Faydanın alt sınırı

Türkçemizde çok sık kullandığımız bir deyim var: “Her şeyin fazlası zarar” Bizler genelde çok faydalı nesne, davranış veya oluşumun zararlı da olabileceğini hiç düşünmeyiz. “Kahve içmek” de böyle… Fazla içmenin ne zararı olabilir! Ama oluyor… Hatta bazılarına en azı bile zarar verebiliyor.

Kahvenin faydasının temelinde içerdiği kafein var. Ama önce, çoğu insanımızın bilmediği bir konuya açıklık getirelim;  İçtiğimiz  çayda tein var.  Herkes tein ve kafeini farklı madde zanneder.  Halbuki her ikisinin kimyasal yapısı aynıdır. Yani kafein ve tein aynı maddedir. Sadece kahvedeki kafein, bitkinin tohumda, çaydaki tein, yapraklarda bulunur. Ancak içtiğimiz kahvedeki  kafein oranı çayda olanın yaklaşık dört mislidir.

Dünyada en yaygın içecek kahve olduğu içindir ki faydası konusunda çok sayıda bilimsel araştırma yapılmıştır. Alınan sonuçlara bakınca şunları görüyoruz:

Kahve adrenalin seviyesini arttırır,  metabolizmayı hızlandırır ve kalori yakar. Kafein, kalori yakmaya yardımcı olan az sayıdaki doğal maddeden biridir. Fiziksel aktivitelerde verimi arttırır.

Kahve ömrü uzatır. (IARC- Uluslararası Kanser Araştırmaları Ajansı ve Londra Imperial College) Her gün kahve içmenin, özellikle dolaşım ve sindirim sistemi hastalıklarına bağlı olarak ölüm riskini azalttığı anlaşılmıştır.

Depresyon riskini azaltır. (Harvard Halk Sağlığı Okulu).

Hafızayı güçlendirir (Johns Hopkins Üniversitesi') Günde iki fincan kahve içmenin anıları korumada inanılmaz faydalar sağlayabildiği belirlenmiştir. Yani bellek üzerinde  çok olumlu etkide bulunmaktadır.

Araba kullanımında daha fazla dikkat sağlar. (Sydney Üniversitesi) Çünkü kafein konsantrasyonu iyileştirir. Yapılan araştırmaya göre kahve etkisinden yararlanan sürücülerin trafik  kazasına neden olma olasılığı % 63 oranında azalmaktadır.

Kalbinizi güçlendirir. (HSPH: Harvard Halk Sağlığı Okulu). Günde bir veya iki fincan kahve içmenin kalp yetmezliğinden, % 11 düzeyinde  daha fazla koruma sağlayacağı  tespit edilmiştir. Kahvenin bu konuda koruyucu faydası, günde 4 fincanla zirveye çıkmakta ama daha fazla tüketildiğinde yavaş yavaş azalmaktadır.

Tip 2 diyabeti azaltır. Konuyla ilgili olarak yapılan kapsamlı bir araştırmada hastalık riskinin % 35'e kadar azaldığı belirlenmiştir. Ancak günde 2 fincan içildiğinde oluşan yüksek faydası daha fazla içildiğinde büyük bir düşüş kaydediyor.

Kahve tüketimi Parkinson semptomlarını hafifletir (Montreal. McGill Üniversitesi')  Parkinson hastalığı riskini yaklaşık % 30 oranında azaltıyor.  

Alzheimer'a karşı koruma sağlıyor. (Güney Florida Üniversitesi).

Ama yapılan araştırmalar,  maksimum faydanın günde yaklaşık 4-5  fincan ile görüldüğünü ortaya koymuştur. İçilen bu miktar kahve, 380 ila 475 miligram kafein demektir. Bu dozlara uyulursa ve belirli bir patoloji yoksa, vücut için herhangi bir risk oluşmamaktadır.

Kahve  içme konusunda en sakıncalı olanlar hamile kadınlar: Onlar  yüksek miktarlarda kafein almamaya çok dikkat etmeliler. Çünkü fetüsler kafeinin metabolizması için gerekli bazı enzimlerden  yoksundur.

Geçen haftaki yazımda belirtmiştim. Finlandiya’da fert başına yıllık kahve tüketimi 12 kilo iken Türkiye’de 920 gr.  “Acaba neden ?” diyerek yazımı sonlandırmıştım..

Neden olacak! Bizim halkımız “her şeyin fazlasının zarar” olduğunu Finlilerden daha iyi biliyor da ondan !

Kaynak:

1)  Anonim. 2018. Il caffè fa bene alla salute”, lo dice uno studi     dell’Università

     di Catania.

2) I benefici del caffè .Stiledivitasano

 

 

 

 

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Necdet Güler - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.



Anket Cumhurbaşkanı'nın açıkladığı normalleşme sürecini nasıl karşılıyorsunuz