“Kocaeli limanlarında yılda 73 milyon ton ürün elleçleniyor”

Gazetemizin düzenlediği Doruktakiler 2019’da Yılın Profesyonel Yöneticisi seçilen LİMAŞ Stratejik Planlama ve Endüstriyel İlişkiler Müdürü, Deniz Tica...

Bülent Ekinci
Bülent Ekinci Tüm Haberleri

Gazetemizin düzenlediği Doruktakiler 2019’da Yılın Profesyonel Yöneticisi seçilen LİMAŞ Stratejik Planlama ve Endüstriyel İlişkiler Müdürü, Deniz Ticaret Odası Meclis Başkanı Dr. Kürşat Bal ile gerçekleştirdiğimiz röportajda Bal, “Türkiye’de toplam 460 milyon ton yük elleçlemesi yapılmakta; bunun 73 milyon tonu Kocaeli’de gerçekleşmekte” dedi

Gazetemizin geleneksel olarak gerçekleştirdiği Doruktakiler’de bu yıl LİMAŞ Stratejik Planlama ve Endüstriyel İlişkiler Müdürü, Deniz Ticaret Odası Meclis Başkanı Dr. Kürşat Bal, Yılın Profesyonel Yöneticisi seçildi. Bal, röportajında Kocaeli’deki limanların durumlarından bahsederek, “Kocaeli limanları Türkiye için çok önemli bir yerde. Türkiye’de toplam 460 milyon ton yük elleçlemesi yapılmakta; bunun 73 milyon tonu Kocaeli’de gerçekleşmekte. Bu rakamlarla da Kocaeli, Türkiye’de lider konumda” dedi.

Öncelikle sizi tanıyalım?

Askerden geldikten sonra 17 sene önce LİMAŞ Liman İşletmeciliği’ne girdim. O dönem personel idari işler sorumlusu olarak girdim. Daha sonra personel idari işler şefi, kalite müdürü, Seç-K müdürlüğü yaptım.Şu anda stratejik planlama ve endüstriyel ilişkiler müdürlüğü görevini yapıyorum. Çalışırken Anadolu Üniversitesi’nde Çalışma Ekonomisi ve Endüstriyel İlişkiler bitirdim. Okan Üniversitesi’nde işletme üzerine yüksek lisans yaptım. Yüksek lisansta derece olarak Türkiye’nin ‘En İyi 10’lar’ ödülünü aldım. Atatürk Üniversitesi’nde İş Güvenliği ve İş Sağlığı bölümünü bitirdim. Balıkesir Üniversitesi’nde yat limanları ile ilgili doktoramı yaptım. Şimdi Adalet’e yazıldım hukukçu olacağım. Emeklilik hayatımda deniz hukuku üzerine çalışmak istiyorum. Onun dışında SPK’dan Gayri MenkulDeğerleme Uzmanlığı sertifikasını aldım. Uluslararası Kalite yönetim sistemleri, iş güvenliği ve çevre yönetim sistemleri alanında baş denetçi ve baş denetçi eğitmenliği sertifikasına sahibim. 17 yıldır bu şirkette çalışmaktayım. İMEAK Deniz Ticaret Odası Kocaeli Şubesi meclis başkanlığını ve Türkiye Limancılar Derneği yönetim kurulu üyeliğini yapmaktayım.

“TÜM YÜKLER ELLEÇLENMEKTE”

Kocaeli’yi biz liman kenti olarak da biliriz. Kocaeli’de aktif kaç limanımız bulunuyor?

Kocaeli limanlarında aktif, işletme izni olan 35 liman işletmesi bulunmakta. Kocaeli limanları Türkiye için çok önemli bir yerde. Türkiye’de toplam 460 milyon ton yük elleçlemesi yapılmakta; bunun 73 milyon tonu Kocaeli’de gerçekleşmekte. Bu rakamlarla da Kocaeli, Türkiye’de lider konumda. Arkamızdan da BOTAŞ gelmekte. Kocaeli’ konteyner, genel kargo, akaryakıt ürünleri, kimyasal ürünlerinve Ro-Ro gemilerininelleçlendiği bir hap limanıdır.Kocaeli’de sadece LNG (sıvılaştırılmış doğalgaz) elleçlemesine yapılmamaktır.LNG elleçleme işlemi EPDK tarafından sadece Aliağa ve Marmara Ereğlisi’nde izin verilmektedir.

İhracat ve ithalat hedeflerini karşılayabiliyor musunuz?

Ülkemizin, hükümetimizin belirlemiş olduğu 500 milyar dolarlık ihracat hedefi bulunmakta ihracatı ithalata dayalı bir ülke olduğumuzdan en az 750 milyar dolarlık da bir ithalat hedefimiz bulunmaktadır. Bu da toplamda 1 trilyon 250 milyar dolarlık bir ticaret hacmi demektir. Dünya ticaretine baktığımız zaman yüzde 80-85 arasında deniz ticareti gerçekleştirilmekte. Deniz taşımacılığı ekonomik bir taşımacılıktır. Bir seferde çok daha fazla yükü getirebiliyorsunuz. Bir gemide 990 tane TIR’ın taşıyabileceği yükü getirebiliyorsunuz. Ayrıca daha güvenli ve çevreye daha duyarlı bir taşımacılık türüdür.

“KOCAELİ LİMANLARI HAZIR GİBİ”

Eski limanlar hakkında ne düşünüyorsunuz?

Bizim limanlarımız her fabrikanın önüne kendi ihtiyaçlarını gidermek amacıyla kurulmuş tesisler olup, daha sonra artan ticaretin talebiyle üçüncü şahıslara hizmet veren limanlar haline gelmişlerdir. Bundan dolayı iskele boyları ve su derinlikleri yeni jenerasyon gemilerdeki değişiklikten dolayı yetersiz kalmaya başlamıştır. Bu iskelelerin ve yanaşma yerlerinin revizyona ihtiyacı bulunmaktadır. Arka alanlarda trafik planlama ihtiyacı da bulunmakta. Bunları da gerçekleştirdiğimiz zaman Kocaeli limanları hazır diyebiliriz. Liman alanların özellikle arka alanlarındaki trafik bağlantıların iyileştirilmeleriniacilen yapılması gerekmekte olup. Bunun da yeni dönemde başarılacağını düşünüyorum. Büyükşehrin bazı çalışmaları olduğunu, İzmit’in özellikle doğusundan geçen hattın aktif hale geldikten sonra trafik kirliliğini ortadan kaldırabileceğini düşünmekteyim. Bu gibi çalışmalar tüm paydaşların ihtiyaç analizlerinin yapılmasıyla daha etkin ve verimli yönetileceğini düşünüyorum.

Mevcut limanların depolama için kullanacakları alanlara ihtiyacı var mı?

Bu limandan limana değişir. İlk kurulduğu günden 5 yıl içinde limanlar hızlıca gelişmekte ve yeni yer ihtiyacı doğmaktadır. Maalesef bizim dar bir kıyımız olduğu içinve geçmişteki plansız yapılaşmadan dolayı kara alanı yetersiz kalabiliyor. Bunun için de denizden alan yaratmak için dolgu ihtiyacı doğuyor. Bu hem maliyetli hem de çevre açısından problem oluyor. Şu anda Kocaeli için yeni bir limana ihtiyacı olduğunu düşünmüyorum. Mevcut 35 liman rehabilite edilirse hem daha etkili olur hem de acımasız rekabetin önüne geçilir.Bölgemiz Konteynerde ve sıvı yükte bir doyum noktasına ulaşıldığını düşünmekteyim.Bu sebepten dolayı yeni bir limana ihtiyaç bulunmamaktadır.

“SÜREKLİ DENETİMLER VAR”

Limanların kapasitesi ne durumda?

Limandan limana değişiyor; elleçlediği yüke göre de değişiyor. Yük anlamında batığımız zaman sıvı yük limanları yüzde 60 kapasiteyle, gelen kargolarda krizden dolayı azalmalar var yüzde 50’oranında çalışırken konteyner limanlarında yük artışı gözlemlenmektedir.

“ÇEVRE ÖDÜLLÜ BİR LİMANIZ”

Limanların sosyal projeleri ne durumda?

Limanlar sosyal sorumluluk projelerini destekleyen kurumların başında gelmektedir. Örneğin yakın zaman da Kocaeli Valiliği önderliğindeRobotik derslikler kurulmuştur. Hemen hemen her limanın kendine göre sosyal sorumluluk projeleri de bulunmaktadır. Ayrıca limanlar kıyı tesisleri olduğundan çevreci de kuruluşlar. Bu konuda çevre denetimlerinin etkinliği de önemli ölçüde bilinçlenme hususunda rol oynamıştır. LİMAŞ olarakçevre ödüllü bir limanız. 2019 yılının Şahabettin Bilgisu Çevre Ödülünde Limanlar Kategorisinde limanımız çevre ödülünü almıştır ayrıca 2019 yılında Ulaştırma Bakanlığı’ndan Green Port Sertifikasını da almış limanız.

LİMAŞ’TA işler ne durumda?

LİMAŞ, 2003 yılından itibaren faaliyette olan bir tesistir. Şirketimizin hisselerinin tamamı Hayat Grubu’na aittir. Limanımızda sıvı yük elleçmesi, kuru yük ve konteyner elleçlemesi yapılmaktadır. İki adet iskelemiz bulunmakta olup 1 nolu iskelemizdeSıvı yük elleçmesi, 2’nolu iskelemizde de kuru yük ve konteyner elleçlemesi yapılmaktadır. Sıvı yük iskelemiz 165 metre boyunda 20 metre genişliğinde, kuru yük iskelemiz ise 240 metre boyunda 22 metre genişliğindedir Ayrıca liman alanında 212 bin metreküplük bir kimyasal bir depolama tesisimiz bulunmaktadır. Türkiye’nin kimyasal anlamda akaryakıt hariç en çok yük elleçleyen liman tesisiyiz. Hayat Kimya’nın ciromuzdaki payı yüzde 5 olup yüzde 95 üçüncü şahıslara hizmet eden münhasır bir limanız.

“ÜRÜNLERİN OTELCİLİĞİNİ YAPIYORUZ”

Önümüzdeki yıllarda?

Kimyasal tank kapasitemizin arttırılması, liman kapasitelerimizin arttırılması ile ilgili çalışmalarımız sürmekte olup amacımız hükümetimizin hedeflerini gerçekleştirmek noktasında altyapımızı hazır hale getirip gelecek hedeflere uyum sağlamaktır.

Hala okuyorsunuz, vakit nasıl buluyorsunuz?

1 ön lisans,2 lisans, 1 yüksek lisans ve doktoranızı tamamladım. Neden bu kadar çok okudum? Bir hocam “Türkiye’de insan 20 yaşında doğar, 30 yaşında ölür, 70’li yaşlarda toprağa gömülür” demişti. Bunun anlamı20 yaşında üniversiteyi bitirir üniversitede öğrendiği teorik bilgi onu10 yıl götürür, herhangi bir eğitim almazsa 30 yaşında bu bilgi güncelliğini yitirir ve 70’li yaşlarda da gerçek ölümünü yaşar. Biz de bu bilgilerimiz ölmesin, taze kalsın diyerek zaman aralıklarıyla okumayı tercih ettik. Vakit gerçekten zor oluyor. İş hayatı da yoğun olan bir insanım fakat herhangi bir kahve kültürümüz ya da dışarıda boş geçirdiğimiz zamanım yok. Eğitim anlamında evdeki vaktimizden feragat ediyorum çocuklarıma da eğitimin sürdürülebilir olması hususunda örnek olmaya çalışıyoruz.

“YABANCI DİLİ KONUŞMUYORUZ BİLE”

Gençlere önerileriniz var mı?

Kartallar en uzun yaşayan hayvanlar arasındaymış. Ömürleri ortalama 70 yıla kadar sürebilirmiş. Fakat onlar için dönüm noktası 35’li yaşlarmış. Kartallar 35’li yaşlara geldiği zaman tüylerinin fazlalaşması gagalarının kıvrılması sebebiyleavını avlayamaz hale gelirlermiş. Kartallar için iki tane seçenek var. Ya dağın başına çıkıp önce gagasını kırıp 15 gün içerisinde iyileşen, yeni gagasıyla tüylerini yolup, tırnaklarını çekip yeniden yaşam uçuşuna uçarak ömrüne ömür katmak ya da korkularına yenik düşüp avını avlayamaz hale gelip ölmek. Biz kartal değiliz amazamanın koşullarına ayak uydurmak için belli zaman aralıklarıyla kendimizi yenilememiz gerekmektedir.

“ARTIK ENDÜSTRİ 5,0’DAN KONUŞULUYOR”

Yeni nesil arkadaşlar, ne istediğini bilen, hedefleri olan, hedeflerini yöneten, risklerini gören, araştırmacı kişilikler olması gerekmektedir. Artık Endüstri 5,0’dan konuşulmakta. Çağa ayak uydurmaları gerekiyor. Artık yabancı dilin varmı? diyesormuyoruz bile. Seni farklı yapan nelerin var bunlar önemli. Mücadele etmeleri lazım, kendilerini sürekli iyileştirmeleri lazım bir kartal örneği gibi sürekli yenilenmeleri lazım. Yenilenmediği zaman sürekli aynı yerde kalırlar.

“EĞİTİM VERİYORUZ”

Riskli bir işle uğraşıyorsunuz. Güvenlik önlemleriniz neler?

İş güvenliği konusunda çok hassasız. Hem yanıcı parlayıcı malzemeler, hem de insanla temas ettiği zaman sıkıntı çıkaracakmalzemeler depoluyoruz. Bunlarla ilgili önce personellerimizi eğitiyoruz. Her yeni gelecek kimyasal ile ilgili personellerimize eğitim veriyoruz. Elleçlemesi sırasında nelere dikkat edilmesi gerektiği konusunda eğitiyoruz, nasıl korunması gerektiğiyle ilgili tedbirleri aldırıyoruz. Kendilerine bu risklere karşı koruyacak kişisel koruyucular temin ediyoruz. Eğitimi aldığı zaman, iş güvenliği algısını yarattığımız zaman personel o kişisel koruyucuları zevkle, önleyici tedbir olarak kullanıyor. Tüm personellerimiz yanmayan kıyafetler giymekte. Bu konuda hassas davranıyoruz. Bugüne kadar kendi personelimiz tehlikeli bir işte çalışmasına rağmen önemli bir iş kazamız olmadı.

KÜRŞAT BAL KİMDİR?

1977 Konya doğumluyum. İlk, ortaokul ve lise hayatım babamın memuriyetinden dolayı Kocaeli’de geçti. Üniversite eğitimim için Balıkesir Üniversitesi’ne gittim.17 yıldır bu şirkette çalışmaktayım. İMEAK Deniz Ticaret Odası Kocaeli Şubesi meclis başkanlığını ve Türkiye Limancılar Derneği yönetim kurulu üyeliğini yapmaktayım. Evliyim, bir kızım bir de oğlum var. Kızım 14 yaşından beri roman yazarlığı yapmaktadır.

Dün 23:00 TSİ -

Muhabir Bülent Ekinci


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.



Anket Kocaeli'de en başarılı bulduğunuz milletvekili kim?