Reklamı Kapat

Şekerin sağlığımız üzerindeki etkisi

İşte şekerin sağlığımız üzerindeki etkileri...

Şekerin pek çok çeşidi vardır. Sakkaroz; çay şekeridir, bir molekül glukoz ve bir fruktozdan oluşur. Meyve şekeri früuktozdur. Süt şekeri laktozdur. Mısırdan üretilen yüksek fruktoz içerikli mısır şurubu ya da nişasta bazlı şeker sayılabilir. Özellikle tüm şekerler sağlığa zararlı olsa da asıl soru şu nişasta bazlı şekerdedir. Hem daha ucuz, hem daha tatlı, taşınması daha kolay olması sebebiyle endüstri tarafından tercih edilmektedir. Tüm şekerler arasında en hızlı yağa dönüşen fruktozdur. Bu da tip 2 şeker hastalığı, trigliserit yüksekliği, kalp damar hastalığı, karaciğer yağlanması, yüksek tansiyon ve gut hastalığına yol açtığı gösterilmiştir.

Nişasta bazlı şeker (mısır şurubu) kullanımı son zamanlarda artan obezite ve kronik hastalıkların nedenlerinden birisidir. Fruktoz daha fazla şeker tüketimine, tokluk hissi gelişmemesine, insülin salgılanmamasına yol açtığı için yeme davranışını devam ettirdiği için obeziteyi tetikler.

Fruktoz beyinde iştah arttırıcı yolakları uyarır ve damak tadının şekerli ürünler doğrultusunda gelişmesini kolaylaştırır.

Aşırı şeker tüketimi bağırsak florasını bozarak mikrobiyata değişikliğine sebep olur. Aşırı fruktoz tüketimi kanda ürik asit artışına neden olur. Gut hastalığı yapar ya da var olan hastalığı şiddetlendirir.

Mısır şurubu içeren besinlerin fazla tüketimi kolon kanseri, karaciğer, meme kanseri ve pankreas kanseri gelişimine de zemin hazırlayabilir.

Aşırı şeker tüketiminden kaçınmak için fabrikasyon, paketli, ambalajlı yiyecek ve içeceklerden uzak durmak gerekir. İçecek ve yiyecek etiketleri üzerindeki şeker; glukoz şurubu, mısır şurubu, invert şeker, nişasta bazlı şeker, nişasta bazlı sıvı şeker şeklinde yazılabilmektedir.

Bisküvi, kola, gazoz, meyve suyu, şekerleme, çikolata, kek, gofret, puding, hazır çorba, ketçap, nar ekşisi, mayonez, meyveli yoğurt, kahvaltılık tahıllar ve gevrekler vb. pek çok yiyeceğin içinde mısır şurubu vardır.

Rafine şeker sadece boş kaloriden ibarettir. Oysa şeker pancarının 100 gramında 18 g kalsiyum varken aynı miktar sofra şekeri halindeki sukroz sadece 1 g kalsiyum içerir. Aynı şekilde 100 g şeker pancarı 83 mg A vitamini, 4 g C vitamini içerirken sofra şekerinde bu vitaminler bulunmaz.

Rafine şeker ve mısır şurubu; magnezyum, kalsiyum, çinko, krom, C vitamini, A vitamini, B grubu vitaminleri içermediği gibi vücudun bunlara olan ihtiyacını arttırarak pek çok sağlık sorununa yol açabilir.

Son söz: Rafine şeker tüketimi, şeker hastalığı, unutkanlık, şişmanlık, kalp damar hastalığı, diş çürümesi, sivilce, yüksek tansiyon, karaciğer yağlanması, böbrek yetmezliği, gut hastalığı ile ilişkilidir.

Tüm toplumda bebeklik ve çocukluk çağından itibaren sağlıklı beslenme kültürü geliştirilmeli ve her türlü şekerden uzak durulmalıdır.

Kaynaklar:
(1) 7'den 70'e Taş Devri Diyeti Prof. Dr. Ahmet Aydın
(2) Beslenme, Sağlık ve Hastalıkta Prof. Dr. Gülay Hergenç
(3) Sağlık Bakanlığı Sağlığın Geliştirilmesi Genel Müdürlüğü


Dr. Vahap Almasulu / Aile Hekimi

Sağlıklı Yaşıyoruz® Danışma Kurulu Üyesi

06 Şubat 2020 - Sağlıklı Yaşıyoruz


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.



Anket Koronavirüs ile mücadelede sokağa çıkma yasağı uygulanmalı mı?