2 milyar 558 milyar lira zarar ettiği ortaya kondu. Raporda ayrıca TCDD’ye ayrılan ödeneklerle proje tutarları arasında ciddi uçurumlar olduğu ve çok sayıda projenin sözleşmelerde belirtilen tarihlerin yaklaşık 4 katı süresinde tamamlandığı da belirtildi.Sayıştay, TCDD 2018 yılı denetim raporunu tamamladı. TBMM’ye sunulan raporda çarpıcı tespitler yer aldı. Rapora göre, 2018 yılını 1 milyar 695 milyon lira zararla kapatmayı planlayan TCDD bir yılda 2 milyar 558 milyon lira zarar etti. Yani TCDD 2018 yılını beklenenden neredeyse 863 milyon lira daha fazla zararla kapattı. Rapora göre TCDD’nin bağlı ortaklıklarındaki bütçe planlanandan yüzde 307 daha fazla saptı. Yani ortaklıklar 2018 yılında 222 milyon 337 bin liralık bir zarar yapmayı öngörürken zarar 907 milyon 79 bin TL’ye ulaştı. Çok sayıda projenin 4 katı sürede bittiği tespit edildi.

Cumhuriyet gazetesinden Hazal Ocak’ın haberine göre, raporda, Ankara-Sivas hızlı tren demiryolu hattına ilişkin önemli uyarılarda bulunuldu. Hattın, Kırıkkale-Yerköy kesimi altyapı inşaatı yapım işi ile ilgili olarak 2013 yılında yapılan tespitlere yer verilen raporda, projenin Ulaştırma Bakanlığı tarafından hazırlandığı ve TCDD tarafından ihale yoluyla başka bir firmaya verilerek revize ettirildiği belirtildi. Projenin yeterli zemin sondaj çalışmaları yapılmadan hazırlandığı vurgulanan raporda, bu tür aksaklıkların tekrar etmemesi için gerekli önlemlerin alınmasının sağlanması amacıyla tüm iş ve işlemlerin Ulaştırma Bakanlığı’nca incelenmesi ve gerekirse soruşturulması önerildiği anımsatıldı. Ulaştırma Bakanlığı tarafından yürütülen incelemenin de devam ettiği belirtildi.Raporda, TCDD Genel Müdürlüğü’nün 2018 yılı yatırımlarının proje tutarının 99.7 milyar lira olduğu ve 7.5 milyar lira ödenek ayrıldığı, 2019 yılı yatırımlarının proje tutarının ise 125.1 milyar lira olduğu ve 3.9 milyar lira ödenek programlandığı tespitine yer verilerek “Çok sayıda projenin sözleşmelerinde öngörülen sürenin yaklaşık 2 veya 4 katı sürede tamamlanması veya tasfiye edilmesi beklendiğinden, ihalesi yapılıp sözleşmesi imzalanan ancak yatırım programında yeterli ödenek ayrılmayan projelerin öncelik sıralaması belirlenerek Kalkınma Planı ve orta vadeli Program çerçevesinde tamamlatılması, sözleşmesi imzalanıp yer teslim yapılan ve işe başlanılan ancak yeterli ödenek ayrılamayacak projelerde ise yapıların ve kısımlarının dış etkilerden olumsuz etkilenmeyecek şekilde çalışmaların yürütülmesi gerekmektedir” denildi.

‘31 ARALIK 2019’A KADAR TAMAMLAYIN’

Raporda, Sincan-Ankara-Kayaş Hattının Yeniden İnşa Edilmesi (Başkentray) Projesi’ne ilişkin önemli tespitlerde bulunuldu. Ankara-Sincan hattının Mayıs 2017, Ankara-Kayaş hattının ise Ağustos 2017 tarihinde tamamlanması gerekirken iş programına uygun olarak çalışma yürütülmediği vurgulanan raporda, “Sözleşmeye göre altyapı, üstyapı, altyapı aktarımları, elektrifikasyon ve sinyalizasyon ve telekomünikasyon tesisleri işlerinin, Ankara-Sincan hattında 450 gün içerisinde bitirilmesi gerekirken 820 gün süre uzatımı verildiği, Ankara-Kayaş hattında ise 540 gün içerisinde bitirilmesi gerekirken 730 gün süre uzatımı verildiği” belirtildi. Çalışmalar sürerken 12 Nisan 2018 tarihinden itibaren hattın tren işletmeciliğine açıldığı ve yalnız gece çalışması yapılmaya başlandığı belirtilen raporda, “Ankara-Sincan arası sinyalizasyon çalışmalarının gece 3 saatlik çalışma ile tamamlanması mümkün görülmemektedir” denildi. Raporda, hattaki çalışmaların 31 Aralık 2019’a kadar tamamlanması gerektiği belirtildi.

BEDELSİZ KULLANILAN ARSA

Raporda TCDD’ye ait Mersin Limanı içinde yer alan ancak liman kapsamında olmayan 12 bin 40 metrekare büyüklüğündeki arsanın da 2007 yılından bugüne kadar bedelsiz olarak kullanıldığı belirtildi. Bu arsanın TCDD tarafından işletilmesi gerektiği vurgulanan raporda kira bedelinin geriye dönük hesaplanarak işletici firmadan tahsil edilmesi gerektiğine dikkat çekildi. Raporda, TCDD’nin kredi borçlarını ödeyemediği, faiz işleyen ve kur fakları nedeniyle her yıl artan borçlara acilen çözüm bulunması gerektiği vurgulandı.

13 Oca 2020 - 11:12 - Gündem


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Kocaeli Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Kocaeli Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.

08

Korfezli - NASIL OLUR? NEZ AMAN ARASAK TCDD DEN BOŞ YER BULAMIYORUZ

Yanıtla . 1Beğen . 0Beğenme 14 Ocak 10:32
07

Erol Demirbek - BU ZARAR SADECE HALKIN ZARARIDIR YAPANLAR ZARAR ETMEZLER .

Yanıtla . 4Beğen . 0Beğenme 13 Ocak 17:37
05

Kitlerden Kurtulus - Kamu iktisadi kuruluslari ulkenin basina beladir. 80 lerde 90 larda her 10 yilda 50 milyar dolar zarar edip ulkeyi batirdilar. Sonraki 20 yilda halen batmamizin tek sebebi imf zoruyla kitlerin satilip zarardan kurtulmamizdir. Dusunun ki su an sadece 3 buyuk kit kaldi..tcdd thy ve kamu bankalari. Bankalar haric devamli zarar ureten yapilar bunlardan da hizli sekilde kurtulup ozel sektore devredilmesi gerekiyor. Ne kadar hizli satarsak o kadar rahat edilir.

Yanıtla . 0Beğen . 2Beğenme 13 Ocak 15:30
02

Hakan - Bu zararları milletin sırtına yükleyenleri allaha havale ediyorum ünüversitede bir kab çorba parası olmadığı için yaşamına son verenlere hesap versinler

Yanıtla . 12Beğen . 1Beğenme 13 Ocak 11:42
03

iso - @Hakan 02 nolu yoruma cevabı: hakancıım sen bursları iptal ettirenlere sorsana...

Yanıtla . 1Beğen . 4Beğenme 13 Ocak 12:26
01

BabAcan - Binali izmit e gelmişken sorsaydınız bu neyin zararı diye çünkü bu zararın baş mimarı kendisi lafa geldimi çok güzel konuşuyorlar borçla zararla herkez bir yerleri yönetir mühim olan zarar vermemek

Yanıtla . 12Beğen . 2Beğenme 13 Ocak 11:32



Anket Size göre en güvenli ulaşım aracı hangisi?