Reklamı Kapat

Pandemiden en çok zarar görenler öğrenciler ve velileri

Yaşadığımız Covid-19 Pandemi sürecinin her alanda olumsuz etkileri olduğu bir gerçek. Ekonomik anlamda yaşanan zorlukları en aza indirmek için çeşitli adımlar atılmaya çalışılsa da bence ihmal edilen alanlardan birisi eğitim. Acil uzaktan eğitim sürecinin ne kadar verimli şekilde işlediği tartışmalı. Mart ayında başlayan kısıtlamalar birkaç ay içinde sona ermiş olsaydı belki bu anlatacağım sorunları konuşmamıza gerek kalmayacaktı. Ancak süreç uzadıkça öğrenciler ve eğitimcilerin yaşadığı sıkıntılar da arttı. Üniversitelerin bazı bölümleri bir süreliğine uzak öğretim yapmaya elverişli olsa da özellikle uygulamalı bölümlerin arzu edilen kazanımlara ulaşmak konusunda sıkıntılar yaşadığını tahmin etmek zor değil. Üniversite öğrencileri, bulundukları yaş itibariyle uzaktan öğretim sürecine adapte olabilecek durumda olmalarına rağmen yeterli teknik donanıma sahip olamayanlar ayrıca bir sıkıntı yaşamaktalar. Zaten iki yıl olan Meslek Yüksekokullarında okuyan öğrencilerin de neredeyse bir yıldır okul ortamından uzakta olduklarını da dikkate aldığımızda ne söylemeye çalıştığım daha açık hale gelir sanırım. 

**

İlk, orta ve lise kademelerindeki öğrenciler için ise durum bence çok daha zor. Çünkü daha küçük yaşlardaki çocuklar için okul ortamında kurulan yüz yüze iletişim, eğitim temel taşlarından birini oluşturur. Başka bir ifadeyle eğitim, yalnızca ders anlatmak değil, okul kurallarından arkadaşlarla sosyal ilişkiler kurmaya, beden, müzik ve resim dersleri gibi dersler aracılığıyla bedensel ve sanatsal gelişimlerini desteklemeye kadar birçok şeyi içerir. Uzaktan eğitim sürecinin çocuklarımıza bu sosyalleşme alanını sağlamaktan da uzak olduğunu biliyoruz. Bu sürecin olumsuz etkilerini herkes yaşıyor olsa da özel okul velilerinin maddi anlamda da bir kayıp yaşadığı düşüncesindeyim.

**

Özel okullar ücretlerini, yalnızca ders saati karşılığında belirlemezler. Okulun spor salonu, laboratuvarları, sosyal aktivite alanları, kantin ve yemekhane koşulları gibi pek çok unsur velilerin okul seçimlerinde belirleyici unsurlardır. Hatta pek çok veli, okul çıkış saatinin devlet okullarından daha geç olması, yani çocuklarının kendi mesai bitimlerine yakın şekilde okuldan çıkacakları düşüncesiyle özel okulları tercih ediyorlar. Ağustos ayının ortalarında yüz yüze eğitimin başlayacağı düşüncesiyle özel okullara kayıt yaptıran ya da kayıtlarını yenileyen veliler bu hizmetlerin hiçbirisine ulaşılamadıkları halde aynı ücreti ödemeye devam etmekteler.

**

Yaşadığımız acil uzaktan eğitim sürecini bizzat deneyimleyen bir eğitimci olarak sürecin öğretmenler açısından zorluklarını da tahmin ediyorum. Bu yazıdaki amacım öğretmenlerin emeklerini sorgulamak değil. Hepsinin mevcut imkânlar çerçevesinde ellerinden geleni yaptıklarından şüphem yok. Ancak işin işletme boyutundan baktığımda velilerin ekonomik anlamda adil bir ödeme yapmadıkları düşüncesindeyim. Okulların birinci dönemi sona ermek üzereyken hiç okula gidememiş çok sayıda öğrenci var. Bundan sonraki adımların mutlaka eğitimi önceleyerek atılması ve ikinci dönemde eğitimin nasıl sürdürüleceğinin net biçimde belirlenmesi gerekiyor. Sürekli ertelenen takvimler hem öğrencileri olumsuz yönde etkiliyor hem de velilerin önlerini görerek adım atmalarına engel oluyor.

**

Aşılamanın başlamasıyla birlikte okulların açılması mümkün olabilecekse süreç nasıl işleyecek? Yine kademeli şekilde mi yüz yüze eğitime başlanacak? Buna ilişkin kararlar merkezden mi verilecek, yoksa yerel yönetim ya da okul bazında risk faktörleri dikkate alınarak farklı uygulamalar yapılmasına izin verilecek mi? Zira hane sayısının çok düşük olduğu yerleşim yerleri ya da öğrenci sayısının hibrit eğitime olanak sağlayacak kadar az olan, gerekli tedbirleri alabilecek fiziki koşullara sahip okullar da mevcut. Buralarda öğrencilerin en azından haftanın belli günlerinde okula gitme şansı olacak mı? Bazı yerleşim yerleri ve okullarda yüz yüze eğitime kısmen başlanırken diğerlerinin bunun dışında kalması dijital eşitsizliğin yarattığı eşitsizlikten daha ağır sonuçlar doğurabilir mi? Bütün bu soruların yanıtları enine boyuna düşünülerek acil bir eylem planı hazırlanmalı.

Son olarak eğer yılsonuna kadar uzaktan eğitime devam etmek zorunda kalınırsa eğitimde yaşanan boşlukların nasıl giderileceğinin hesaplanması gerekiyor. Özel okullara yapılan ödemeler de ayrıca gözden geçirilmesi gereken konulardan biri olmalı.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Emel Baştürk - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Kocaeli Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Kocaeli Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.



Anket Darıca Belediyesi'nin hizmetlerinden memnun musunuz?