Mert Sela ile müzikle kalın…

Mert Sela 1977 İzmit doğumlu, dokuz yaşında özel klasik gitar dersleri almaya başladı. Daha sonraları tek başına çevreden araştırarak çalışmalarına devam etti. 1999 yılında Kocaeli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi müzik bölümünü üçüncülükle kazandı. İspanya’nın Malaga şehrinde klasik gitar ve Flamenko ile ilgili çalışmaları oldu. Türkiye’ye döndükten sonra “Ola Müzik Atölyesi” ni kurarak çalışmalarını hayata geçirdi. 0n yıl süren çalışma döneminden sonra Yahya Kaptan’da “Mert Sela Müzik Atölyesi”’ ni kurdu ve halen devam ediyor. 

Müzik eğitim araçları içinde devrim sayılabilecek bir buluş yaptınız, “Sela Müzik Saati” adını verdiğiniz bu ürününüzden biraz bahseder misiniz?

“Sela Müzik Saati” , “Gitar tablatür sistemli armonik derece ölçerli akor cetveli” ; Müzik teorisinde aralık bilgisi, skala, akor, transpozisyon, mod, gitar tablatür sistemi ve armoni ile ilgili konuların kolay algılanmasını sağlayan eğitim aracıdır. Çok karmaşık konuları küçük bir çocuğun dahi rahatlıkla anlamasını sağlar. Lisans bitirme tezi olarak verdiğim bu patentli buluşla NTV Türk Mucit yarışmasında finale kaldım. Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü ve Kocaeli Sanayi Odası’nın açtığı Buluş yarışmasında mansiyon ödülü aldım.

Müzik var oldukça kullanılacak ve dünyaya pazarlanabilir özelliği taşıyan bir ürün.

Müziğin matematik gibi değişmez, evrensel kuralları vardır. Müzik Saati adını verdiğim bu ürün; 12 notanın günlük hayatımızda kullandığımız saat kadranlarına yerleştirilmesi ile Batı Müziği Teorisi’ndeki önemli konuları algılamada kolaylık sağlamaktadır.

Peki nedir bu konular?

ARALIK : İki perde arasındaki ölçülebilir uzaklık. Sesler arasındaki yükseklik farkını belirler.

AKOR: Aynı anda duyulan üç ya da daha fazla sesin birleşimi.(uygu) Armoni biliminin temeli.

DİZİ: Ses perdelerinin belirli kurallara göre birbirini izleyerek bir müzik sistemine temel olan ardıllığı. Melodi’nin kaynağıdır.

MOD: Dizilerin ve melodilerin sınıflandırılmasında kullanılan temel bir kavram.

TRANSPOZİSYON: Aktarım. Bir müzik eserinin, kendi tonundan başka bir tona aktarılması.

TABLATÜR: Çizelge. Çalgılar için hazırlanmış bir yazı sistemidir.

Kullanım Alanları: Müzik Eğitimi, Konservatuvarlar, Güzel Sanatlar Liseleri ve Fakülteleri Özel Müzik Okulları

Amatör ve Profesyonel müzikle ilgili tüm kişilere yöneliktir.

Teorik bilginin görsellikle sunumu sağlanmıştır.

Eğitsel açıdan ezbercilikten uzak durmakta bireyi araştırmaya yönlendirmektedir.

200 sayfalık bir kitabın içerdiği bilgiyi üzerindeki 8 çember ve tablosunda içermektedir.

Eğitim müfredatında yer alması amaç edinilmiştir.

İspanyolca ve İngilizce tercümeleri mevcut.

Dünyaya pazarlanabilirlik özelliği taşımaktadır.

Elektriksiz ve pilsiz çalışan bir ürün.

Klasik gitar ile Flamenko gitar arasındaki farkı biraz anlatır mısınız?

Klasik gitar ile Flamenko gitar arasında yapısal farklılıklar vardır. Aynı zamanda ses rengi ve teknik anlamda da çok  farklılıklar var. Flamenko müzik formları, ritmik yapısı ve kendi içinde kuralları olan bir tür palmas(alkış), şarkı ve dansla büyüleyici bir etki yaratır. Buna da Duende deniyor. Sağ el tekniği açısından klasik gitara göre çok daha zengin, ayrıca icrası çok daha zor. Gördüğünüz zaman iki gitardan hangisinin Flamenko olduğunu anlamak için gitarın gövdesinin üzerine bakmalısınız. Golpeador dediğimiz saydam koruyucu varsa o gitar Flamenko’dur. Flamenko aynı zamanda komplike bir sanat ve yaşam biçimidir.

Beste yapıyor musunuz?

Enstrümanda teknik anlamda ileri seviyeye gelmek hedefim olduğu için besteye pek zaman ayıramıyorum tabii ki bazı çalışmalarım var ama ben daha çok bu alandaki en iyi sanatçıların eserlerini yorumluyorum, gitarda üst seviye parçaları icra etmeye çalışıyorum. Her konuda sıkı bir disiplin gerekiyor. Beste yapmak için de icra etmek için de çok çalışmak gerekiyor. Ayrıca beste sanılanın aksine ilham gelmesini beklemekle olmuyor. Düzenli bir çalışma ve duygu yoğunluğu gerektiriyor. Bazen etkilendiğiniz bir olaydan ortaya bir anda bir eser ya da şarkı çıkması da olası. Paco de Lucia’nın ölüm haberini aldığım gün İspanyolca bir şarkı yazdım.

Gitarist olmak için nelere dikkat etmek gerekir? Mesela gitarı iyi tanımak,  gizemini bilmek gerekir mi?

Gitarist olmak için aile ve çevre faktörü çok önemli. Yetenek önemli ama çok çalışmak ve sevmek daha önemli. Sürekli tekrar ettiğimiz bazı teknikler var. Onları sabırla çalışmamız motivasyonu devamlı taze tutmamız gerekiyor. Yaptığınız çalışmaları, yaşadığınız yerdeki kültür - sanat hayatı etkiliyor. Eğer karşılık görüyorsa daha fazla çalışma azmi oluyor insanda, ama karşılık görmediğiniz, küstüğünüz zamanlar da oluyor. Bazen duruyor bazen tekrar başlıyorsunuz. Çok iyi müzisyenleri incelerseniz çok fazla çalıştıkları için çocukluğunu dahi yaşayamadıklarını görürsünüz o da ayrı bir konu.

Müzik atölyenizin çalışmaları nelerdir, nasıl bir yol izliyorsunuz?

Çeşitli enstrümanlarla özel dersler veriyoruz, onun dışında büyük sanatçılarla workshop resital ve konserler düzenliyoruz. Bu şehrin kültür ve sanat hayatına katkı sağlamaya çalışıyoruz. İyi müzik dinleyici kitlesi oluşturmak hedefimiz. On senedir yaptığımız çalışmalarla bunu hedefledik. “Ola Müzik Atölyesi” iken “Mert Sela Müzik Atölyesi” olarak devam ediyoruz. Amacımız iyi müziğin hak ettiği yeri bulması.

Peki çalışmalarınızda izlediğiniz bir yol var mı?

Benim öğrencilerimle yaptığım çalışmalarda kendi buluşum olan müzik saatini kullanıyorum. Çok iyi sonuçlar aldım. Uygulama kısmında da yeni bilgiler keşfedip öğrencilerimle paylaşıyorum. Klasik ve Flamenko gitar repertuvarlarını öğrencilerime tanıtıyorum. Bu alandaki sanatçılar hakkında bilgiler veriyorum. Birlikte ortaya çıkardığımız çalışmaları, repertuvarı sahneye koyuyoruz ve bu heyecanda onları motive ediyor ve müzikten kopamıyorlar.

Gitar için yapılan bir besteyi başka bir enstrüman için de uygulayabilir miyiz? Bunun iyi ya da kötü yanları var mı?

Bir beste bir çok enstrüman için uygulanabilir, bir çok farklı enstrüman tarafından icra edilebilir. Önemli olan hangisinde en iyi duyguyu verdiğidir, yansıttığıdır. Bu konuda yapılan birçok çalışma var.

Gitar çalmayı öğrenmenin püf noktası var mı, varsa nelerdir?

İyi öğretmenle çalışmanız büyük şans. Enstrümanı sevmek, pratik yapmak, icra ettiklerimizi kaydetmek, canlı performansları takip etmek ve birileriyle müzik yapmak kesinlikle çok yararlı. Ezber yöntemlerden uzak durmak gerekiyor. Püf noktasını derslerde öğrencilerime anlatıyorum.

Gitaristin bir felsefesi var mı, sizce olmalı mı?

Türkiye’de gitarın imajı zedelenmiş durumda. Gitar kolay ulaşılabilen bir enstrüman olduğu için herkes gitar çalıyor gözüküyor. Bizim medyamızda da çıkan gitarcıların yaptığı işler çok basit olduğu için, genelde şarkı söylüyorlar. O yüzden gitarın ne kadar saygın bir repertuara sahip olduğu anlaşılmamakta. Anlaşılmadığı için hak ettiği değeri görmüyor. Sadece bu müzikle, bu enstrümanla ilgili insanlar zorluğunu bildiği için yapılan işlere saygı duyuyorlar. Emek verilmeyen işlere pirim vermemek gerekiyor.  Birçok konservatuar mezunu kendi branşını bırakıp pop müzikle para kazanmanın yoluna bakıyor.

Teknoloji çağındayız ve gelecek teknoloji çağında ilerliyor ve ilerde pek çok meslek kaybolacak. Müzik nasıl bir yol izleyecek sizce?

Müzik hiçbir zaman son bulmaz çünkü doğada var müzik. Büyük sanatçıların eserlerini her zaman ilgi ile takip edecek insanlar. Müzik dünyada ortak bir dil olduğu için buna gönül vermiş, değer vermiş insanlar daha da çoğalacak. Kimisi insanlığın gelebileceği son seviye der müzik için. Sağlıkla da ilişkili, insanın ruh sağlığıyla, psikolojisiyle de ilişkili, bu konuyla ilgili, yararlı olduğu kanıtlanmış kitaplar var.  Sanatın en büyük olayı insanın ruh halini bir anda değiştirebilmesi bence, bir film, bir kitap, bir fotoğraf, bir resim ve tabii ki müzik bir anda içinde bulunduğunuz duygu durumunu değiştirebilir.

Sanatın hepsi birbirine bağlı, peki sizin müzik dışında uğraştığınız, ilgilendiğiniz ya da yapmak istediğiniz bir sanat dalı var mı? Ya da müzik olmasaydı şunu yapardım dediğiniz herhangi bir sanat dalı var mı?

Müziğin olmadığını düşünemiyorum. “Müziksiz hayat bir hata olurdu” diye bir söz vardı. Friedrich Nietzsche’nin.

Örnek aldığınız bir sanatçı var mı peki?

Var tabii ki, Paco De Lucia

Sizin söyleyeceğiniz son bir şey var mı acaba?

Etkinliklerimize katılımı arttırmak istiyoruz. Sadece ticari amaçlı değil, hayatı biraz renklendirmek için. İnsanlar çok kaotik bir dönemde yaşıyorlar ve böyle etkinliklere ihtiyaçları var.  Ne kadar çok duyurursak, ne kadar katılımcı arttırırsak hepimiz açısından o kadar iyi. Birçok etkinlik var ama herkes parça parça, arada bir olamıyoruz, halk olamıyoruz. Bu konuda kendi kültürümüze ait çok fazla güzellik var onları da dünyaya tanıtamıyoruz ve bu konuda eksiğiz.                                                    

Mert bey, Flamenko müziği eşliğinde bu güzel sohbetiniz için çok teşekkür ederim. Etkinliklerinizin artması dileğiyle size başarılar diliyorum.

Ben de geldiğiniz için size çok teşekkür ederim Gül hanım. Müzikle kalın, müziksiz kalmayın.

“Mert Sela Müzik Atölyesi”’ne ulaşabilmek o kadar kolay ki, facebook ve instagram sayfalarından  (salyangozmüzikatölyesi) ulaşabilirsiniz. Ayrıca Güzel sanatlara ve konservatuvara giriş sınavlarına hazırlık dersleri de veriliyor bu atölyede. Mert Sela’nın dediği gibi müzikle kalın, müziksiz kalmayın.

# DİĞER MAKALELERİ

Yazar Gül Anasal - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz


Anket Başiskele Belediyesi'nin hizmetlerinden memnun musunuz?