Reklamı Kapat

Akar’a göre TCDD’de rant VAR, taşıma YOK!

CHP Kocaeli Milletvekili Haydar Akar, zaman zaman belli konularda TBMM’ye araştırma önergesi verir…

Bunu da kamuoyuyla paylaşıyor…

Akar önceki gün de TCDD’nin yapmış olduğu ihaleler ve yaşanan sorunlara ilişkin Meclise Araştırma önergesi verdi

Ülkemizde 12 bin 740 KM demiryolu hattı bulunurken yıllar itibari ile hem yolcu hem yük taşımacılığında gerileme yaşanmaya devam ediyor. 1950’li yıllarda yüzde 42 olan yolcu taşımacılığında yüzde 3’lere düşülürken yük taşımacığında da yüzde 78’lerden yüzde 4’lere düşüşler yaşandı. Akar, önergesini şu gerekçelerle güçlendirdi…

GEREKÇE

Demiryolu ulaşımı Dünyada ilk kez 1825 yılında İngiltere de başlamış olup 25 yıl içinde giderek artmış ve Avrupa’ya yayılmıştır. Günümüzde ticaretin ülkelerin sınırları aşması ve dünyanın global bir Pazar haline dönüşmesi sonucunda ulaştırma hizmetlerinin önemi daha da artmış bulunmaktadır. Bu nedenle insanların seyahatlerini rahat, güvenilir ve kısa süre de yapmaları ve malların düzenli, güvenli bir şekilde ve en düşük maliyetle nakledilmesi ekonomik ve sosyal hayatın önde gelen hedefleri arasında yer almaktadır.

1923-1940 YILINDA ATILIM ÇAĞI YAŞANDI

Yapılan araştırmalara göre bir yük treninin sefere sokulmasının 330 kamyon veya TIR’ı, bir yolcu trenin ise 20 otobüs veya 300 otomobili trafikten alıkoyacağını ortaya koymaktadır. Anadolu’nun demiryolu ile tanışması 1856 yılında İzmir- Aydın demiryolu inşası ile başlamış olup 1923-1940 yılları arasında Demiryollarında bir atılım çağı yaşanmıştır. 1923 yılında 4559 km olan demiryolu hat uzunluğu, 1940 yılında 8637 km’ye ulaşmıştır. 1923-1940 yılları arasında yılda 240 km olan demiryolu inşası 1940-1950 yıllarında ikinci dünya savaşı ile duraklamasına rağmen yılda 39 km  demiryolu yapılmıştır.

HER YIL GERİLEDİ

Bugün Demiryolları hat uzunluğuna bakıldığın da 2000 yılında 10.922 KM olan hat uzunluğu 2018 yılı itibari ile ancak 12.740 km olabilmiştir. 18 yıllık AKP iktidarı dönemin de yıllık 96 KM demiryolu inşa edilmiş olması 1923 deki yılda 240 KM yapılan Demiryolu ile kıyaslandığın da bu konuda da 18 yılda bir arpa boyu yol alınamadığını da ortaya koymaktadır. Yine yolcu ve yük taşımacılığına baktığımızda 1950’li yıllarda % 42 olan yolcu taşımacılığında 2002 yılında %2,2’lere AKP iktidarında ise % 1,1’lere, yük taşımacılığında ise %78’lerden bugün AKP ile her geçen yıl daha da gerileyerek %4’lere düşmüştür. Yine demiryolu yapımında ihale alan şirketlere baktığımızda AKP döneminde tamamen bir yağmalanın olduğu görülmektedir.

YÜKSEK FİYAT TEKLİFİ

Şöyle ki 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamında gerçekleştirilen birim fiyat teklifli ihalelerde, isteklilerin bazı iş kalemlerine aşırı yüksek fiyat teklifi verdikleri, işin önemli bir bölümü oluşturan iş kalemlerine ise aşırı düşük teklif vermek suretiyle toplam fiyat teklifini en düşük seviyeye çekerek ihaleyi aldıkları; imalat aşamasında ise ağırlıklı olarak aşırı yüksek teklif verilen işlerin yapılarak düşük fiyat teklif edilen ancak projenin daha büyük bölümünü oluşturan kısımların yapılamadan sözleşme bedelinin tamamlandığı görülmektedir.

“FİYAT TEKLİFİ İSE 22 KATIDIR”

Güzergah kazı işleri için verilen birim fiyat teklifi, yaklaşık maliyet hesabındaki birim fiyatın 9 katı, güzergah dolgu işleri için verilen birim fiyat teklifi ise 22 katıdır. Bu oranlar öylesine yüksek ve toplam teklif bedeli üzerinde o kadar etkilidir ki, yüklenicinin ihaleyi alabilmesi için projenin büyük bir kısmını (yaklaşık %90) oluşturan kalemler için aşırı düşük fiyat teklifi vermesi gerekmiştir.

Yaklaşık maliyetteki ağırlığı %12 olan güzergah işlerinin yüklenicinin toplam teklifindeki ağırlığı %94’tür. Bir başka deyişle, yüklenici vermiş olduğu teklifle yaklaşık maliyeti 84 milyon TL olan güzergah işlerini 517 milyon TL’ye yapmayı, yaklaşık maliyeti 627 milyon TL olan projenin geri kalan kısmını ise 31 milyon TL’ye yapmayı taahhüt etmiştir. Yaklaşık maliyeti 711 milyon TL olan proje, 549 milyon TL’ye ihale edilmiştir.

KDV VE FİYAT FARKI

Yükleniciye yapılan KDV ve fiyat farkı hariç 658 milyon TL hak ediş ödemesi karşılığında gerçekleştirilen imalatların yaklaşık maliyet değeri 231 milyon TL’dir. Bir başka deyişle, yüklenicinin yapmış olduğu, yaklaşık maliyeti 231 milyon TL olan imalat karşılığında 658 milyon TL (2,8 katı) ödeme yapılmıştır.

**

Özetle yukarıda örnekleri ile belirtmiş olduğum konular da Meclis’in derhal bir komisyon oluşturarak TCDD yaşanan sorunlara ve yapılan ihalelere inceleme yapması zorunluluğu doğmuştur.”

**

KOMİSYON OLUŞTURMALI

Meclisin bu konuda insiyatif alması gerektiğinin önemine değinen Akar, TCDD yaşanan sorunların ve ihalelerin Meclis tarafından oluşturulacak Komisyon tarafından incelenmesini istedi. Bakalım Meclis’te komisyon oluşturulacak mı, sonrasında inceleme yapılacak mı?

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Mesut Akbulut - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz

02

Mert - yük taşımacılığı yapılamadığı için sanayi rekabet edemiyor....fabrikalar kapanıyor işsizlik artıyor....karayolu taşımacılığı ile dünya ile rekabet etmek mümkün değil....hızlı tren sefer sayısı yetersiz.

Yanıtla . 1Beğen 17 Mayıs 08:15
01

SELİM - akar a göre değil...gerçek . siz gazeteciler sorunun ciddiyetinin farkında olsa idiniz, kapatılan demiryolunu ve halen kapalı olan onlarca tren istasyonunu defalarca haber yapmanız gerekirdi. tramvay ı yok ilk ray, yok hzılandı, yok deneme sefer, elli defa haber yaptınız. tek sorum var adapazarı haydarpaşa arasında tren kapatılınca efetur nasıl zenginleştı biliyor musunuz? trren sefer sayısı eskiden kaç idi şimdi kaç sefer yapıyor biliyor musunuz? nihat ergün üçüncü hat sözü vermişti arşivden incelediniz mi? Fikri Işık defalarca sefer saysının artacağını söyledi tren sefer sayısı artmadı haber yaptınız mı?

Yanıtla . 1Beğen 17 Mayıs 08:11

Anket Bahri Yavuz istifa etmeli mi?